رئیس هیات ورزشی دانشگاه‌های مازندران

سرانه ورزشی در دانشگاه‌ها صرف ورزش دانشجویان نمی‌شود

خبرگزاری پانا: رئیس هیات ورزشی دانشگاه‌های مازندران با بیان اینکه زیرساخت ورزشی در دانشگاه وجود ندارد،گفت: سرانه ورزشی در دانشگاه‌ها صرف ورزش دانشجویان نمی‌شود.

کد مطلب: ۳۸۹۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی هیات ورزشی دانشگاه‌های مازندران، حسین ذبیحی با بیان اینکه مخاطراتی که سلامت مردم را تهدید می‌کند به سرعت در حال افزایش است، اظهار کرد: با توجه به زندگی ماشینی و رواج تکنولوژی در جوامع امروز، فقر حرکتی موجب بروز بسیاری از ناتوانی‌های جسمانی و بیماری‌ها شده است از این رو ارزش، تقویت و ارتقا ورزش در همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات به خصوص در دانشگاه‌ها و مجامع آموزشی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار اعتیاد در بین دانشجویان و دانشگاهیان بسیار افزایش یافته است، افزود: افرادی که عامل ناهنجاری از قبیل مواد مخدر و غیره را در دانشگاه‌ها ترویج می‌دهند گویا با مسیر هموارتری روبرو هستند، به این خاطر نیاز است متولیان ورزش تعهد، تخصص و انگیزه را در فعالیت روزمره به صورت مضاعف بکار ببرند.

رئیس هیات ورزشی دانشگاه‌های مازندران، با اشاره به وجود بیش از ۱۷۰هزار دانشجو در سطح استان بیان کرد: کمتر از ۲۸درصد دانشجویان در بخش قهرمانی و همگانی ورزش می‌کنند و این بدان معنا است که همین درصد دانشجویان ورزشکار با حمایت دانشگاه ورزشکار نشدند بلکه از دوران کودکی به این رشته روی آورده و به عنوان ورزشکار، دانشجو شدند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها نقش چندانی در شکل‌گیری دانشجویان به سمت ورزش ندارند، بلکه یک مصرف‌کننده محض هستند، بیان کرد: شاید در اغلب موارد به خاطر عدم برنامه‌ریزی صحیح، ورزشکاران واقعی از میادین دور می‌شوند.

ذبیحی با اشاره به مشکلات این هیات اذعان داشت: این هیات با مشکلات عدیده‌ای از قبیل عدم حضور نیروهای متخصص ورزشی در دانشگاه‌ها، برخورداری از کم‌مهری روسای دانشگاه‌ها از این حیث که ورزش مثل مباحث آموزشی در اولویت کاری وجود ندارد با موانع متعددی از قبیل کمبود اعتبار، کمبود امکانات سخت‌افزاری، تنوع در فعالیت‌ها و عدم مربیان متخصص مواجه است.

وی با اشاره به راهکار این رویکرد اذعان داشت: نیاز است در برنامه‌ریزی ورزشی هیات‌ها، بخصوص ورزش دانشگاه‌ها با رویکرد دیگری که استقلال در درآمدزایی و برنامه‌ریزی با الگوبرداری از دانشگاه‌های موفق کشورهای پیشرفته است، عمل نماید.

رئیس هیات ورزشی دانشگاه‌های مازندران همچنین با بیان اینکه سرانه ورزش در دانشگاه‌ها علی‌رغم دریافتی که به هنگام شهریه از دانشجویان اتفاق می‌افتد، به صورت تمام و کمال و بهینه صرف ورزش دانشجویان نمی‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که با تصمیم مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ها و همه سازمان‌ها می‌توانند حتی یک درصد از کل اعتبار جاری و عمرانی خود را صرف ورزش کارکنان و دانشجویان کنند.

این مسئول اضافه کرد: این در حالی است که به دلایلی نظیر عدم داشتن زیرساخت مفید ورزشی، نداشتن برنامه‌های جامع برای ورزش همگانی اصولی و عدم حضور در لیگ‌های حرفه‌ای دانشجویی بعضا این اعتبارات صرف موارد غیر ورزشی می‌شود به همین علت در بیشتر مواقع ورزش در دانشگاه‌ها مغفول می‌ماند.

رئیس هیات ورزش دانشگاه‌های مازندران با اعلام اینکه از لحاظ استاندارد باید برای هر دانشجو یک متر فضای ورزشی تعریف شود، گفت: اکنون این آمار در اکثر دانشگاه‌ها بیشتر از یک دهم درصد نیست و این یعنی، اگر هر دانشجویی تمایل به انجام هر رشته ورزشی داشته باشد امکان زیرساخت آن برایش فراهم نیست.

ذبیحی با بیان اینکه ورزش یک مقوله کاملا تخصصی است، بیان کرد: بدین معنا که هر چقدر ورزش دارای فواید و حسن باشد به‌‌ همان اندازه دارای ضرر و خسران هم می‌تواند، شود و‌‌ همان قدر که وحدت‌آفرین است به‌‌ همان اندازه می‌تواند عامل جدایی افراد از میادین ورزش شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های تئوری مباحث ورزشی عمدتا ترجمه مولفان خارجی‌ست و متناسب با ساز و کار و زیرساخت‌های کشورهای دیگر تدوین شده و در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، عنوان کرد: از این رو برخی مباحث تئوری کتاب‌های در حال تدریس دانشگاه هم کمک قابل توجهی به ورزش ما که در ابتدای راه پیشرفت و مهیاکردن اقدامات اولیه هستیم، نکرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که امروزه در ورزش دانشگاه با آن مواجه هستیم، این است که اکثر قهرمانان ورزشکار ما به صورت حرفه‌ای و تجربی از بدو زندگی خود ورزش کرده‌اند و کمتر به مسائل علمی ورزش روی می‌آورند و آنهایی که به صورت پیوسته در کلاس‌ها، درس ورزشی را می‌گذرانند از میادین علمی ورزش به دور هستند و این تناقص باعث شد تا ورزشکاران ما کم سواد و متخصصین ورزش ما کم تحرک در جامعه حاضر شوند.

ذبیحی تصریح کرد: برای رفع موانع در راه صعب‌العبور ورزش باید به دقت به رفع موانع پرداخت و نسبت به اصلاح اساسنامه‌ها و منابع آموزشی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه قهرمانانی که در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند، متاسفانه به صورت شایسته به حق و حقوق خود نمی‌رسند گفت: این امر باعث دلزدگی و کم‌انگیزگی دانشجویانی می‌شود که پا در عرصه رقابت و موفقیت می‌گذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار