راهحلهای آموزش و پرورش برای ساماندهی کسر ساعت موظفی نیروها
خبرگزاری پانا: محمد حسین سلیمی جهرمی بیان داشت: در دوره متوسطه اول سه پایه را به صورت کامل داریم و بر این اساس در این دوره پایههای هفتم، هشتم و نهم را داریم و در دوره متوسطه دوم سال اول متوسطه را نداریم.
به گزارش خبرگزاری پانا، محمد حسین سلیمی جهرمی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نظام ۶.۳.۳ تمام دورههای تحصیلی را در بر میگیرد، اظهار کرد: در دوره متوسطه اول سه پایه را به صورت کامل داریم و بر این اساس در این دوره پایههای هفتم، هشتم و نهم را داریم و در دوره متوسطه دوم سال اول متوسطه را نداریم.
وی عنوان کرد: بر همین اساس در دوره متوسطه دوم با تورم نیروی انسانی مواجه خواهیم بود چرا که یک پایه کم شده است و در دوره متوسطه اول به دلیل تکمیل شدن هر ۳ پایه و خروج تعدادی از نیروهای این دوره و ورود آنها به دوره ابتدایی با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.
سلیمی جهرمی با اشاره به اینکه تغییر ساختار آموزش و پرورش به ۶.۳.۳ باعث عدم توازن بیشتر در نیروی انسانی شده است، اضافه کرد: البته براساس سیاستهای درنظرگرفته شده ۸۵ تا ۹۰ درصد نیروها در جای خود سازماندهی میشوند و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیروها با نیاز ما متناسب سازی نشدهاند.
وی با تاکید بر اینکه پیش بینی کردهایم برای سال تحصیلی جدید، ۳۰ هزار نیرو کسر ساعت موظف داشته باشند، گفت: بخشی از این موضوع اجتناب ناپذیر است چرا که در مناطق روستایی به این میزان ساعت درس نداریم که به معلم ارائه کنیم، بنابراین ممکن است یک معلم از ۲۴ ساعت موظف ۲۰ ساعت به کلاس برود و برای ۴ ساعت دیگر ما درسی نداشته باشیم در چنین شرایطی این معلم به افزایش کیفیت آموزشی و امور مدرسه کمک میکند که در محاسبات رسمی حساب نمیشود اما به لحاظ اجرایی از توان آنها استفاده میکنیم.
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کسری ساعتی که معادل دو، سه یا چهار ساعت است زمانی که با هم جمع شود معادل ۳۰ هزار نفر در کل کشور میشود البته این ارقام برای آموزش و پرورش طبیعی است و مازاد بر آن نگران کننده است که این مشکل را تا حد زیادی حل کردهایم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «نیروهای مازاد دوره متوسطه دوم در کدام بخشها ساماندهی میشوند؟» بیان کرد: هر نیرویی ممکن است دو یا سه ساعت کسری ساعت موظف داشته باشد اما بعضی نیروها به طور کل بیش از ۱۲ یا ۱۳ ساعت کسر ساعت موظف دارند که میتوان آنها را در سایر بخشها به کار گرفت.
سلیمی جهرمی ادامه داد: به عنوان مثال در دوره متوسطه با حذف پایه اول دبیرستان برای معلمان این پایه کلاس درس نداریم و این نیروها با طی دورههای آموزشی در دوره متوسطه اول یا ابتدایی ساماندهی شوند که این متناسب سازی نیرو برای نیازهای جدید آموزش و پرورش تلقی میشود. تلاش میکنیم تا کمبود نیرو را از طریق پرداخت حق التدریس به همکاران جبران کنیم.
ارسال دیدگاه