مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان یونسکو:

ایران جزء 4 کشور نخست جهان در زمینه است آثار تاریخی است

خبرگزاری پانا: مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود بیش از یک میلیون آثار تاریخی جزء 4 کشور نخست جهان در این زمینه است که این آثار تنها 2 درصد از آثار باستانی ایران را شامل می شود و تاکنون بر روی 98 درصد از آثار تاریخی کشور فرآیند اکتشاف انجام نشده است.

کد مطلب: ۳۷۵۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، عبدالمهدی مستکین در جلسه فصلی بخشداران استان مرکزی در اراک، افزود: تاکنون 19 اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: چغازنبیل شوش، میدان امام اصفهان، تخت جمشید و پاسارگاد فارس، بم و چشم انداز تاریخی کرمان، سلطانیه زنجان، بیستون کرمانشاه، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان و ارم شیراز از جمله این آثار است.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) اظهار داشت: ثبت اسامی مشاهیر و نام آوران از مهمترین وظایف یونسکو به شمار می رود و در این خصوص تاکنون 33 نفر از مشاهیر ایرانی به ثبت این سازمان جهانی رسیده اند.

مستکین بیان کرد: همچنین بر اساس پیگیری های کمیسیون ملی یونسکو و همکاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، شیخ محمود شبستری عارف و فقیه قرن هشتم و سید مرتضی علم الهدی، عالم و فقیه برجسته قرن چهارم و برادر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه از مشاهیر برجسته ایران، در مراحل قرار گرفتن در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو در سال 2015 هستند که در نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه) اعلام می شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در بخش ثبت اسامی مشاهیر و نام آوران در سازمان یونسکو سهم چشم گیری داشته است، ابراز داشت: شیخ فخرالدین ابراهیم بن بزرگمهر بن عبدالغفار همدانی یا فخرالدین عراقی کمیجانی از شاعران و عارفان ادب فارسی زبان در سده هفتم هجری و میرزا تقی خان امیرکبیر از جمله مشاهیر استان مرکزی هستند که به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند و در این خصوص باید گفت که میرزا تقی خان امیرکبیر تنها شخصیت ثبت شده در یونسکو است که علاوه بر سابقه سیاسی در زمینه خدمات فرهنگی و ریشه کن کردن جهل و گسترش علم در کشور فعالیت داشته است.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) اضافه کرد: ثبت آثار معنوی از دیگر فعالیت های یونسکو به شمار می رود و این سازمان به منظور حفظ تفاوت های فرهنگی، اهمیت وجوه مختلف فرهنگی و جلوگیری از نابودی فرهنگ ها، اقدام به ثبت این آثار می کند.

مستکین خاطر نشان کرد: استان مرکزی با وجود آثار فرهنگی و جاذبه های فرهنگی از اهمیت خاصی در کشور برخوردار است که نیاز است با تبلیغات و کارهای فرهنگی، به گردشگران و مسافران عبوری شناسانده شود.

وی گفت: استان مرکزی خواستگاه رهبران ایرانی و همچنین 138 وزیر در طول یکصد سال گذشته است.

سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) ـ (یونسکو) یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال 1945 تشکیل شد.

هدف از تشکیل این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری های بین المللی در زمینه های آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

در حال حاضر 195 کشور عضو یونسکو هستند، مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار