یک فعال امور زنان در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

سهم زنان در مدیریت کلان مشخص شود

خبرگزاری پانا: یک فعال امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه جایگاه زنان در پست های مدیریتی به تعریف استاندارد مبتنی بر نگاه انقلاب اسلامی نیاز دارد، گفت: متأسفانه زنان هنوز به این جایگاه دست نیافته اند. اگر جایگاه زن هم در اجتماع و هم در پست های مدیریتی به درستی تعریف شده باشد، زنان در مجلس نمی توانند هر مساله ای را مطرح کنند و نمی توانند بر اساس سلیقه، نظر خود را اعمال کنند.

کد مطلب: ۳۶۷۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد

توران ولی مراد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه انحصار طلبی مردان فرصت کار در مشاغل کلیدی را به زنان نمی دهد، اظهار داشت: در جامعه ما، مردان پست های تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام را در اختیار دارند و طبیعی است که در این حوزه ها با هم بده و بستان هایی نیز دارند و به زنان فرصت استفاده از این مشاغل را نمی دهند. از طرفی اگر خانم ها وارد این حلقه شوند، طبعا امکانات در اختیار زنان به شکل چشمگیری محدود می شود.


وی افزود: متاسفانه این دیدگاه وجود دارد که زنان مسئول در جایگاه مدیریتی فقط فرمایشی کار می کنند در صورتی که انتظار جامعه بانوان این است که سهم زنان در فعالیت های مدیریتی توسط دولت مشخص شود.


این فعال حقوق زنان در ادامه با اشاره به سهم زنان از دولت و مجلس نیز گفت: در همه این سال ها سهمی که زنان از دولت و مجلس داشته اند، سهمی بوده که توسط مردان تعیین شده و بعد از آن زنان توانسته اند در پست ها بنشینند و در چارچوبی که آقایان خواسته اند، حرکت کنند.


دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه کسانی که از سهم زنان بر روی پست های مدیریتی تکیه می زنند، موظف هستند در همه جا و در هر وضعیتی برای رفع مشکلات و مسایل و رفع تبعیض های زنان و خانواده اقدام کنند، گفت: در واقع می بایست هم شأن جایگاهی که دارند کارها را انجام دهند که متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست.


این فعال امور زنان با اشاره به اهمیت تعریف جایگاه زنان در پست های مدیریتی کشور افزود: بارها درباره مساله ضرورت تعریف جایگاه زنان در پست های مدیریتی صحبت شده است و ما باید تعریف مصوب و استناد شده ای با توجه به جریان انقلاب اسلامی داشته باشیم که یک زن انتخابگر است و حق تصمیم گیری دارد.


وی ادامه داد: اگر جایگاه زن هم در اجتماع و هم در پست های مدیریتی به درستی تعریف شده باشد، زنان مجلس و سایر مدیران خانم دیگر نمی توانند هر مساله ای را مطرح کنند و نمی توانند بر اساس سلیقه، نظر خود را اعمال کنند. در واقع باید گفت که اجازه ندارند حوزه های ملی را بر اساس دیدگاه های شخصی اداره کنند.


جای بسیاری از قوانین در حوزه زنان خالی است


ولی مراد در ادامه همچنین با انتقاد از اینکه معاونت امور زنان ریاست جمهوری نتوانسته خود را تعریف کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه جای بسیاری از قوانین در حوزه زنان و خانواده خالی است و ما در این بخش خلأ قانونی داریم ضمن اینکه قوانین موجود نیز باید اصلاح شود. وقتی مدیران معاونت بانوان در این عرصه فعالیت می کنند باید به دنبال بهترین ها برای خانم ها باشند و از بهترین افراد هم در جامعه مدنی و هم در جامعه دانشگاهی استفاده کنند.


این فعال امور زنان و خانواده اضافه کرد: مساله زنان تک بعدی نیست و همه ابعاد اجتماع را شامل می شود بنابراین اگر معاونت زنان ریاست جمهوری به تعریف واحد و مصوبی می رسیدند، جلوی خیلی از خطرها گرفته می شد و در عمل اقدامات مطلوب تری صورت می گرفت.


دبیر ائتلاف اسلامی زنان و مدیر مسئول پایگاه "شبکه ایران زنان" با یادآوری اتحاد زنان و مردان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: آن زمان همه در صحنه بودند و کارهاا را با یکدیگر انجام می دادند، اما الان هر چند گفته می شود که خانم ها هیچ محدودیتی ندارند اما ما معتقدیم که هنوز محدودیت در طرز فکر آقایان وجود دارد و به خانم ها چه اصلاح طلب و چه اصولگرا فرصت نمی دهند و موضوع زنان را قایقی می دانند که در آن می خواهند کار سیاسی انجام دهند.


عملکردها نشان داده که امور بانوان تا کنون ناکارآمد عمل کرده است


وی اظهار داشت: متأسفانه مجموعه هایی که برای زنان مشغول به فعالیت هستند کارکرد لازم برای رسیدگی به مطالبات زنان، رفع تبعیض ها علیه زنان و حل مشکلات آن ها را نداشته اند و عملکردها نشان داده که امور بانوان تا کنون ناکارآمد عمل کرده است لذا به دلیل این مساله است که نه تنها مشکلات زنان کم نشده بلکه از شکلی به شکل دیگر نیز تغییر کرده است.


ولی مراد در پایان تصریح کرد: مطالبات زنان باید توسط معاونت بانوان ریاست جمهوری پیگیری شود و مهم تر از سهم خواهی در این بخش مدیریت مجموعه است چرا که شأن معاونت زنان کارهای اجرایی نیست و وظیفه مدیران ستادی است و بازوهای اجرایی هم تمامی دستگاه های اجرایی هستند. اما متأسفانه تا کنون مسیر اشتباه طی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار