مرمت و بازسازی 16 آثار تاریخی آذربایجان غربی در سال جاری

خبرگزاری پانا: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: 16 اثر تاریخی استان با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد ریال در سال جاری مرمت و بازسازی می شوند.

کد مطلب: ۳۶۳۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ،محمد فتحی" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه این آثار از محل اعتبارات ملی و استانی سال گذشته استان در حال مرمت و بازسازی هستند افزود: اعتبارات اختصاص داده شده بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال است.

وی، دژ بسطام، مجموعه جهانی تخت سلیمان، بازار تاریخی ارومیه و خوی، مسجد امام شافعی، خانه ارباب دیزج سیاوش، مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، بنای کلاه فرنگی، ساختمان دارایی، ساختمان بانک ملی، شیر و خورشید ماکو، حمام بیگ جوان، مسجد جامع ارومیه، مجموعه جهانی قره کلیسا و مسجد سردار را از جمله این آثار عنوان کرد.

فتحی با اشاره به مرمت و بازسازی دو اثر تاریخی استان که ثبت جهانی شده اند عنوان کرد: مجموعه جهانی تخت سلیمان و قره کلیسای تکاب جزو آثار مهم تاریخی استان بوده که سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی هستند مرمت این آثار از اولویت های کاری این اداره کل است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مرمت و بازسازی آثار تاریخی نیازمند تخصیص ویژه و به موقع اعتبارات است گفت امیدواریم امسال با تزریق اعتبارات مورد نیاز سایر آثار تاریخی استان را نیز مرمت و بازسازی کنیم.

فتحی در ادامه، تعیین حرایم آثار تاریخی استان را از دیگر اولویت های کاری این اداره کل برشمردو افزود: متاسفانه سالهای گذشته به دلیل بی توجهی در خصوص تعیین حریم آثار تاریخی شاهد سوء استفاده افراد سودجو و نیز ساخت و سازیهای غیرمجاز بودیم که امسال تلاش می شود باتعیین حریم از این اقدامات جلوگیری شود.

شایان ذکر است ،تاکنون ۱۴۷۲ اثر، بنا و محوطه تاریخی ثبت شده در ردیف میراث ملی را به خود اختصاص داده و دو اثر بزرگ قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب نیز در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار