پانا گزارش می‌دهد؛

رشد قارچ گونه شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی/همراهی برخی از مدیران شهری در تخلفات شرکت‌های خصوصی

خبرگزاری پانا: ساماندهی نرخ شارژ و برخورد با رانندگان متخلف و غیرفعال شرکت های خصوصی تاکسیرانی ،ناتوانی شورای شهر در اجرای مصوبات از مشکلاتی است که تاکسیرانان پایتخت امیدوارند چاره ای برای آن از سوی مسئولان اندیشیده شود.

کد مطلب: ۳۵۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، ارتقای ناوگان تاکسیرانی، نوسازی تاکسی های فرسوده، تامین سوخت، افزایش جایگاه CNG و مشکلات معیشتی تاکسیرانان از جمله مسائل مهم در تاکسیرانی است که حل آن نیاز به همت والای مسئولان این حوزه دارد. اما در این میان، برخی بی توجهی های مسئولان حوزه شهری در عدم رسیدگی به وضعیت تاکسیرانان از سویی و تخلفات شرکت های نوپای خصوصی تاکسیرانی به نا امیدی قشر زحمت کش تاکسیران از جانب مسئولان برای حل مشکلاتشان منجر شده است.

شرکت های خصوصی در حالی در سال 85 تاسیس شدند که قرار بود وظایف سازمان تاکسیرانی به این شرکت های خصوصی واگذار شود و عمده مشکلات این صنف مرتفع شود، اما این مشکلات کم که نشد بلکه افزایش نیز پیدا کرد.
ناصر خاکی- تاکسیرانی که به عنوان صاحب نظر و آگاه به مسایل مربوطه تاکسیرانان و چهره شاخص بین تاکسیرانان در پیگیری مسایل، مشکلات، قوانین و مصوبات در ارتباط با امورات تاکسیرانی به شمار می رود او در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا درخصوص فعالیت شرکت های خصوصی تاکسیرانی می گوید: متأسفانه شرکت های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران بعد از 5 سال از آغاز فعالیت شان هیچ آثاری از عملکردشان مشهود نیست.
مصوبات شورا اجرایی نمی شود
او با اعلام اینکه شرکت های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران بعد از 5 سال از آغاز فعالیت شان هیچ آثاری از عملکردشان مشهود نیست، می افزاید: شورای شهر تهران ساعت ها وقت و هزینه های بسیار صرف تهیه، تدوین و سپس تصویب آئین نامه هایی می کند که قسمت هایی از آن که منبع درآمد مالی و انتفاع شرکت های تاکسیرانی را در پی دارد، اجرایی می شود اما قسمت هایی که متضمن نظارت عملکرد صحیح و انضباطی تاکسیرانان و شرکت های خصوصی می باشد، به اجرا در نمی آید.
رشد قارچ گونه شرکت های خصوصی تاکسیرانی
ناصر خاکی با اشاره به تشکیل شرکت ‌های خصوصی تاکسیرانی در تهران به شکل غیرقانونی و نبود نظارت بر عملکرد آن ها، می گوید: درآمد ماهانه برخی از این شرکت‌ ها به میلیون ها تومان می رسد، در حالی که این مبالغ در قالب حق شارژهای گزاف و مبالغ دیگری به هر عنوان از رانندگان دریافت می شود.
با وجود آن که شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهرداری تاکید دارند کمترین تخلف در شرکت های خصوصی تاکسیرانی رخ می دهد اما همچنان برخی از شرکت ها بی توجه به مصوبه شورا، نرخ های مورد علاقه خود را با عنوان شارژ از رانندگان دریافت می‌کنند.
همراهی برخی از مدیران شهری در تخلفات شرکت‌های خصوصی
این تاکسیران تهرانی می گوید: متاسفانه در چند سال اخیر تخلفات شرکت‌ های خصوصی با حمایت مدیران شهرداری همراه بوده است و علی رغم نامه ‌نگاری ‌های فراوان برای مدیران شهری، شورای شهر نتوانسته ایم جلوی دریافت حق شارژها و دیگر مبالغ غیرقانونی را بگیریم.
هرچند که ناصر خاکی می گوید که 28 شرکت خصوصی تاکسیرانی در سطح شهر تهران فعال هستند و این شرکت ها متعلق به افراد مختلف هستند اما متأسفانه هیچ آثاری از عملکرد این شرکت ها مشاهده نمی شود و در اینجا این سوال در ذهن تداعی می‌شود که تشکیل شرکت های خصوصی تاکسیرانی با کدامین هدف صورت گرفته است.
این تاکسیران ادامه می دهد: شرکت های خصوصی تاکسیرانی موفق به دریافت پروانه بهره برداری از شهرداری تهران با پرداخت 3 میلیون تومان شده اند و موظف به فعالیت در چارچوب قوانین و مصوبات شورای شهر تهران هستند.
مصوبات شورای شهر ضمانت اجرایی ندارد
خاکی که از اجرا نشدن برخی از مصوبات شهری گلایه مند است، تأکید می کند: چگونه است آن قسمت از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران که مربوط به دریافت حق شارژ و غیره از تاکسیرانان است در حد کمال به اجرا در می آید اما در جای دیگر که باید برابر بخش نامه های سازمان تاکسیرانی، ناظر خط استخدام شود به آن عمل نمی شود.
آئین نامه انضباطی رانندگان تاکسی و عدم توجه مسئولان شهری، یکی دیگر از موضوعاتی است که نماینده برخی از تاکسیرانان شهر تهران از آن گلایه کرده و می گوید: به چه دلیل آئین نامه انضباطی رانندگان تاکسی در شهر تهران توسط مسئولان اجرا نمی شود، با شرکتی که توانمندی های لازم و اراده قاطع در اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوطه و بخش نامه ابلاغی تاکسیرانی تهران را ندارد چه باید کرد. آیا مصوبات شورای اسلامی شهر تهران ضمانت اجرا ندارد؟
صدای ما به جایی نمی رسد
وی ادامه می دهد: از شرکتی که مصوبات و مقررات و ابلاغیه های مراجع صالحه را فدای مصلحت اندیشی و بقای شرکت می کند، باید به کجا شکایت بردزیرا صدای ما به جایی نمی رسد.
اما نکته اینجاست که شرکتی که قادر به کنترل فعالیت تعداد اندک از رانندگان متخلف تحت پوشش خود نیست و نمی تواند از ابزارهای قانونی در اختیار و آئین نامه انضباطی مصوبه شورای شهر تهران بهره گیری کند چگونه می تواند منطقه ای به وسعت فعالیت بیش از 3 هزار راننده را در منطقه تحت پوشش، نظارت و کنترل داشته باشد.
نظارت 80 بازرس برنحوه عملکرد تاکسیرانان در قالب طرح سحاب
از طرفی مسئولان حوزه شهری در بخش تاکسیرانی خبر از اجرای طرح نظارت بر عملکرد تاکسیرانان تحت عنوان طرح جهادی زمستانی تاکسیرانی (سحاب) می دهند، طرحی که قرار است بر نحوه عملکرد تاکسیرانان در سطح شهر تهران نظارت کند و به گفته ناصر خاکی تبعات این تعلل ها از سوی مدیریت شهری سبب تشکیل طرح ویژه سحاب از طرف سازمان تاکسیرانی شهر تهران شده است و قرار است 80 بازرس در سطح شهر تهران بر نحوه عملکرد تاکسیرانان نظارت کند اما اینکه این طرح چقدر موفق باشد، نامعلوم است.
او تأکید می کند: وقتی شرکتی در حکمی غیرموجه به بهایی اندک، راننده فاقد شرایط مندرج در بخشنامه اهدایی سازمان تاکسیرانی را به جای ناظر خط به عنوان سرپرست خط تاکسی معرفی می کند باید منتظر عواقب و پیامدهای منفی این اقدام غیرقانونی نیز باشد. در صحبتی که با رئیس پلیس راهور تهران داشتم، سردار رحیمی نیز تأکید کرد که عملکرد تعداد اندک از تاکسیرانان متخلف می تواند زحمات 80 هزار راننده تاکسیران قانون مدار را زیر سوال برد.
شرکت های مدعی ورشکستگی هزینه های میلیونی بابت دکوراسیون می دهند
خاکی می افزاید: جای تعجب است شرکتی که مدام از کمبود درآمد گلایه مند است و می گوید در سراشیبی ورشکستگی قرار دارد سال هاست با جابجایی های مکرر و صرف میلیون ها تومان هزینه دکوراسیون و پرداخت میلیون ها تومان ودیعه و اجاره بهای دفاتر شرکت های خصوصی تاکسیرانی و هزینه میلیونی حقوق ده ها نفر پرسنل این شرکت ها و پرداخت حق بیمه و مالیات بر درآمد و غیره همچنان برپا و برجاست.
این تاکسیران باسابقه شهر تهران ادامه می دهد: باید پرسید بر اساس کدام آورده ای ارزش فروش سهام شرکت را مقرر به دو میلیون تومان تعیین می کنند. اگر سازمان های نظارتی، انتظامی و امنیتی عملکرد این چنینی شرکت هایی را برای بررسی اسناد و مدارک مورد تحقیق و تفحص و بررسی قرار دهند بسیاری از مسایل و سوالات در پرده ابهام آشکار می شود.
او ضمن انتقاد از عملکرد و نظارت شورای شهر تهران می گوید: گاهاً مشاهده می شود که برخی رانندگان تاکسی از خطی که در آن فعال هستند به سایر خطوط تاکسیرانی می آیند و مسافران را جابجا می کنند که این امر نشان از ضعف سازمان تاکسیرانی دارد.
این در حالی است که طبق مصوبه شورای شهر تهران، رانندگان خطوط تاکسی نباید در سایر خطوط تردد داشته باشند اما باز مشاهده می کنیم که برخی از رانندگان متخلف شرکت های خصوصی تاکسیرانی تا ساعتی محدود خدمات رسانی می کنند و این برخلاف مصوبات شورای شهر است.
اما متاسفانه در زمان ‌های بحرانی مثل روزهای برفی و بارانی، تعدادی از راننده ‌ها از وضعیت پیش آمده سوء ‌استفاده می ‌کنند و تنها به صورت دربستی کار کرده و یا کرایه ‌هایی خارج از عرف دریافت می ‌کنند که این امر توجه هر چه بیشتر مسئولان سازمان تاکسیرانی را می طلبد.
30 درصد رانندگان تاکسی دوشغله هستند
نماینده برخی تاکسیرانان شهر تهران در ادامه اظهار می کند: چرا باید 30 درصد راننده های دوشغله داشته باشیم که این افراد در ساعت روز در مراکز دیگر مشغول هستند و ماشین های آن ها در حاشیه خیابان ها، پارک است که نشان می دهد فعال نیستند و در نهایت چرا با این افراد برخورد نمی شود؟ از طرفی رانندگان بازنشسته بالای 60 تا 70 سال سن هستند که تاکسی دارند اما قادر به فعالیت مناسب نیستند از طرفی از مزایای تامین اجتماعی نیز بهره مند هستند اما چرا باید این عده جای هزاران جوان دارای تحصیلات را بگیرند که این جوانان در انتظار کار و شغل بمانند.
به گزارش پانا،هر چند که حمزه شکیب عضو شورای شهر تهران نیز در پاییز سال 88 نسبت به بی‌توجهی شهردار تهران به تذکرات شورای شهر در مورد فعالیت شرکت های خصوصی تاکسیرانی در جلسه علنی شورا گفته بود که از شهردار تهران در خواست شده است تا در این موضوع دخالت کند و وی نیز قول داد، این مشکل را دو ماهه حل کند اما مشکلات شرکت های تاکسیرانی خصوصی بعد از این سال ها هنوز مرتفع نشده است.
سازمان تاکسیرانی یکی از پر چالش ترین زیر مجموعه های معاونت حمل و نقل و ترافیک است که گاهی چند ریاست این مجموعه حساس تغییر پیدا می کند اما هر فردی که عهده دار سکان این مجموعه می شود چاره ای برای حل مشکلات این صنف نمی اندیشد.
آسیه اسحاقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار