جنگ قیمت نفت تازه شروع شده است

آژانس بین المللی انرژی که به 29 کشور صنعتی توسعه یافته جهان مشاوره می دهد، اعلام کرده است که در آینده قیمت نفت دوباره احیا خواهد شد و این اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا است.

کد مطلب: ۳۵۰۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، شاید یکی از قدرتمندترین افراد در صنعت نفت جهان باشد. در کشوری که بیشترین تولید نفت جهان را دارد و تاثیر زیادی نیز می تواند بر قیمت نفت بگذارد، او دارای نفوذ بالایی است.
بیزینس اینسایدر در مطلبی که درباره قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشته، پرسیده است که آیا النعیمی علاوه بر قدرتی که دارد، آدم خلاقی نیز است؟ پاسخ به این سئوال را می توان در دو گزارشی که اخیرا درباره این که آیا راهبرد اوپک موفق شده با افزایش تولید کشور عضو خود جلوی نفت شیل آمریکا را بگیرد یا نه، می تواند دید.

اولین گزارش در ۱۲ می به وسیله اوپک منتشر شد که می گفت، اساسا تلاش عربستان سعودی برای بالا نگه داشتن تولید نفت خود موفق شده است که سهم بازار نفت شیل آمریکا را کاهش بدهد. دومین گزارش نیز یک روز بعدتر، از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شد که با گزارش اوپک موافق بود اما گفته بود که تا حدی موفقیت عربستان صحت دارد.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود نوشته است که در ماه آینده که قیمتها کاهش یابد و ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی آمریکا کم شود، نهایتا میزان تولید نفت آمریکا کاهش خواهد یافت.
اما آژانس بین المللی انرژی که به ۲۹ کشور صنعتی توسعه یافته جهان مشاوره می دهد، اعلام کرده است که در آینده قیمت نفت دوباره احیا خواهد شد و این اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا است.
همان طور که هر دو گزارش آژانس بین المللی انرژی و اوپک به آن اشاره کرده اند، کاهش تولید نفت شیل در جهان باعث شد است که قیمت نفت در بازارهای جهان بالا برود و به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود افزوده است که این قیمت بالا ممکن است دوباره تولید نفت شیل را اقتصادی جلوه بدهد و تولیدکنندگان را ترغیب کند که دوباره به سمت آن بروند.
اما شواهد نشان می دهد که قیمت فعلی نفت برای هر دو نوع شرکتهای حفاری نفت شیل در داخل و خارجی از آمریکا کافی نیست و این جاست که ابتکار و هوشمندی چهره خود را نشان می دهد؛ گزارش آژانس می افزاید: «بسیاری از شرکت های نفت شیل در هفته های گذشته تلاش کرده اند که فناوری خود را بالا ببرند تا بتوانند با هزینه های کمتر، نفت بیشتری تولید کنند».
برای مثال، شرکت استات اویل که متعلق به دولت نروژ است، در میدان نفتی ایگل فورد در تگزاس آمریکا، تلاش می کند که از تکنیکهای جدید هیدرولیک شامل اندازه های مختلف شن برای مخلوط کردن با آب و مواد شیمیایی در اعماق مختلف زمین استفاده کند تا بتواند نفت بیشتری استحصال کند.
بیورن اوتو سوردراپ، معاون شرکت استات اویل، در یک بازدید از میدان نفتی کندی در تگزاس، به نیویورک تایمز گفته است: «یک ضرب المثل در نروژ است که می گوید نیاز به زن برهنه یاد می دهد چطور لباس ببافد.»
از شواهد این طور به نظر می رسد که چنین خلاقیتهایی تا حدی به موفقیت نیز رسیده است؛ استات اویل توانسته تعداد چاه های نفتی خود را از سه عدد به دو چاه در سال ۲۰۱۴ برساند اما هنوز تولید نفت این شرکت از چاههای نفت شیل به اندازه یک سوم میزان کل تولیدش است. روشهای جدید حفاری همچنین هزینه ها را به طور متوسط از ۴.۵ میلیون دلار برای هر چاه به ۳.۵ میلیون دلار کاهش داده است که دلیل عمده آن به دلیل کاهش زمان حفاری از ۲۱ روز به ۱۷ روز بوده است.
بنابراین به چنین دلایلی است که آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود نتوانسته مطمئن باشد که اوپک به طور عام و علی النعیمی به طور خاص، بتوانند دست بالا را در بازار نفت جهان داشته باشند. این نهاد گفته است: «هنوز زود است که بتوانیم بگوییم در دعوای سهم بازار نفت، اوپک توانسته پیروز شود. جنگ هنوز تازه شروع شده است.»
منبع:افکارنیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار