هوشنگ کامکار در نشست ارکستر سمفونیک البرز:

پوئم سمفونی خرمشهر اجرا می شود/دفترموسیقی ارشاد باید ازمن عذرخواهی کند

خبرگزاری پانا: نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز با حضور هوشنگ کامکار، محمد حسین تفرشی مدیر ارکستر و تهیه کننده، سهراب کاشفی رهبر ارکستر سمفونیک البرز و اهالی رسانه امروز 28 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

کد مطلب: ۳۴۹۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در ابتدای این نشست محمد حسین تفرشی اظهار کرد: این برنامه تحت عنوان «شب آهنگسازان ایرانی» اجرا می شود. اولین اجرای برنامه ریزی شده برای ارکستر سمفونیک البرز مربوط به اجرای اپرای عاشورا بود که اجرا نشد اما در همان زمان تمرین هایی برای این اپرا صورت می گرفت که باعث شکل گرفتن تعامل خوبی میان بچه های ارکستر می شد. آن اجرا و تمرینات صورت گرفته در آن مقدمات برنامه‌ شب‌های آهنگسازان ایرانی را فراهم کرد.

وی افزود: شب برگزاری کنسرت مصادف شده است با سالروز آزادی خرمشهر از اینرو اهمیت خاصی پیدا کرده است و البته حضور هوشنگ کامکار که همیشه حضور پررنگی در مناسبت های ملی داشته است نیز بر اهمیت این اجرا افزوده است.

مدیر ارکستر سمفونیک البرز تصریح کرد: ما بیش از یک هفته است که تمرینات متمرکز ارکستر را شروع کرده ایم و خوشبختانه تمام نوازندگان همکاری و تعامل خوبی داشته اند.
در ادامه هوشنگ کامکار در خصوص همکاری خود با این ارکستر و این اجرا بیان کرد: من با کمال میل از دعوت برای اجرای آثارم استقبال کردم. در این 30 سال هیچ‌گاه سراغ کسی نرفتم تا کارهای من را اجرا کند، اما این دعوت را پذیرفتم که آغازش چندماه پیش کلید خورد. بخشی از این اجرا مربوط به کارهایی است که من در گذشته نوشتم. پوئم سمفونی خرمشهر یکی از این آثار است که به واقعه‌ای در تاریخ ایران مربوط می‌شود که عظمت آن غیرقابل توصیف است. این اثر مربوط به کسانی است که با دلیری، خاک ایران را به دشمن ندادند. دلیرمردانی که با دست خالی از خانواده و خاکشان دفاع کردند. در همین ارتباط قطعه اول از آثار من به پوئم سمفونی خرمشهر اختصاص دارد.
وی افزود: قطعه دیگر مربوط به کسانی است که به خاطر عدالت و انسان‌دوستی و برای میهنشان جانشان را از دست دادند؛ قطعه‌ای به نام «کجایید ای شهیدان خدایی». من این قطعه را زمانی نوشتم که وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد قطعه‌ای که شاعرش زنده نباشد ساخته شود. خوشبختانه این قطعه چه در آن زمان و چه در زمان حال با اقبال عمومی مواجه شد و برای بسیاری از مردم خاطره‌انگیز است. در کنار این دو قطعه، قطعه دیگری به نام «انفال» را نوشتم، این قطعه مربوط به صدام حسین است که در برهه‌ای از تاریخ، تعداد زیادی از کردها را از شهرشان تاراند و خیلی‌ها را زنده‌به‌گور کرد. این، واقعه‌ای تأسف‌بار است و امیدوارم کسانی که «انفال» را می‌شنوند بتوانند این واقعه را تجسم کنند. این قطعه تا به حال اجرا نشده است.
این آهنگساز ادامه داد: در نهایت قطعه آخر مربوط به کنسرتو برای سنتور می‌شود. این قطعه برای ارکستر سمفونیک نوشته شده که در آن شاهد تکنوازی سنتور سیاوش کامکار خواهیم بود. این قطعه، قطعه مشکلی محسوب می‌شود و اگر جنبه خودستایی نداشته باشد، فکر نمی‌کنم به‌جز اردوان یا سیاوش کسی بتواند این قطعه را اجرا کند. شاید اصلا بتوانیم با اجرای این قطعه، سیاوش را معرفی کنیم. همان‌طور که در کنسرت کامکارها برای اردوان تک‌نوازی می‌گذاشتیم.
سرپرست گروه کامکارها، اشاره کرد: در تمریناتی که برای این اجرا صورت می گرفت این دومین‌بار بود که از شنیدن کار خودم لذت بردم. اوایل انقلاب قطعه شهیدان خدایی توسط مرحوم سنجری اجرا شد که آن هم خوب و حرفه‌ای بود. من از نکاتی که آقای سهراب کاشف به‌عنوان رهبر ارکستر در نظر می‌گرفت خوشم آمد. امیدوارم این کنسرت به بهترین شکل انجام شود و مردم کار خوبی را بشنوند.
پس از صحبت های هوشنگ کامکار سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز به ارائه توضیحاتی در خصوص این اجرا پرداخت و گفت: در ابتدا باید از جناب کامکار که قطعاتشان را در اختیار ما قرار دادند تشکر کنم. خوشحال هستم که اولین سری از مجموعه برنامه‌های شب‌های آهنگسازان ایرانی با تمرکز در آثار هوشنگ کامکار آغاز می‌شود. رپرتوآر اجرایی ما شامل دو قسمت است که در بخش اول قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک به اجرا در می‌آید و در بخش دوم هم آثاری از هوشنگ کامکار اجرا می‌شود.
در بخش دیگری از این نشست هوشنگ کامکار با اظهار گله گی از دفتر موسیقی ارشاد عنوان کرد: گله‌ای از دفتر موسیقی ارشاد دارم چند ماه پیش با من تماسی گرفته شد و به من اعلام شد که عضو شورای مشورتی ارکستر سمفونیک هستم. من و ارسلان کامکار همیشه از کسانی بودیم که از علی رهبری دفاع می‌کردیم به همین خاطر با آمدن علی رهبری من پذیرفتم تا به عضویت این شورا در بیایم. در ادامه اولین جلسه این شورا تشکیل شد و هیچگاه جلسه دیگری برگزار نشد و بدون اینکه به من اعلامی شود این شورا منحل شد. گله‌ من این است که چرا حداقل یک اطلاع به من ندادند که این شورا منحل شده است. اگر بخواهند دوباره از من دعوت کنند، باید به طور رسمی عذرخواهی کنند، آن‌وقت اگر من کمکی از دستم برآید در اختیارشان می‌گذارم.
وی درباره رویکرد ارکستر سمفونیک البرز در مقابل ارکستر سمفونیک تهران، بیان کرد: این اجرا به هیچ وجه جنبه اعتراضی و چیزی شبیه این را ندارد فعالیت‌های این ارکستر همانطور که اشاره شد از پیش از عید آغاز شده بود من باز بر این نکته تاکید می‌کنم که من هیچگاه در طول زندگی حرفه‌ایم از هیچ رهبری نخواستم تا قطعات من را اجرا کند.
محمدحسین تفرشی نیز در این خصوص اظهار کرد: ‌ارکستر البرز ملی، سمفونیک، هنرمندان یا هر جای دیگر بازه نوازنده‌هایش از یک حدودی تجاوز نمی‌کند در طول دو سه سال گذشته که ارکستر سمفونی و ملی وجود نداشت گروه نوازندگان در کنار ما بودند و ارکستر البرز کار می‌کرد. ما پیشگام تشکیل ارکستر نبوده‌ایم اما زمان تعطیلی این ارکسترها میزبان این نوازندگان بوده‌ایم.
وی درباره برنامه‌های آتی ارکستر سمفونیک البرز گفت: ‌سعی داریم که هر 40-50 شب یکبار اجرا داشته باشیم آهنگسازان اجراهای بعدی هم مشخص شدند و برای دو نوبت آینده همه چیز برنامه‌ریزی و تعیین شده است. برنامه‌ بعدی شب آهنگسازان ایرانی بعد از ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.
گفتنی است؛ کنسرت ارکستر «البرز» روز دوم خرداد ساعت ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ در مرکز همایش های برج میلاد به رهبری ارکستر سهراب کاشف در قالب پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» میزبان علاقه مندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار