درراستای امضای تفاهم نامه ؛

همکاری مشترک بین آموزش وپرورش ناحیه ۴ اهواز و دانشگاه شهید چمران

خبرگزاری پانا: تفاهم نامه همکاری مشترک بین آموزش وپرورش ناحیه ۴ اهواز و دانشگاه شهید چمران امضا شد.

کد مطلب: ۳۴۸۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی اداره ناحیه ۴ اهواز، "گفتگو با معاون پژوهشی ناحیه ۴ درباره امضای تفاهم نامه همکاری مشترک و خدمات متقابل علمی ، آموزشی و پژوهشی بین آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز و دانشگاه شهید چمران اهواز"
وی در خصوص اهداف تفاهم نامه گفت: بسم الله الرحمن الرحیم . بنده هم هفته معلم را به شما و همه همکاران فرهنگی ، معلمان و اساتید تلاشگر عرصه تعلیم و تربیت تبریک عرض می کنم . در پاسخ به اختصار باید بگویم ، یک دغدغه و درک مشترک و جدی بین مسئولان آموزش وپرورش و دانشگاه وجود دارد . بدون شک ، برون داد و محصول فرآیند نظام آموزش و پرورش تأثیر بسزایی در وضعیت و کیفیت دانشگاه های کشور خواهد داشت و تعامل و ارتباط هر چه بیشتر و بهتر و تنگا تنگ این دو نهاد مؤثر در تعلیم و تربیت - در حوزه نظر و اجرا- را می طلبد تا تلاش ها و برنامه ریزی ها ، همسویی وهم پوشانی داشته باشد و از انسجامی قوی برخوردار. هدف این تفاهم نامه ارائه خدمات متقابل علمی ، آموزشی و پژوهشی بین ناحیه ۴ و دانشگاه شهید چمران اهواز است . در واقع قانونمند ساختن شکل ومحتوای همکاری و برآورده شدن خواسته های دو طرف ، به منظور تحقق اهداف سند تحول بنیادین و عملیاتی نمودن راهکارهای اجرایی آن مانند برگزاری همایش ها و نشست های علمی و کارگاه های آموزشی ، انجام پژوهش ها ، کارآموزی دانشجویان ، ساخت و تولید مواد آموزشی ، توسعه دانش معلمان ، انتشار یا ترجمه کتب و مقالات علمی ، خدمات کتابخانه ای ،آزمایشگاهی، مشاوره ای و غیره.
وی در ادامه افزود: اهداف و چشم انداز بسیار روشن است . هم در بعد جهانی و هم در بعد داخلی . در بعد جهانی ، امروزه نهادهای معتبر جهانی نظیر یونسکو و آیسسکو هدف آموزش وپرورش جدید را در ۴ سطح تعریف می کنند : ۱- تربیت شهروندانی که با حقوق و وظایف خود آشنا باشند و عضویت در نهادهای اجتماعی و رفتارهای دموکراتیک را بیاموزند . ۲- توانمند سازی دانش آموزان ، چنان که از لحاظ نظری و عملی قادر به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خویش باشند . ۳- آموزش بر پایه خلاقیت باشد (نه محفوظات کم اثر یا بی خاصیت ) . ۴- نقد و تفکر انتقادی موضوعیت بیابد . در بعد داخلی ، در سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش هم اهداف متعالی و بلندی مبتنی بر تعلیم وتربیت اسلامی تعریف شده که باید محقق شود . بنابراین همانطور که می بینید اهداف مشخص و افق روشن است . آنچه امروز بسیار مهم است تحقق این اهداف است .
بهنام اظهار داشت: از اهداف بلند ومتعالی و راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین و همچنین برنامه های وزیر محترم آموزش وپرورش دکتر فانی ، ایجاد ارتباط سازمان یافته و گسترش و تقویت همکاریهای علمی ، آموزشی،پژوهشی و فناوری وبهره مندی از پشتیبانی علمی - تخصصی مراکز آموزش عالی و دانشگاه هاست .
وی در ادامه بیان داشت: پاسخ این سئوال بسیار طولانی و مفصل است و بحث های کارشناسی زیادی را می طلبد . اما در یک جمله باید عرض کنم : مدرسه نماد اصلی آموزش و پرورش است و آینده هر جامعه را به سمت تعالی همه جانبه سوق می دهد چرا که مدرسه ی توانمند ، جامعه را توانا می سازد و ناتوانی مدرسه ، توانمندی را از جامعه می ستاند . نکته مهم این است که تحقق این اهداف نیازمند عزم جدی همه ارکان حاکمیت و همکاری ومشارکت همه اقشار مردم در حمایت و کمک به آموزش وپرورش کشور می باشد و آموزش وپرورش به تنهایی در تحقق این اهداف موفق نخواهد شد ، و از این منظر سهم دانشگاه را در تعامل و حمایت از آموزش وپرورش بسیار مهم ، ضروری ، اساسی و اجتناب ناپذیر می دانم .
بهنام ادامه داد: آموزش وپرورش ناحیه ۴ ویژگی های منحصر به فردی دارد که می تواند در انجام تحقیقات دانشگاهی بسیار موثر باشد. ویژگی های مدارس و دانش آموزان زیر پوشش آموزش وپرورش ناحیه ۴ ، موقعیت خاصی را بوجود آورده ، گستردگی جغرافیایی ، شهر و روستا ، از مرکزیت شهر و مدارس بسیار برخوردار تا حاشیه شهر و روستاها با مدارس بسیار محروم ، مدارس دو زبانه یا بهتر بگویم با دوگانگی زبانی ، طبقات اجتماعی و اقتصادی متفاوت وغیره ... موضوعات و مسائلی ایجاد می کند که برای هر پژوهشگری در حوزه مسائل اجتماعی ، اقتصادی و علوم تربیتی و روانشناسی و غیره می تواند جذاب ومفید باشد . اساتید و دانشجویان محترم دانشگاه در پروژه های تحقیقاتی خود و پایان نامه های ارشد و دکترا و نیز کار آموزی ها می توانند از کمک ما در ناحیه ۴ بهره مند شوند . ما آمادگی کامل خود را جهت همکاری بسیار خوب وسازنده با مسئولان محترم دانشگاه شهید چمران اعلام کرده ایم . این تعامل ، ضروری و اجتناب ناپذیر است . به بهره مندی آموزش و پرورش از خدمات دانشگاه هم اشاره کردم.
بهنام دا آخر گفت: این گام اول بود . مرحله بعدی تشکیل کمیته های تخصصی و اجرایی مشترک و تعیین سازو کارهای اجرایی آن خواهد بود .کمیته هایی که مهم ترین آسیب ها وچالش ها را بررسی و مسأله یابی کند و بر اساس نیاز سنجی کارهای علمی و تحقیقاتی شکل بگیرد و به مسئولان آموزش و پرورش اطلاعات صحیح و دقیق علمی بدهد تا در برنامه ریزی ها به آن توجه کنند و در نهایت به حل معضلات و مشکلات بینجامد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار