نگاهی به فعالیت هنری مرضیه برومند/

پایه گذاری گروه نمایشی کودک در تلویزیون/ماندگار شدن مدرسه موش ها و آرایشگاه زیبا

خبرگزاری پانا: مرضیه برومند عضو پایه گذاران گروه نمایشی کودک در تلویزیون و نخستین گروه تئاتر کانون پورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۵۰ است.

کد مطلب: ۳۳۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مرضیه سادات برومند یزدی فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۵۲ بوده و عضو پایه گذاران گروه نمایشی کودک در تلویزیون و نخستین گروه تئاتر کانون پورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۵۰ است.

برومند از سال ۴۷ با بازی در نمایش تلویزیونی استراحت در طبقه بالا کار خود را آغاز کرد و با نمایش های امشب از خود می سازیم ۱۳۴۸؛وای بر مغلوب۱۳۴۹؛ سفر خوش۱۳۴۹ ادامه داد و از سال ۱۳۵۲با اجرای نمایش حقیقت و مرد دانا نوشته بهرام بیضایی به عنوان پایان نامه عملی به فعالیت در تئاتر پرداخت و در سال ۱۳۵۴ به گروه تئاتر پیاده پیوست.

برومند از سال ۱۳۴۹ در نمایش های کدو قلقله و دیو؛ آنتیگون؛ پنبه دان؛ کلاه و شال واره؛ دزد و رنگ قرمز؛ الدوز و کلاغ ها و داستان های ضحاک بازی کرد و از سال ۱۳۶۰ کار عروسکی تلویزیونی را آغاز کرد.

مدرسه موش ها(۱۳۶۰) دیو چو بیرون رود(۱۳۶۱)؛ یک دو باهم(۱۳۶۳) زیر گنبد کبود(۱۳۶۷ و ۱۳۷۴) خونه مادر بزرگه ۱۳۶۶ قصه های تا به تا ۱۳۷۴از کارهای برومند در حوزه کودکان بود.

وی همچنین سریال های موفق آرایشگاه زیبا سال ۱۳۷۰ و خودرو تهران ۱۱سال ۱۳۷۶ را به رشته تحریر در آ ورد.

برومند بیشترین فعالیتش مربوط به حوزه تئاتر و نمایش های عروسکی می شود چرا که معتقد است انتقال از عروسک گردان به عروسک یک اصل اساسی است و برای بیان احساس عروسک باید قواعدی را اجرا کند که به تجربه او بستگی دارد.

*فعالیت سینمایی

فعالیت سینمایی برومند پس از بازی در فیلم دایره مینا داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۳و مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران علی حاتمی در سال ۱۳۵۴شامل کارگردانی شهر موش ها، الو و الو من جوجو ام و مربای شیرین است.

هدف اصلی برومند در مجموعه های تلویزیونی و فیلم هایی که برای کودکان ساخته پرهیز از شعار و نصیحت، شاد و سرگرم کردن آن هاست.

به گفته برومند در سال های قبل از انقلاب فیلم کودکان برای فیلم سازان محملی بود تا حرف هایی بزنند که ربطی هم به کودکان نداشت و نمی توانستند در فیلم های بلند سینمایی بزنند، و در سال های دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ چون نمی توانستند در فیلم های مربوط به بزرگسالان از موسیقی استفاده کنند به سراغ فیلم های شاد کودکان رفتند.

از نظر برومند اغلب چنین فیلم سازانی هدف های سودجویانه داشتند.

او گرفته است: «وقتی فیلمساز یا تهیه کننده می نشیند و چرتکه می اندازد اگر فلانی و فلانی و فلانی را کنار هم بگذارم فیلم می فروشد، این دیگر سینمای کودک و نوجوان نیست».

برومند وقتی شهر موش ها را ساخت هدفش پیوستن به جرگه فیلمسازان حرفه ای نبود. او و دوستانش تصمیم داشتند چیزهایی را تجربه کنند تا در تلویزیون امکانش نبود اما برومند خیلی زود، با وجود چندین تجربه موفق و ناموفق در کارنامه حرفه ای خود، از سینما خسته شد و به رغم حضور گه گاهی اش در سینمای تجاری به تلویزیون بازگشت.

به گفته برومند در تلویزیون راحت تر هستم.

برومند موفق شد در فعالیت هنری خود عروسک های محبوبی چون کپل مدرسه موشها و زی زی گولو در قصه های تا به تا خلق کند. عروسک های او چنان شهرتی یافتند که خیلی زود مشابه های آنان ساخته شد و یا تصویر عروسک ها بر روی هر وسیله که مورد استفاده کودکان و نوجوانان بود نقش زده و روانه بازار شد.

برومند همچنین در مجموعه های تهران ۱۱ ، آرایشگاه زیبا وهتل شخصیت های زنده ای آفرید که به سرعت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده اند.ویژگی این مجموعه ها استفاده از متن قوی و پرداخت شده، رویدادهای عجیب و در عین حال قابل باور، عنصر طنز و شخصیت هایی که به نحوی پروده شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار