نهمین المپیاد فرش دستباف با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

خبرگزاری پانا: آیین پایانی نهمین المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف ایران با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ایران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، فرماندار کرمان، مدیر کل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش کشور و همچنین دانش آموزان و دانشجویان شرکت کننده در این رقابت برگزار شد.

کد مطلب: ۳۲۴۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت در این مراسم رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان برگزاری 2 دوره از 9 دوره المپیاد فرش دستباف در کرمان را افتخاری برای این استان دانست .

وی در ادامه گفت: فرش ایرانی ریشه در فرهنگ و تاریخ ایرانی دارد و انتقال این سرمایه ملی به نسل آینده از وظایف استادان، دانشجویان و دانش آموزان است .

وی در ادامه به توصیف و تفسیر معانی تار و پود، نقوش فرش و دیگر مزیت های این هنر-صنعت پرداخت .

حمید کارگر در این مراسم با تبیین چرایی المپیاد فرش گفت: تقویت رویکرد علمی به فرش دستباف و انگیزه بخشیدن به جوانان فعال در این حوزه از جمله اهداف برگزاری این رویداد است .

وی در این زمینه افزود: مرکز ملی فرش ایران، مشتاقانه پذیرای ایده ها و افکار نو در حوزه فرش دستباف است و در همین راستا با رویکرد جدید برای تقویت حوزه آموزشی و تحقیقاتی حوزه فرش گام بر می دارد .

وی تقویت منابع علمی و آموزشی، کتابخانه ها، انجام پژوهش های تخصصی، برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی و المپیادها را از جمله برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد .

کارگر تصریح کرد: ما باید افزون بر بالیدن به گذشته تاریخی و افتخارات فرش دستباف در دوره های قبل، همه همت و تلاشمان را در حوزه فرش به کار ببریم تا آیندگان هم به عملکرد ما افتخار کنند .

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ضرورت توجه ویژه به توسعه صادرات فرش دستباف گفت: در 10 ماهه امسال شاهد چشمگیر صادرات فرش دستباف بودیم به طوری که از لحاظ وزنی 32 درصد و از لحاظ ارزشی 14 درصد رشد داشته ایم؛ که البته این آمار خوشحال کننده است اما راضی کننده نیست .

از دیگر سخنرانان مراسم اختتامیه نهمین المپیاد فرش، فرماندار کرمان بود که وی گفت: استان کرمان از جمله استان هایی است که مهد قالی بوده و شهرت آن جهانی است .

محمدعلی توحیدی با اشاره به اینکه طبیعت به ظاهر سخت و خشن مردان و زنان پر تلاش این خطه را به این سمت سوق داده است، عنوان کرد: این استان بافندگانی هنرمند و تولید کنندگان و صادرکنندگان توانایی دارد .

در ادامه لطفی افشار، گزارشی از فرایند اجرایی و نحوه برگزاری المپیاد ارائه کرد و همچنین مدیر کل دفتر کارودانش آموزش و پرورش نیز سخنانی ایراد کرد .

این المپیاد علمی و مهارتی که به مدت سه روز و به میزبانی کرمان دو بخش دانش آموزی و دانشجویی برگزار شد که 75 دانشجو از 22 دانشگاه سراسر کشور و 64 دانش آموز از هنرستان های کار و دانش 17 استان کشور در گرایش های مرمت، رنگرزی، بافت و طراحی فرش دستباف با یکدیگر به رقابت پرداختند .

اسامی برگزیدگان به این شرح اعلام شد :

بخش دانش آموزی

بخش دانش آموزی گرایش رنگرزی

زهرا مومنی از اصفهان - رتبه اول

حبیبه شبرنگ زاده از کرمان - رتبه دوم

زهرا دلروز از اصفهان- رتبه سوم

بخش دانش آموزی گرایش طراحی

هانیه علوی از تهران - رتبه اول

سارا خوشرو از خراسان رضوی - رتبه دوم

مهلا حسین زاده از کرمان- رتبه سوم

بخش دانش آموزی گرایش بافت

سیده ناهید هاشمی نژاد از خراسان رضوی - رتبه اول

فاطمه السادات موسی آبادی از خراسن رضوی - رتبه دوم

مهسا نوروزپور خدا شهری از تهران - رتبه سوم

بخش دانشجویی

بخش دانشجویی گرایش رنگرزی

مهران توانا از دانشگاه علم و هنر یزد - رتبه اول

ریحانه میری از دانشگاه هنر تهران - رتبه دوم

صبا اشرف از دانشگاه شهید باهنر کرمان - رتبه سوم

بخش دانشجویی گرایش طراحی

معصومه آفتابی از دانشگاه هنر تهران - رتبه اول

مهری مالکی از دانشگاه شهرکرد - رتبه دوم

پریسا قاسمی میرزایی از دانشگاه کاشان - رتبه سوم

بخش دانشجویی گرایش بافت

شیوا سلطان افغان از دانشگاه بیرجند - رتبه اول

زری پناهی از دانشگاه سمنان - رتبه دوم

عباس نظری از دانشگاه هنر اصفهان - رتبه سوم

بخش دانشجویی گرایش مرمت

مرتضی جعفری از دانشگاه هنر اصفهان - رتبه اول

شهاب احمدوند از دانشگاه هنر اسلامی تبریز - رتبه دوم

نسیم فیض الهی دهکردی از دانشگاه شهرکرد - رتبه سوم

گفتنی است آیین پایانی نهمین المپیاد فرش دستباف 14 اسفندماه در سالن اجتماعات ناحیه آموزش و پرورش کرمان برگزار شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار