نیره توکلی در گفت و گو با پانا:

موسیقی به مقطع ابتدایی افزوده شود/ آموزش آسان زبان های خارجی با موسیقی

خبرگزاری پانا:نیره توکلی با اشاره به اهمیت و ضرورت درس زبان انگلیسی و موسیقی،این دو درس را یک فاکتور طلایی برای دانش اموز دانست.

کد مطلب: ۳۲۲۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

در بیان اهمیت آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان،همین بس که این زبان زنده ترین و پویاترین زبان رایج در دنیا است که به عنوان زبان بین المللی جهان شناخته می شود.بنابراین شایسته است بهترین تدابیر را در راستای آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان در نظر گرفت و باید گفت بهترین زمان شروع آموزش زبان انگلیسی در مدرسه به مبحثی تبدیل شده که کارشناسان آموزش و پرورش و آموزشی کشور بار ها درباره آن بحث کرده اند و تا کنون نتوانسته اند به نتیجه ای برسند و از آن به عنوان یک فاکتور طلایی برای دانش اموز در مقاطع بالاتراستفاده کنند.

بر همین اساس ؛ هنر یکی از مقوله های جدی فرهنگی هر جامعه ای است و دانشمندان آن را عالی ترین شکل فعالیت معنوی انسان می دانند . طبیعی است که وقتی این فعالیت معنوی انسان امکان رشد بیابد در غنا بخشیدن به فرهنگ اجتماعی کاربردی عظیم خواهد داشتچون سواد فناورانه هنری در بیشتر مدارس مورد توجه قرار نمی گیرد .

امروز در جامعه جهانی دیگر ارائه هنر والا و سنتی برای معلمان و دانش آموزان اهمیتی ندارد و کارشناسان هنرهای عامه پسندهماهنگ با فرهنگ کشور را مناسب ترین شیوه هنری برای توسعه و تحول هر فعالیت اجتماعی می دانند.
لذا با توجه به اهمیت تربیت هنری دانش اموزان ویادگیری زبان انگلیسی در دوران ابتدایی بر آن شدیم گفت و گویی را با نیره توکلی دکترای جامعه شناسی و مدیر انجمن جامعه شناسی هنر داشته باشیم.
توکلی با اشاره به یادگیری درس زبان که باید از دوران کودکی باشد عنوان کرد:برای هر دانش آموزی لازم است که از همان کودکی به یادگیری زبان بپردازد بنابر این سخن نوام چامسکی که می گوید:انسان با توانایی سخن گفتن به دنیا می آید و این توانایی از همان بدو تولد همراه انسان است. پس چه بهتر و کارساز تر که آموزش زبان خارجی را از طریق محرک های محیطی به دانش اموزان یاد بدهیم .توانایی بالقوه کودکان در سال اول زندگی بسیار بالاست پس اگر این امر یادگیری از همین سالها شروع شود باعث می شود این دانش به فعلیت برسد و دانش آموزان در پایه های بعدی به راحتی می توانند به دنبال تقویت زبان باشند.

جهان امروز یک دهکده کوچک است

وی با توجه به انقلاب فناوری وعصر اطلاعات توضیح داد:امروزه ما در یک دهکده جهانی هستیم که کوچکترین غفلت از به روزرسانی اموزش و یاد گیری کاملا به ضرر همه دانش اموزان و باعث مشکلات در مقاطع بالاتر می شود.همین دانشجوهای دکترا که می بینیم به وفور مشکل زبان را دارند متاسفانه به همان پایه ابتدایی و کودکی بر می گردد که اگر در دو نهاد بزرگ خانواده و مدرسه با تکنیک تکرار مکرر اموزش می دیدندو این روش باعث می شد که زبان تا مدتها در حافظه دانش اموز بماند.

توکلی ادامه داد: ذهن کودک با این روش بارور می شود و آماده فراگیری دیگر زبان ها هم میشود و فقط به یاد گیری زبان انگلیسی اکتفا نمی کنند بلکه ترغیب به یادگری زبان ها را پیدا می کنند.

ریتمی کردن مطالب درسی در کودکی کمک شایانی به یادگیری می کند

مدیر انجمن جامعه شناسی هنر ایران با توضیح درباره ریتمی کردن مطالب درسی توضیح داد:معمولا استفاده از قافیه و ریتم در آموزش برنامه های درسی دانش اموزان بسیار تاثیر گذار و مهم است مثلا خود من در دوران مدرسه توانستم اشعار حافظ را با تکنیک ردیف موسیقی به حافظه بلند مدت به خاطر بسپارم و این تکنیک که خواندن آوای مطالب را سبب می شد کمک شایانی به من کرد.

این استاد دانشگاه افزود:درس موسیقی و ریتمی خواندن مطالب می تواند در دوران دبستان و پیش دبستانی یک امر ضروری باشد که مربیان آموزشی نباید از این هنر بزرگ که می تو اند به دانش اموزان در جهت انگیزه دهی برای یادگیری مطالب امر جذاب و مهمی باشد،غفلت کنند.لذا به نظر من موسیقی و آهنگین خواندن مطالب درسی در دوران بلوغ که دانش اموزان به شدت به دنبال راهی برای خالی کردن هیجان خود هستند می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به خواندن لالایی های مادر در گوش نوزاد که باعث می شود کودک به مادر خود وابسته و ارامش یابد گفت:انسان با موسیقی روحی و روانی ارام می گیردو می تواند حتی مطالب قرانی را هم از طریق همین نوا های ایرانی به خاطر بسپارد..

توکلی با توجه به اینکه مدرسه فرصتی است که یادگیری موسیقی را برای دانش آموزان به صورت مشارکتی امکان پذیر می کند اظهار کرد: موسیقی و آموزش آن در مدارس فعالیت دانش اموزان را برای مشارکت بیشتر در فعالیت های مدارس سبب می شود چون روح دانش اموزان را شاداب و تازه می کند.همان گونه که مشخص و به اثبات رسیده حتی موسسات پرورش دام نتایج جالبی را در مورد شیر دادن گاوها مشاهده کردند که متوجه شدند با موسیقی شیر گاوها بیشتر می شود و یا حتی نیاز گل و گیاهان به موسیقی چقدر در رشد و تازگی انها موثر است.

درس موسیقی به دروس ابتدایی مدارس اضافه شود

وی خاطر نشان کرد: در زمینه نقش و تاثیر موسیقی برای دانش آموزان کتابهای زیادی چاپ شده است مثل تاثیر موسیقی بر آموزش و تاثیر آموزش بر موسیقی گه بیانگر تاثیر قاطع این اموزش برای فعال بودن روحیه دانش اموزان که در جهت اعتلای فکری و روحی و تخلیه دانش اموزان نقش قاطع دارند.

این کارشناس آموزش کشور در پایان سخنان خود یادآور شد: من به شخصه اعتقاد دارم که درس موسیقی باید جزء دروس پایه ابتدایی قرار بگیرد چون در جامعه خودمان شاهد نیروی انسانی توانممندی هستیم پس چه بهتر این اموزش را از سرمایه های بالقوه شروع کنیم که با هضم و جزم موسیقی و آشنایی با ابزارهای این هنر ایرانی در مدرسه به آموزش دروس مختلف بپردازیم.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار