کریمی خبر داد

ارزشیابی تطبیقی پیشرفت تحصیلی کشورها با مطالعات تیمز و پرلز

خبرگزاری پانا: مسئول مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران گفت: برای مقایسه نظام آموزشی خود با منطقه باید شاخص داشته باشیم و مطالعات تیمز و پرلز تنها شاخص استانداردی است که می تواند جایگاه ما را در کشورهای جهان نشان دهد.

کد مطلب: ۳۱۵۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد

عبدالعظیم کریمی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا درباره تفاوت مطالعه تیمز و پرلز اظهار کرد: تمام این اطلاعات در سایتی به نام مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز ایران مکتوب است.

وی افزود: آزمون، یکی از مراحل مطالعه تیمز و پرلز است و تصور می شود مانند مسابقات المپیاد و آزمون های رایج دیگر باشد اما یک مطالعه جهانی است که ارزشیابی تطبیقی پیشرفت تحصیلی کشورها را در موضوعات مختلف انجام می دهد.

وی ادامه داد: 2 مطالعه در این مجموعه وجود دارد؛ مطالعه تیمز که ترجمه واژه های مطالعه بین المللی روند علوم و ریاضیات است و در 2 پایه تحصیلی چهارم و هشتم انجام می گیرد. این مطالعه هر 4 سال یک بار برای سنجیدن روند تکرار می شود.

مسئول مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران بیان کرد: از سال 1995 تاکنون در این مطالعه در 6 دوره شرکت کردیم. این مطالعه تحت نظر انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA انجام می گیرد. این انجمن قریب به نیم قرن است که مطالعات تطبیقی در سراسر جهان را انجام می دهد.

به گفته وی مشهورترین و موثرترین این مطالعات، آزمون های تیمز و پرلز است.

کریمی با اشاره به اینکه پرلز مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن است، افزود: موضوع آزمون پرلز توانایی درک مطلب دانش آموزان از خواندن است که در پایه چهارم ابتدایی انجام می گیرد و از سال 2001 در 3 دوره در این مطالعه شرکت کردیم. این آزمون هر 5 سال یک بار تکرار می شود.

مسئول مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران با بیان اینکه در این مطالعه بیش از 60 کشور از سراسر جهان به رقابت می پردازند، یادآور شد: هدف از این مطالعه بررسی نقاط ضعف و قوت نظام های آموزشی در پیشرفت تحصیلی خود، همچنین ارائه راهکارهای علمی و عملی برای بهبود و ارتقا کیفیت نظام آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار