سهم دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری ایران از بازار افغانستان

خبرگزاری پانا: مسئول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل گفت: سهم ایران از صادرات به افغانستان سالانه حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار است كه می‌توان آن را به پنج تا شش میلیارد دلار افزایش داد.

کد مطلب: ۳۱۵۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا«فرهاد مجللی» در رابطه با این نمایشگاه اظهار كرد: نمایشگاه توانمندی های ایران در افغانستان 28 بهمن تا اول اسفند دایر است. در این نمایشگاه 90 شركت ایرانی حضور دارند كه بیشتریهم مربوط به گروه مصالح ساختمانی و مواد غذایی است. سالانه ایران دو تا سه نمایشگاه در شهرهای هرات، كابل و افغانستان برگزار می‌كند. با توجه به پتانسیل‌های مختلفی كه در ایران وجود دارد، ما نمایشگاه‌های اختصاصی را برای معرفی این ظرفیت‌ها برپا می‌كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه حجم صادرات ایران به افغانستان چقدر است، تاكید كرد: ما سالانه دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به افغانستان صادرات داریم. سهم بازار افغانستان از واردات همه كشورها نزدیك به 10 میلیارد دلار است كه اگر صادرات ایران را از این رقم كم كنیم، به عدد 5/7 میلیارد دلار می‌رسیم.

كارشناس خبره تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت اضافه كرد: ما با افغانستان مرز مشترك و زبان مشترك داریم، از طرفی حضور مردم این كشور در ایران طی سال‌های گذشته باعث شده كه نزدیكی فرهنگی هم با هم داشته باشیم. از نظر من می‌توانیم سهم ایران را از بازار وارداتی افغانستان به پنج تا شش میلیارد دلار برسانیم.

مجللی با بیان این‌كه افغانستان مسیر تولید را طی می‌كند، تاكید كرد: بازار افغانستان پیش از این یك بازار مصرفی بوده است، اما اخیرا می‌بینیم كه به سمت تولید محصول و كالا پیش می‌رود. به طور مثال در گذشته افغانستان همه كالاهای مورد نیازش را در زمینه دارو وارد می‌كرد، اما اكنون توانسته 8 درصد از نیازهای دارویی خود را تولید و 92 درصد را از طریق سایر كشورها تامین کند.

مجللی با بیان این‌كه كشور افغانستان در زمینه تولید نوشابه امروز خودكفا شده است، تاكید كرد: در بحث مواد غذایی از جمله نوشابه، امروز 63 كارخانه در افغانستان احداث شده‌اند كه این محصول را تولید می‌كنند. پیش از این همه نیاز مردم افغانستان در رابطه با مصرف نوشابه توسط ایران تامین می‌شد. افغانستان یك كشور مصرفی بود كه امروز به سمت تولید حركت می‌كند، بنابراین باید ما به خوبی از این بازار استفاده كنیم. ما می‌توانیم نسبت به احداث واحدهای تولیدی با كمك شركت‌های افغانی، جایگاه خودمان را در بازار این كشور تثبیت كنیم.

وی با اشاره به این‌كه برگزاری نمایشگاه اختصاصی كمك شایانی به افزایش سهم ایران در بازار افغانستان می‌كند، تصریح كرد: اگر پیش از برپایی نمایشگاه تركیب كالاهای مورد نیاز كشور مربوطه را شناسایی كنیم و حجم بیشتر نمایشگاه را به این مهم اختصاص دهیم، به نتایج بهتری می‌رسیم. به عنوان مثال ما باید بدانیم كه در زمینه نوشابه هیچ شركتی نباید در نمایشگاه اختصاصی افغانستان شركت كند، چون بازار این كشور به نوشابه نیازی ندارد. اگر با شناخت دقیق اقدام كنیم، ماحصل كار نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

كارشناس خبره تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت با اشاره به مسئله ناامنی در افغانستان گفت: مسئله ناامنی در افغانستان ذهن تجار را مشغول كرده است، اما زمانی كه آنها در این كشور حضور پیدا می‌كنند، به این نتیجه می‌رسند كه ناامنی به آن شكلی كه مطرح می‌شود، در افغانستان وجود ندارد. ما می‌توانیم حضور كمرنگ تجار ایرانی را پررنگ‌تر كنیم. تجار باید پا به عرصه تجارت بگذارند.

مجللی در پایان با مقایسه بازار افغانستان در مقابل عراق اظهار كرد: در افغانستان بحث زیارت و تورهای تفریحی وجود ندارد. همین مسئله موجب شده كه این كشور در حاشیه قرار بگیرد، اما عراق با توجه به وجود اماكن مذهبی، در این كشور علی‌رغم همه ناامنی‌هایی كه وجود دارد، با حضور بیشتر تجار ایرانی روبرو شده است. معتقدم موقعیت افغانستان نسبت به عراق و پاكستان بهتر است، اما بازار این كشور در حاشیه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار