رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار شد:

تاکید بر مشارکت بیشتر مردم برای راه اندازی هرچه سریعترشرکت سهامی زراعی

خبرگزاری پانا:رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار مشارکت بیشتر مردم منطقه دشت یارآغلی پلدشت برای واگذاری اراضی این دشت در قالب تشکیل شرکت سهامی زراعی شد .

کد مطلب: ۳۰۱۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، "اسمعیل کریم زاده" رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درجلسه شورای استانی امور شرکتهای سهامی زراعی و تعاونی تولید روستائی با اشاره به اهمیت تشکلهای کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی استان اظهارکرد : اولویت واگذاری اراضی با مردم منطقه می باشد و علیرغم ابلاغهای متعدد با توجه به عدم مشارکت واقعی آنها مدت 15 روز تا تاریخ 30/10/93 مهلت داده می شود تا نسبت به تعیین تکلیف اقدام نمایند .

کریم زاده با اشاره به این مطلب که راه اندازی این شرکت ها، گامی موثر درراستای توسعه کشاورزی صنعتی در استان به شمار می رود ، گفت : با وجودی که هیچ مشکلی از لحاظ اداری مربوط به واگذاری اراضی در این دشت وجود ندارد ، متاسفانه پس از گذشت چندین ماه از تشکیل شرکت سهامی زراعی تعداد محدودی از 800 نفر بهره بردار واجد شرایط در 5 روستای ساکن در اطراف این منطقه به عنوان اعضای شرکت سهامی زراعی آمادگی خود را برای پرداخت سهم عضویت تعیین شده اعلام کرده اند .

وی تاکید کرد : درصورت عدم مشارکت مردم منطقه تصمیم جدیدی در مورد واگذاری زمین دشت یاراغلی اتخاذ خواهد شد .

وی بضاعت مالی مردم منطقه در پرداخت هزینه تعیین شده را یکی ازدلایل عدم مشارکت آنها بیان داشت و اضافه کرد: افزایش درآمد سرانه کشاورزان ، آشنا نمودن زارعان با اصول و شیوه های پیشرفته کشاورزی و دامپروری و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و توسعه پایدار روستایی و کشاورزی از مهمترین اهداف راه اندازی این شرکت می باشد .

نادر علیزاده ،مدیر دفتر نظامهای بهره برداری سازمان تعاون روستایی ایران نیز در این جلسه با اشاره به قانون و اساسنامه تشکیل شرکتهای سهامی زراعی اظهار کرد : امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، امکان تکمیل زنجیره تولید و تامین برای رسیدن به کشاورزی پایدار ، مدیریت متمرکز و اجرای سیاست الگوی کشت مناسب از مزایای تشکیل شرکتهای سهامی زراعی می باشد که تحقق موارد یاد شده تنها در قالب این شرکتها امکان پذیر می باشد .

سیروس صفایی فرد ، مدیر عامل بانک زمین نیزدراین جلسه به وضعیت اراضی و سرمایه گذاری های انجام شده دراراضی دشت یارآغلی اشاره کرد و افزود : درحال حاضر تاخیر در واگذاری اراضی مشکلاتی ازقبیل افزایش سود دوران مشارکت ، استهلاک تاسیسات و هزینه های نگهداری بعدی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این جلسه که با حضور محمد فائزی مشاور استاندار آذربایجان غربی ، مدیر کل سازمان تعاون روستائی استان ،معاون فرماندار پلدشت و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت هریک از حاضرین به ارائه پیشنهادها و بیان دیدگاهها ی خود در جهت برون رفت از این مشکل پرداختند .

لازم به ذکر است که عملیات اجرائی تشکیل شرکت سهامی زراعی منطقه دشت یارآغلی پلدشت به عنوان نخستین و بزرگترین شرکت سهامی زراعی استان با مساحتی بیش از دو هزار هکتار دراین شهرستان از سال گذشته آغاز شده است و تا کنون دو هزار هکتار ازاین اراضی نیز برای بهره برداری واجدین شرایط شناسایی و معرفی شده است .

اراضی دشت مذکور در حال حاضر مجهز به سیستمهای آبیاری تحت فشار و آماده بهره برداری می باشند که برای اجرای شبکه های آبیاری در این اراضی نزدیک به 26 میلیارد تومان هزینه شده که حدود 11 میلیارد تومان آن از محل کمکهای بلاعوض دولتی تامین شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار