قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج :

افزایش خود مراقبتی دانش آموزان با فراگیر شدن طرح همیار سلامت

خبرگزاری پانا: قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در امور مشارکتهای اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و خیریه های سلامت ضمن بیان اهمیت سلامت در زندگی و شروع گام سوم برنامه نظام تحول سلامت وزارت بهداشت، اظهار کرد: خود مراقبتی در سطح جامعه و بهره گیری از مشارکت دانش آموزان از مهمترین اهداف این طرح است.

کد مطلب: ۲۸۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

سالار جوکار در گفت و گو با خبر نگار پانا افزود: برنامه های ارزشمند دولت در حوزه سلامت فرصتی مغتنم در جهت ارائه خدمت بیشتر به مردم است.

وی افزود: پروژه همیار سلامت که دهم آبان ماه سال جاری با الگویی تازه توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست با وزیر آموزش وپرورش در ستاد مرکزی وزارت بهداشت کلید خورد، بیشتر به منظور توانمندسازی دانش آموزان جهت خود مراقبتی از طریق آموزش و مشارکت همسالان و اصلاح باورهای بهداشتی و سبک زندگی سالم و تغییر رفتار است، چراکه اثرگذارترین روش در تغییر رفتار، آموزش و مشارکت همسالان میباشد.
این کارشناس مسئول عرصه سلامت اظهار داشت، در پروژه همیار سلامت، دانش آموزان نه تنها خود نکات بهداشتی را آموزش می بینند بلکه به عنوان مبلغان بهداشتی در خانواده ها به ترویج سبک زندگی سالم می پردازند پس با توجه به جمعیت 142 هزارنفری دانش آموزان در استان کهگیلویه و بویراحمد و احتساب خانوادههای آنها، با جمعیت قابل توجهی مواجهیم و میتوانیم با آموزش آنها در حوزه مهم پیشگیری بسیار اثربخش عمل کنیم.
وی بابیان اینکه طرح دارای آیندهنگری خوبی است، از این سفیران بهداشتی که در خانوادهها بهعنوان فرزند خانواده حضور دارند و رفتارهای مناسبی در آنها نهادینه می شود، می توانند در آینده پس از تشکیل خانواده در تغییر سبک زندگی جامعه بسیار مؤثر باشند.
جوکار با اشاره به نقش مهم رسانه ها تصریح کرد: در اجرای هر چه مطلوبتر این پروژه توسط آموزش وپرورش و دانشگاه علوم پزشکی، اصحاب رسانه میتواند نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح سواد سلامتی جامعه داشته باشد و به عنوان یار کمکی توانایی دارند که نقصهای طرح را برای این 2 بخش یادآور شوند.

جوکار اظهار کرد: ازآنجاکه بیش از 50 در صد عوامل بروز و شیوع بیماریها در یک جامعه بستگی به شیوه زندگی ما دارد بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم وجود سواد بهداشتی و درک و تحلیل از علل بروز بیماری و مشکلات ناشی از آن ضرورت است تا ضمن پرهیز از باورهای غلط و درمانهای ناصحیح و غیرعلمی و غیراصولی در موقع لزوم و بروز مشکل از اهلفن و متخصصین طلب کمک کنیم.
وی گفت: پایین بودن سطح سواد سلامت یک جامعه با شیوع بسیاری از مشکلات بهداشتی، بیماریهای واگیر و غیر واگیر در ارتباط هست؛ بنابراین امروزه، سواد سلامتی در یک جامعه به عنوان شاخص مهم برای شناسایی وضعیت کلی سلامت در آن جامعه موردتوجه و ارزیابی صاحبنظران قرارگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار