معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش :

سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز شش جلد / تصویب زنگ کتاب و کتابخوانی

خبرگزاری پانا: معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش وپرورش با بیان این که بیش از 84 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مدارس کشور وجود دارد گفت: سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز شش جلد است.

کد مطلب: ۲۸۱۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حمیدرضا کفاش در مراسم تجلیل از دانش آموزان نویسنده ، مترجم، کتابخوان و کتابیار و تجلیل از خادمان و فعالان کتاب و کتابخوانی و حوزه نشر آموزش و پرورش که به مناسبت 22 هفته کتاب در تالار فرهنگ عصر امروز برگزار شد اظهار داشت: توسعه کتابخانه های 401 پژوهش سرا، دانش آموزی و 101 پژوهش سرا توسط معاونت آموزش متوسطه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین تجهیز کتابخانه های دانشگاه فرهنگیان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری 32 دوره جشنواره ادبی و برگزاری سه دوره دانش آموزان مترجم و مولف نیز از دیگر برنامه های کتابخوانی است.
وی افزود: طراحی و اجرای کتابخانه های پستی روستایی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین ساخت 19 هزار و 370 کتابخانه ها توسط سازمان نوسازی مدارس کشور و تشکیل کارگروه کودک و نوجوان با موضوع کتاب و کتابخوانی از دیگر فعالیت هایی است که در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام شده است.
معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: درسال 93 حدود 21 هزار و 300 دانش آموز در مسابقه مطالعه و تحقیق شرکت کرده اند که از این تعداد 4 هزار و 260 نفر به مسابقات استانی، 852 نفر به مرحله کشوری راه یافتند و در قالب گروه های سه نفره حضور فعال داشتند.
وی با اشاره به تعداد کتابهای موجود در کتابخانه های مدارس گفت: کتابخانه های موجود مدارس 80 میلیون جلد کتاب بود که این عدد در سال 92 به بیش از 84 میلیون جلد کتاب رسیده است سرانه کتاب هر دانش آموز 6 جلد در کشور است.
کفاش با بیان اینکه 103 هزارو 702 مدرسه در کشور وجود دارد گفت:از این تعداد 67هزار و 501 مدرسه دارای کتابخانه کلاسی هستند و 36 هزار و 271 مدرسه فاقد کتابخانه هستند.
وی ادامه داد: اهم برنامه های امسال که با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام شده است تجهیز کتابخانه های مدارس با 2 میلیارد تومان اعتبار، تجهیز کتابخانه های آموزشگاهی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور کارت های الکترونیکی برای مدارس روستایی با اعتبار 500 میلیون تومان، تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی درآموزش و پرورش، افتتاح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه با 8 هزار عنوان کتاب از جمله این برنامه ها است.
معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد اهم برنامه های سال آینده گفت: احیا کتابیارها در مدارس که در گذشته به صورت غیر علمی حذف شده بودند، توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس بخصوص کتابخانه های کلاسی و رساندن آن به نرم جهانی و تصویب زنگ رسمی کتابخوانی در شورای عالی آموزش و پرورش و راه اندازی تشکل خیرین کتاب خانه ساز از برنامه هایی است که باید انجام شود.

کفاش با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان معاونت فرهنگی وزارت خانه های آموزش وپرورش و فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: تجهیز کتابخانه های مدارس با اعتبار دو میلیارد تومان ، پیش بینی صدور کارت الکترونیکی ویژه مدارس روستایی و عشایری به مبلغ 500 میلیون تومان و تجهیزکتابخانه های آموزشگاهی ازطریق مشارکت مستمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر موارد این تفاهم نامه هست.

کفاش درخصوص دیگر فعالیت های پیش روی این معاونت گفت: احیای مجدد کتابدار رسمی در مدارس کشور ، توسعه و تجهیز کتابخانه ها و رسیدن به حد استاندارد جهانی در برنامه 5 ساله ششم ، تصویب زنگ کتاب و کتابخوانی به طور رسمی در شورای عالی آموزش وپرورش و راه اندازی تشکل خیرین کتابخانه ساز برای توسعه و جلب مشارکت های مردمی از مهمترین برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی در سال تحصیلی جاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار