مدیرعامل ایمیدرو اعلام کرد:

دانش فنی بومی در راه اندازی کارخانه طلای زرشوران

خبرگزاری پانا : رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات به کار رفته در این کارخانه بومی و ایرانی است، گفت: دانش به کار رفته در احداث کارخانه طلای زرشوران تکاب کاملا ایرانی است.

کد مطلب: ۲۸۱۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا مهدی کرباسیان در مراسم بهره برداری از این مجتمع بزرگ تولیدی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: این کارخانه در نوع خود نخستین کارخانه بومی بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد تولید طلای کشور به شمار می رود.

کرباسیان از این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد فرآوری در خاورمیانه یاد کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در فرآوری طلا در این مجتمع با روش شیمیایی انجام می گیرد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بهره گیری از روش فرآوری ایرانی، موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش های مطرح دنیا شده است.

وی افزود: استفاده از این روش در حالی در معدن زره شوران توسط کارشناسان کشورمان عملیاتی شد که استفاده از روش «پی. اُ. ایکس(pox)» در شرایط تحریم غیرممکن بود.

کرباسیان با بیان این که 70 درصد از تجهیزات به کار گرفته شده در این واحد تولیدی در داخل کشور و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است، یادآور شد: عملیات اکتشاف در این معدن در سال 1376 آغاز شده و در ابتدای اکتشاف ذخیره 56 تن شناسایی شد که این میزان ذخایر هم اکنون به 11 تن رسیده و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با 10 هزار متر حفاری که در دست اجراست، این میزان به 200 تن افزایش یابد.

کرباسیان با اشاره به اجرای طرح توسعه کارخانه زرشوران اضافه کرد: ظرف دو ماه آینده مطالعات طرح توسعه این مجتمع به پایان می رسد و پیش بینی می شود با اجرای طرح توسعه آن ظرفیت کارخانه طلای زرشوران به دو برابر (شش تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه) افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمینه فرآوری طلا در این کارخانه تمامی ملاحظات زیست محیطی به طور کامل لحاظ شده است و از نظر زیست محیطی مجوزهای لازم اخذ شده و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کرباسیان یادآور شد: اجرای چنین طرح هایی با ریسک همراه بوده و ورود بخش خصوصی برای اجرای چنین طرح هایی بسیار سخت است . بنابراین دولت در این زمینه باید وارد عمل شود که طی چند سال اخیر توجه دولت به توسعه سازمان هایی چون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مطلوب بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار