رئیس جمهور در همایش ملی روز روستا عنوان کرد؛

گسترش خانه های بهداشت روستایی از اولویت های دولت

خبرگزاری پانا: رییس‌جمهور با اشاره به نقش برجسته روستاییان و عشایر در جریان دفاع مقدس، گفت که ایستادگی مردم روستاها و شهرهای کوچک دشمن را از تحرک باز داشت.

کد مطلب: ۲۶۷۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری پانا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در نخستین همایش ملی روز روستا که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در جنگ تحمیلی همه ملت مقاومت کردند اما روستاییان و عشایر نقش برجسته‌ای داشتند و در واقع روستاها پیشتاز در انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی و مرزداری کشور هستند.

وی افزود: روستاییانی که در مرزهایی ایران سکونت دارند، مرزبان و حافظ مرزهای این سرزمین هم هستند؛ همان‌گونه که در دفاع مقدس روستاها و شهرهای کوچکی که مقاومت و ایستادگی بیشتر داشتند به خوبی دشمن را از تحرک باز داشتند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مرزبانان و مرزداران ثواب مجاهد در راه خدا را دارند، به معاونت توسعه روستایی توصیه کرد که کار ویژه‌ا‌ی برای روستاهای مرزی انجام شود.

روحانی ادامه داد: در حال حاضر روستای فردو نمادی از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز ما شده و نامش در همه اسناد و مدارک تاریخی و بین‌المللی تحت عناوین مختلف ثبت شده است. این روستایی است که جمعیت حدود هزار نفره دارد و بیش از 100 شهید تقدیم کرده است. همچنین مجموعه دهستان فردو دو هزار نفر جمعیت دارد که همیشه در جنگ تحمیلی از آنها 500 نفر رزمنده در جنگ حضور داشتند و این کار عظیمی است. البته من روستاهای دیگری را هم می‌شناسم که چنین وضعی داشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش روستاها و شهرهای کوچک در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این شهرها و روستاها دشمن را از تحرک به خوبی بازداشتند و آنها مرزبان و مراوت هستند. مراوت کسی است که از مرزها حراست می کند و روایات ما آمده که ثواب مجاهد در راه خدا را دارد.

معماری روستایی، معماری روستایی بماند

روحانی در ادامه با اشاره به بحث فرهنگی درروستاها اضافه کرد: روستا استعداد فراوانی در بحث گردشگری دارد ما روستا را فقط در بخش کشاورزی می بینیم و به باقی بخشها کمتر توجه می کنیم برای آنکه روستا ، روستا بماند تسهیلات لازم را باید برای مردم ایجاد کنیم باید معماری روستایی، معماری روستایی بماند.

وی با اشاره به اینکه اگر معماری روستایی را از بین ببریم و به نموداری از شهر تبدیلش کنیم تمام جذبه گردشگری آن را از بین برده ایم خاطرنشان کرد: ما باید مردم داخل و خارج خود را تشویق به حفظ آئین خود کنیم لباس پوشیدن روستایی را، حجاب بانوان، محل تجمع آنها، امام زاده ها و حسینیه ها و مراسمی که در عروسی و عزا دارند هنر و آداب بسیار زیبایی است مقصود من این است.

رئیس جمهور افزود: مقصود من این نیست که از خارج توریست بیاید بسیاری از جوانان ما از آداب و رسوم بخشها و روستاهای کشور بی اطلاع و یا کم اطلاعند به این مسائل معمولا در کتابهای درسی اشاره نمی شود روستاها از نظر فرهنگ باید مراکز توریستی در کشور باشند و ما برای تغییر روستاها به مراکز توریستی نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

توسعه روستایی می تواند توسعه شهری را پایدار کند

روحانی با اشاره به اینکه توسعه در روستاها به توسعه شهری منجر می شود اظهار کرد: توسعه روستایی می تواند توسعه شهری را پایدار کند اگر در توسعه به محیط زیست توجه نکنیم توسعه شهری مبنا نخواهد داشت مثل سدهایی که برای افزایش توسعه بالای دریاچه ارومیه زده ایم و به خود دریاچه توجه نکرده ایم و الان مجبوریم آب سدها را به آن برگردانیم. وقتی طبیعت مهربان و زیبا را به قهر آوریم و عصبانی کنیم آن را به یک قول خطرناک تبدیل می کنیم.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه باید به طبیعت و جنگلها رسیدگی کنیم بیان داشت: آب، درخت، مراتع و خاک خریدنی نیست اگر خاک کشاورزی ما تخریب شود چگونه آن را جبران کنیم. اگر آب را نابود کنیم چه جایگیزینی برای آن داریم.

روحانی یکی از امتیازات مهم روستاها را هوای پاک دانست و دغدغه بهداشت و درمان روستائیان را مهم تلقی کرد و اظهار کرد: موضوع بهداشت و درمان روستائیان با اولویت بالا مدنظر ما خواهد بود. گسترش خانه های بهداشت و پرداختن به بیمه روستائیان به عنوان برنامه های اولویت دار دولت مطرح است.

روحانی با اشاره به حضور و مشارکت روستائیان در صحنه های سیاسی متذکر شد: حضور روستائیان در صحنه های سیاسی نه تنها کمتر از شهر نشینان نیست بلکه از آمار بالایی برخوردار است. وسائل ارتباط جمعی امروز روستا را به شهر و شهر را به دنیا ارتباط داده است. در انتخابات گذشته دورترین روستاهای کشور حوادث را دنبال می کردند و حماسه بزرگی را خرداد سال گذشته آفریدند این منتخب کوچک شما در برخی روستاها 100 درصد آرا را به خود اختصاص داد حتی در روستاهایی که اعضای آن به رقمی نزدیک به 96 نفر می رسید همه اعضای روستا به یک تن رای دادند.

وی با بیان اینکه در روستاهای ما رادیو، تلویزیون، اینترنت و ماهواره وجود دارد افزود: ما وبلاگ نویسان زیادی در روستاها داریم در زمان دانشجویی من بهترین همکلاسی های من از اهالی روستاها بودند در حوزه های علمیه نیز همین طور است.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه امروز باید قدردان و قدرشناس روستائیان باشیم یادآور شد: دردناک است که روستاهای ما از درون تهی می شود و به تدریج جوانان به شهرها می روند و روستا می ماند و پدر و مادر پیر این مسئله جای تاسف دارد.

هم رفاه و هم مصرف را درروستاها بالا بردیم

رئیس جمهور در ادامه گفت: در یکی از سفرهایی که به یکی از استانها داشتم یک نفر سوال قشنگی از من کرد، گفت چرا اینقدر می گویید حقوق شهروندی، حقوق روستایی چه می شود؟

روحانی افزود: من برای این فرد توضیح دادم حقوق شهروندی مال شهرنشین ها و روستانشین هاست، حقوق شهروندی مال کسی نیست که در شهر زندگی می کند بلکه حقوق همه انسانها و تمام کسانی است که در ایران زندگی می کنند و تابعیت ایرانی دارند، چه در روستاها و چه در شهرها.

رئیس جمهور گفت: بعد از پیروزی انقلاب ما به روستاها رفاه و مصرف را بردیم یعنی زمانی که برق را رساندیم مصرف را زیاد کردیم و هر ماهه ورقه (قبض) برق را به در خانه روستاییان بردیم، آب لوله کشی که رساندیم و یک ورقه (قبض) آب هم به آنها دادیم، گاز که رساندیم یک ورقه گاز هم به آنها دادیم.

روحانی افزود: هم رفاه بردیم، هم مصرف و خرج را بالا بردیم.

رئیس جمهور گفت: وقتی برق می آید یخچال هم می آید بعد از یخچال ماشین لباسشویی و جاروبرقی هم می آید و در کل مصرف اضافه می شود.

روحانی افزود: اساس کار ما باید در تولید باشد باید کاری کنیم روستاییان درآمدشان چند برابر شود و ارزش افزوده در روستاها بالا برود، باید زمین های کشاورزی را توسعه دهیم.

بهره وری از زمین را افزایش دهیم

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ‌در ایران هنوز فرصت افزایش زمین های کشاورزی را داریم ، افزود: ‌حداقل نیمی از آنچه که امروز از زمین استفاده می شود می تواند در آینده و به تدریج به زمین های کشاورزی اضافه شود اما مهم آن است که بهره وری زمین را افزایش دهیم و محصول یک هکتار زمین کشاورزی را دو تا سه برابر کنیم .

رئیس جمهور گفت: امروز یک هکتار زمین گندم در ایران که به صورت دیم وجود دارد حدود یک تن و زمین آبی حدود سه تن محصول می دهد اما در کشورهای همسایه زمین های کشت گندم به صورت آبی 5 تا 6 تن و در برخی کشورهای اروپایی در هر هکتار هفت تن محصول برداشت می کند .

روحانی با اشاره به اینکه باید در زمینه چگونگی بهره وری و ارزش افزوده در زمین های کشاورزی برنامه ریزی شود افزود : نخستین تلاش ما این است که آب را به صورت علمی در کشاورزی مصرف کنیم .

رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون در شرایط خشکسالی هستیم و مشکلات زیادی در این زمینه از جمله کمبود آب آشامیدنی و مصرفی در تهران وجود دارد، گفت: بیشترین مصرف آب که حدود 80 تا 90 درصد می باشد در بخش کشاورزی است و همه تلاش دولت از روز نخست این بوده ک بهره وری آب را بالا ببریم و آبیاری های به صورت علمی باشد و این کار آغاز شده است .

روحانی گفت: از پنج و نیم میلیون هکتار زمین های کشاورزی و زراعی حدود یک میلیون هکتار به آبیاری علمی تبدیل شده است و کار بزرگی پیش رو داریم .

رئیس جمهور افزود: در برخی استانها که سد ، آب و زمین کشاورزی مهیا است باید اقدام به لوله کشی کنیم که این کار در طرحی ملی به ویژه در استانهای ایلام و خوزستان آغاز شده است.

روحانی گفت: در این دو استان در 6 ماه نخست سال هر ماه دو هزار هکتار زیر پوشش آبیاری علمی رفته است و در ماههای آخر هر ماه به هشت هزار هکتار خواهد رسید .

رئیس جمهور افزود: در مجموع ظرف سه تا 4 سال آینده 550 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و زراعی زیر پوشش طرح آبیاری علمی می رود .

روحانی با بیان اینکه این طرح در استان های غربی نیز اجرا خواهد شد، گفت: همه باید برای تحقق این طرح دست به دست هم دهیم و بانکها نیز که نقش مهمی در توسعه کشاورزی دارند باید به صورت فعال عمل کنند .

رئیس جمهور گفت: میزان پس انداز در بانکها خوب است اما باید فعالیت آنها اصلاح شود و برای روستاهها امتیاز ویژه قائل شوند و تسهیلاتی با بهره و مشکلات کمتر ارائه کنند.

روحانی از معاونت توسعه روستایی خواست با همکاری وزارتخانه ها و دستگاهها تلاش کند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستاییان همچون صنایع دستی و تبدیلی افزایش یابد .

باید در پی کشاورزی صنعتی و صنعت کشاورزی باشیم

رئیس جمهور ادامه داد ، ما باید درپی کشاورزی صنعتی و صنعت کشاورزی باشیم، هردو باید باشد و صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی می تواند به روستائیان بسیار کمک کند.

روحانی افزود: مسئله گردشگری می تواند به درآمد روستاییان را بالا ببرد و باید به صنایع دستی روستائیان کمک کرد تا در بازار عرضه شود و در این زمینه باید به طرح های مختلف اندیشید.

روحانی ادامه داد: روز روستا به کل کشور اختصاص دارد و باید در هر روستایی هفته خاص و روز خاصی را تعریف کرد تا مردم به آنجا بروند صنایع دستی از آنجا تهیه کنند و فضای روستاها را ببینند که هم از لحاظ فرهنگی و معنوی به نفع کشور است و هم از لحاظ اقتصادی می تواند کشور را به حرکت در بیاورد.

وی افزود: امروز باید سنت های صحیح گذشته را حفظ کنیم و از تمدن امروز هم آنچه مفید است باید استفاده کرد، "نمی شود از سنت رها در کوچه های تجدد سرگردان رها بود" . الان کشور ما در بخش های مختلف چنین حالتی دارد سنت ها را کنار گذاشته ایم و نمی دانیم با تمدن جدید هم چکار کنیم.

روحانی گفت: سرگردانی و حیرانی میان کوچه های قدیمی سنت و کوچه های جدید تمدن وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: باید راهبرد فرهنگی در کل کشور داشته باشیم و برای روستاها راهبرد صحیحی داشت، اگر بخواهیم تحولی ایجاد کنیم و در آن فساد نباشد، باید هم متوازن ، هم موزون و هم همزمان باشد.

وی تصریح کرد: توسعه نامتوازن مانند انسانی است که دست بزرگی داشته باشد، به درد نمی خورد راه نمی تواند برود زیرا پاهایش ضعیف است و این صحیح نیست چشم ، عقل ، قلب و دست انسان باید متوازن رشد کند.

رئیس جمهور گفت: توسعه باید جامع و پایدار باشد و طبیعت را نباید تخریب کرد و از بین برد.، همچنین توسعه باید همزمان باشد نمی شود اقدامی را در بخشی امسال انجام داد و بخشی دیگر را 20 سال بعد.

روحانی افزود: در این زمینه باید برنامه ریزی شود و دولت هم کمک می کند.

کشاورزی و باغداری را باید متحول کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید فکر کنیم که همه مشکلات کشور را باید دولت حل کند ، افزود: دولت نه توان و نه امکانات آن را دارد که همه مشکلات کشور را حل کند بلکه فقط می تواند زمینه و تسهیلات لازم را آماده کند.

وی افزود: برای توسعه روستاها اگر زمین های کوچک پیوسته و یکپارچه نشوند امکان کشاورزی مکانیزه در آنها وجود نخواهد داشت یا در باغ های کوچک ماشین آلات نمی تواند حرکت کند .

رییس جمهور تاکید کرد : باید کشاورزی ، باغداری و دامداری را متحول کنیم زیرا این امور اگر به صورت سنتی باشد برای کشاورز صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: دولت باید موضوع واسطه ها را سامان دهد زیرا محصولات از دست روستائیان تا مصرف کننده چند دست می چرخد و نه روستایی سود می برد و نه مصرف کننده با قیمت مناسب محصول را می خرد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید بخش خصوص و تعاونی را فعال کنیم، گفت: در بسیاری از استانها وقتی کارآفرینان و سرمایه گذاران را دعوت کردیم دیدیم که آمادگی سرمایه گذاری دارند.

وی گفت: سرمایه گذاری نیاز به سود و امنیت کافی ، امید به آینده ، ثبات و آرامش بازار دارد که اینها وظیفه دولت است؛ ما باید تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران و کار آفرینان قرار دهیم تا روستایی آباد و با نشاط تر داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: باید برای توسعه ایران سربلند اسلامی با وحدت و اتحاد و همدلی و با استماع هدایت های مقام معظم رهبری دست در دست دهیم .

قدردانی از فداکاری و ایثارگری روستائیان

رئیس جمهور در ابتدای سخنرانی خود با قدردانی از فداکاری ها و ایثارگری های روستائیان در همه عرصه ها و با تبریک عید سعید قربان و همچنین عید سعید غدیر خم گفت: این دو عید از اعیاد بزرگ اسلامی و برای مسلمانان بسیار مهم و باشکوه است.

وی افزود‌: از هم اکنون منظر زیبای عید سعید خم و آن روز پر شکوه سرنوشت ساز برای تاریخ اسلام را مشاهده می کنیم .

رئیس جمهور با تبریک تمامی روزهای پر خیر و برکت برای مسلمانان و به ویژه ایرانیان عزیز به حضور خود در همایش ملی روستا اشاره کرد و گفت : وقتی ما کلمه روستایی را مطرح می کنیم ممکن است از دید غیر روستایی تولید ، اقتصاد و کشاورزی به ذهن خطور کند ولی برای روستایی، روستا مفهوم فرهنگی دارد.

روحانی با اشاره به اینکه روستاییان در روستا با هم تعامل و همزیستی مسالمت آمیز برادرانه و مهربانانه دارند گفت‌: روستا یعنی محلی که غل و غش در آن جا وجود ندارد .

وی گفت: روستایی یعنی پاکی ، صداقت ، وفای به عهد ، ادای امانت ،‌ایمان سرشار به خداوند و پیامبر و ائمه اطهار (ع ) و روستا یعنی جایگاهی که مسیر تلاش ، کار و فداکاری را انسان در ‌آنجا به خوبی مشاهده می کند .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگان‌، شعرا،‌فلاسفه ،عالمان ، مراجع تقلید و بزرگان سیاسی چه در مشروطه، چه در انقلاب اسلامی روستایی و اهل روستا بودند، گفت: ‌روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی و مواد غذایی نیست بلکه روستا ذخیره بزرگ فرهنگی است و آداب و سنن قوی اسلامی و ایرانی در آنجا نهفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار