معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت :

بازار بورس ایده به زودی راه اندازی می شود

خبرگزاری پانا: معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت از راه اندازی بازار بورس ایده در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۲۲۵۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از "شاتا" علی اصغر توفیق در اولین نشست نمایندگان عضو مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORA گفت : بسیاری از واحدهای صنعتی کشور واحد تحقیق و توسعه دارند و در بسیاری از دانشکاهها نیز مراکز تحقیقاتی خاص درست شده و در تولید علم رقم قابل توجهی داریم اما ضعفی که داریم و باید جبران شود این است که هنوز نتوانسته ایم دستاوردهای علمی را تجاری سازی کنیم .

توفیق افزود : در این راستا مذاکراتی با بورس ایران و تهران شده که بازار بورس ایده راه بیفتد، بدین ترتیب سرمایه گذار ایده را می خرد و تجاری سازی شکل می گیرد و تاکنون یک نمونه از ایده ها نیز در بازار بورس به فروش رفت .

وی تصریح کرد : پروژه هایی که شورای "عتف " قبلا تصویب کرده الان با مشکل تامن مال مواجه شده که ما دربخش صنعت داریم با صاحبان سرمایه و صنایع جلسات می گذاریم تا در تامین منابع مالی پروژه ها مشارکت کنند.

علی اصغر توفیق افزود : معنی مشارکت تولید و تجاری سازی است و این فرآیندی است که چند سالی است شروع شده است و با انسجام بیشتری در حال ساماندهی است چراکه دانشگاهها وارد نسل سوم شده اند و کارآفرین هستند و دانش فنی تولید می کنند در حالی که در نسل اول تنها آموزش داده می شد.

وی تاکید کرد : باید حاصل دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی چه در مراکز صنعتی و چه دانشگاهها به تولید و ثروت تبدیل شود.

توفیق در زمینه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORAگفت : اقیانوس هند بزرگترین اقیانوس است و کشورهای حاشیه آن که 20 کشور هستند که با هم همکاری دارند و یکی از زمینه های همکاری توسعه دانش فنی ، تجاری سازی آن و تحقیق و توسعه است و این مجموعه کشورها 33 درصد از جمعیت دنیا را دارد و با صادرات 2 هزار میلیارد دلاری حدود 11 درصد از صادرات دنیا در سال 2013 نیز در اختیار این کشورهاست.

وی اضافه کرد : دبیرخانه این اتحادیه در کشور ماست و میزبانی نیز با ماست که فعالیتهای مختلفی از جمله نشست هایی با متخصصین را برگزار می کند و از حدود 20 کشور در این نشست دعوت شده که راجع به توسعه تکنولوژی ، همکاری های مشترک تکنولوژیک و بالاتر از همه بحث تجاری سازی دستاوردهای تکنولوزیک به بحث می پردازند.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: این اجلاس 3 روز در کشوربرگزار می شود و در روز آخر قطعنامه ای صادر می شود و امیدواریم برای همکاریهای بین کشورها راهگشا باشد و بتوانیم پروژه های مشترکی را تعریف کنیم و در زمینه توسعه تکنولوژی کار کنیم و نتیجه اش به ثمر بنشیند.

وی اظهار کرد : ایران عضو چندین اتحادیه است که لینک شدن این اتحادیه ها به هم ، نظیر " نم" " اکو " دی هشت " و .. کار مفیدی است تا بتوانند همکاری مشترک داشته باشند.

توفیق با اشاره به برخی چالشها در روابط بین کشورهای عضو این اتحادیه گفت : پیشنهاد می شود ایجاد هاب و کریدورهای فناوری جهت شتاب بخشیدن به همکاریهای فناورانه و نیز طراحی یک مکانیسم جامع برای اجرایی کردن تفاهم نامه ها و توافق نامه ها در دستور کار قرار بگیرد.

طراحی چارچوب ارزیابی و نظارت پروژه های مشترک و شبکه سازی فناوری ، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها و دوره های آموزشی مشترک ، تبادل دستاوردها و تجربیات فناورانه بین کشورهای عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORAاز دیگر پیشنهادات معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار