پانا از طرح مجدد اخذ مالیات از خانه های خالی گزارش می دهد:

اخذ مالیات از خانه های خالی ؛ فرار سرمایه ها یا کنترل بازار مسکن

خبرگزاری پانا: وزیر راه و شهرسازی از تکمیل لایحه بازنگری مالیات بر خانه‌های خالی و ارسال آن به مجلس در آینده نزدیک خبر داد طرحی که موافقان و مخالفانی دارد واین پرسش مطرح است که آیا این طرح می تواند موجب فرار سرمایه ها از این بخش شود .

کد مطلب: ۱۷۰۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، عباس آخوندی راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و بازنگری در لایحه مالیات بر خانه‌های خالی را اولویت‌های کاری این وزارتخانه اعلام و تأکید کرد که به‌دنبال قانع کردن ستاد اقتصادی دولت برای اجرای این طرح‌هاست اما این طرح موافقان و مخالفانی سرسخت دارد ،مخالفانی که آن را فرار سرمایه ها از این بخش می دانندو موافقانی که کنترل بازار اجاره و قیمت مسکن را از نتایج آشکار اجرای آن عنوان می کنند .


براساس این گزارش پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تشکیل سامانه اطلاعات بازار مسکن برای ردیابی روند معاملات مسکن و شناسایی خانه‌های خالی سخن گفته بودند.

طراحی مشوق‌های مالیاتی برای مالکانی که واحدهای خود را به‌طور بلندمدت اجاره می‌دهند نیز بخشی از جزئیات لایحه خانه‌های خالی برای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره، اعلام شده است.

قرار است به‌زودی این لایحه تقدیم مجلس شود تا مدیریت بازار مسکن وارد مرحله تازه‌ای شود. وزیر راه و شهرسازی همچنین از رونق بخش مسکن را دریچه‌ای برای خارج‌شدن اقتصاد از رکود تورمی دانست و از طرح‌های جدید وزارتخانه متبوعش برای مدیریت بازار مسکن خبر داد.

به گفته آخوندی بازار مالی مسکن در حال طراحی است. بر این اساس قرار است یک جریان پس‌انداز و تسهیلات راه‌اندازی شود تا رونق در بخش مسکن، محرکی برای خروج اقتصاد از رکود باشد.

آسیب جدی بخش مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی


رییس انجمن انبوه سازان با تاکید بر آسیب جدی بخش مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت : اخذ مالیات از خانه های خالی بخشی از سرمایه گذاری در ساخت و سازها را به سمت بازارهای پرسودتر و زود بازده تر هدایت می کند .

ایرج رهبر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: فرار سرمایه گذاران از بخش مسکن موجب می شود تا در سالهای آتی دولت مجبور باشد برای ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری دراین بخش یارانه یا سیاست های حمایتی پیش بینی کند .

رییس انجمن انبوه سازان خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از خانه های لوکس ،دریافت مالیات از افزایش قیمت ملک یا پیش بینی اخذ مالیات از نقل و انتقال تبعات و آثار متفاوتی در بخش مسکن به جای خواهد گذاشت .

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش مسکن سرمایه گذاری زمان بر و طولانی است و تولید و فروش در یک دوره زمانی دو تا چند سال انجام می شود بنابراین اخذ مالیات از خانه های خالی سرمایه گذار را با این تردید مواجه می کند که چرا در بخش مسکن که به سرمایه گذاری کلان و زمان بر نیاز دارد ، سرمایه گذاری کند.

رهبر خاطرنشان کرد: سرمایه گذار مسکن باید مختار باشد در هر دوره زمانی که خود لازم می بیند کالای خود را عرضه کند؛ بنابراین اخذ مالیات از خانه های خالی بخشی از سرمایه گذاری در ساخت و سازها را به سمت بازارهای پرسودتر و زود بازده تر هدایت می کند .

رییس انجمن انبوه سازان عنوان کرد: اخذ مالیات از افزایش قیمت مسکن آزادی عمل سرمایه گذاران را محدود می کند و سرمایه گذاران را به طور قطع به صادرات ، واردات یا سایربازارهای سودآورتر هدایت می کند .


اخذ مالیات از خانه های خالی اجاره بها را گران می کند


عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اخذ مالیات از اجاره واحدهای 75متر که در لایحه اصلاح قانون مالیات ها پیش بینی شده اصلاح و به متراژهای بالاتر افزایش خواهد یافت .

منصور آرامی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، در خصوص اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره لایحه بازنگری مالیات بر خانه‌های خالی ،گفت: این لایحه اکنون در کمیسیون های تخصصی مجلس در دست بررسی است که افزایش مالیات ها و افزودن برخی از پایه های مالیاتی را مدنظر دارد که بر اساس یکی از مواد آن برخانه های اجاره ای بیش از 75متر مالیات تعلق می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات بر خانه های خالی موجب گران تر شدن اجاره ها نخواهد شد، اظهار کرد: به نظرمی رسد با اخذ مالیات از خانه های اجاره ای نرخ اجاره ها نیز افزایش یابد اما باید گفت مطابق قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید با گسترش پایه های مالیاتی اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد .

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مطابق یک برنامه زمان بندی شده کشور باید بدون اتکا به درآمدهای نفتی اداره شود و باید گسترش پایه های مالیاتی تا آنجا که موجب ایجاد گرانی و فشار بر مردم نباشد افزایش یابد.

آرامی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس چکش کاری شده و به نتیجه مطلوب خواهد رسید، اظهار کرد: به نظرمی رسد ماده ای از لایحه اصلاح قانون مالیات ها که اخذ مالیات از خانه های اجاره ای حدود 75متر را درنظر دارد اصلاح و به متراژهای بالاتر افزایش یابد و باید گفت خانه های تا این متراژ مورد استفاده بسیاری از خانواده های جامعه هستند که اخذ مالیات از آن موجب افزایش اجاره بها خواهد شد.


به گزارش پانا برخی کارشناسان بازار مسکن معتقدند به جای وضع مالیات بر خانه های خالی، مردم را برای اجاره دادن ملک خود و همچنین ساخت و ساز تشویق کنیم و این اقدام بهتر از اعمال مجازات است. اگر مالیات ها در جهت تشویق برای اجاره و تولید مسکن باشد مثبت تر از طرح های تعزیراتی خواهد بود. این نوع مالیات ها هم برای دولت هزینهبر است هم فرار مالیاتی را در پی دارد.


گزارش از ناهید شمشیری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار