«پیر پسر» مهدی باقری در جشنواره سینماحقیقت

خبرگزاری پانا: مهدی باقری با دو مستند «پیر پسر» و «دیوار آخرین بوم نقاش» در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

کد مطلب: ۱۵۹۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ مهدی باقری با دو مستند «پیر پسر» و «دیوار آخرین بوم نقاش» در هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد.

وی گفت:‌ «پیر پسر» یک مستند سلف پرتره یا خودبیانگر است. این فیلم درباره کارگردان نیست، بلکه درباره شخصی به نام مهدی باقری، خانواده و پدرش است.

باقری ادامه داد: در ایران این نوع مستندسازی قدمت زیادی دارد و از دهه 70 توسط مونا زاهد، فرحناز شریفی و... آغاز شده است. این نوع مستندسازی در دنیای غرب به شکل اعتراف وجود دارد، اما در جامعه ایران به دلیل محافظه کاری، کمتر کسی درباره خودش فیلم می سازد.

وی درباره برگزاری هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: از نظر مستندسازان حرفه ای این هفتمین دوره برگزاری جشنواره سینماحقیقت نیست! بلکه سومین دوره ای است که این جشنواره به شکل حرفه ای برگزار می گردد.

باقری تصریح کرد: صحبت هایی که از قبل هم شده به این نکته اشاره دارند که گونه بندی موضوعی، ارزش جوایز جشنواره سینماحقیقت را کاهش می دهد. فیلم مستند را باید تنها بر اساس مدت زمان تقسیم بندی کرد. این موضوع بندی به جشنواره ای معتبری چون سینماحقیقت لطمه می زند. ما می توانیم جشنواره های موضوعی متعددی در کنار جشنواره سینماحقیقت داشته باشیم ولی نباید به ساختار حرفه ای این جشنواره با این نوع گونه بندی لطمه بزنیم.

وی افزود: فیلم «پیر پسر» یک فیلم خودبیانگر است و اگر این فیلم در بخش پرتره حضور نداشت، بخش دیگری پذیرای این مستند نبود. مشخصاً باید جشنواره ای با عنوان سینماحقیقت و مستند برگزار شود و فیلم ها بر اساس مدت زمان و به طور مساوی کنار هم قرار گیرند؛ زیرا تعریف جشنواره بین المللی این است که باید با ساختار بین المللی پیش رود.

گفتنی است که مستند «دیوار، آخرین بوم نقاشی» دیگر فیلم مهدی باقری که در بخش مستند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جشنواره به نمایش درخواهد آمد نیز درباره تاریخ نقاشی روی دیوار در ایران و نقش آن در انقلاب اسلامی است.

هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1392 در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار