گل محمدی: عاشورا تجلی گاه توحید خداوندی است/ امر عاشورا امری بی نهایت است

خبرگزاری پانا:رنجبر گل محمدی بیان کرد:عاشورا تجلی گاه توحید خداوندی است و در روز عاشورا توحید در گودال قتلگاه تجلی یافت . پس ما باید عاشورا جدی بگیریم.

کد مطلب: ۱۵۷۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، غلامعلی رنجبر گل محمدی متولد سال 1327 است و از کودکی مداحی ، شعر خوانی و نویسندگی را آغاز کرده است.

وی نویسنده کتاب های زیادی از جمله کتاب تذکره عشاق است و در این کتاب به بیان زندگی بیش از 1000 نفر از مداحان و شاعران در 31 استان ایران پرداخته است.

در این راستا فرهنگسرای ولاء در نظر دارد در طی مراسمی به نام پرده عشاق از این پیر غلام اهل بیت تجلیل کند.

روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 در این راستا در طی مصاحبه ای با این پیر غلام اهل بیت از او خواسته تا زندگی نامه و فعالیت خود را توضیح دهد که در ادامه می خوانید.

- استاد ( مداحی) ابتدا از خودتان برایمان توضیح دهید:

من غلامعلی رنجبر گل محمدی متولد سال 1327 هستم که اغلب من را به اسم رنجبر گل محمدی می شناسند و محقق ، مولف و پژوهشگر هستم.

- از چند سالگی مداحی را آغاز نمودید؟

من نیز همانند سایر مداحان و کسانی که در راه امام حسین(ع) هستند از کودکی این کار را آغاز نمودم و در کنار آن شعر سرودم و مطالبی را نوشتم . حوزه ی عاشورا همه ی دست اندکاران خود را از کودکی پرورش می دهد همانگونه که در کتاب "تذکره عشاق" که نیز بیشتر مداحان بیان کردند که از کودکی این کار را شروع کرده اند.

- استاد از مطالبی که در کودکی می نوشتید توضیح دهید:

در دوره ی ابتدایی که بودم مطالبی در خصوص مسائل عاشورایی می نوشتم و مطالبی هم چاپ شد و از این رو جامعه ی فرهنگی من رو به عنوان قصه نویس می شناسند.(چون تالیفات زیادی در حوزه ی قصه دارم)

- استاد از شغل خودتان بگویید که الان چه کاری انجام می دهید:

شغل یعنی چیزی که ما رو مشغول به کاری می کند و مشغله ی فکری ما است و شغل اصلی من که فکر من همیشه پیش او است امام حسین(ع) است و ممر در آمد من از نویسندگی و تالیف کتاب تامین می شود.

- آقای گل محمدی از زمان جنگ برایمان تعریف کنید:

من فرمانده تیپ المهدی در زمان جنگ بودم و فعالیت هایی انجام می دادم و در آن زمان کار فرهنگی از جمله خاطره نویسی و واقعه نویسی می کردم و خبرنگار روزنامه کیهان ، مجلات رشد و تربیت بودم.

- استاد از تالیفات خودتان برایمان نام ببرید:

تا به حال بیش از 50 قصه و رمان جنگی نوشته ام که از جمله این کتاب ها می توان به کتاب" تاملی در باب مداحی "و "تذکره عشاق" اشاره کرد که در کتاب "تاملی در باب مداحی" که با انگیزه ی خاصی نوشتم آموزش کامل مداحی داده می شود و به ده ها موضوع در زمینه ی مداحی اشاره نمودم و به ابزار و ادوات که مداح نیاز دارد اشاره نمودم.

- آقای گل محمدی در مورد کتاب تذکره عشاق توضیح بدهید:

زمانی که این کتاب را می نوشتم تصمیم گرفتم زندگی مداحان و شاعران 200 سال گذشته را بنویسم و برای این کار و ثبت این موضوع به 31 استان کشور سفر نمودم و با 1000 مداح و شاعر گفت و گو کردم و بخشی از زندگی آن ها را نوشتم.

- استاد از کتا ب های شعر خود تعریف کنید:

من بیشتر در زمان جنگ شعر جنگی می گفتم ولی در حال حاضر در حوزه ی عاشورایی و آیینی شعر می گویم .مدح آفتاب مجموعه اشعاری است که در زمان جنگ سروده ام و مجموعه اشعار چهارصدترانه عاشقانه نیز شامل چهارصد دوبیتی با موضوع امام زمان است و دیوان غزل نیز که مجموعه اشعاری دیگر است ، در حال حروفچینی برای چاپ می باشد.

- آقای گل محمدی به نظر شما زندگی شاعران و نویسندگان چگونه است؟

شاعران و نویسندگان حالات عرفانی و روحی لطیفی دارند و از نظر عاطفی آسیب پذیر هستند و به همین دلیل از نظر معیشت انسان های ضعیفی هستند.

- استاد نظر شما در خصوص قیام امام حسین(ع) و روز عاشورا چیست؟

امام حسین(ع) یک پدیده ناشناخته است و کسی نمی تواند در این زمینه نظر بدهد و اگر کسی در این خصوص ادعایی می کند بدانید که ظرف وجودی وی کوچک است و ما فقط به اندازه ی ظرف وجودی خودمون می توانیم امام حسین(ع) را درک کنیم.

- به نظر شما رنگ و بویی از زمان عاشورا تا حال باقی مانده است؟

واقعه ی عاشورا همیشگی است و زمان پشت سر امام حسین(ع) قرار دارد و زمین و زمان فروتر از مقام امام حسین (ع) هستند و واقعه ی عاشورا را نمی توان مختص یک زمان خاص دانست بلکه از ازل تا به ابد وجود دارد.

- استاد در خصوص محبین امام حسین(ع) توضیح بدهید:

امام حسین (ع) دو گروه محب از جمله محبین خاص و محبین عام دارد. محبین خاص هر روز زیارت عاشورا را می خوانند و در فرهنگ عاشورایی غرق می شوند و محبین عام هر سال در روز عاشورا در این دریای بی کران غرق می شوند که این غرق شدن یعنی نجات یافتن از بدی ها.

- آقای گل محمدی توضیح بدهید که از قیام امام حسین(ع) چه بهره برداری می شود کرد تا برای قیام امام زمان(عج) آماده باشیم؟

بهره برداری های مختلفی از جمله اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی می توانیم از قیام عاشورا داشته باشیم و امر عاشورا امری بی نهایت است . به همین دلیل برداشت های ما هم بی نهایت است و ما می توانیم به اندازه ی بزرگی خداوند از پدیده ی عاشورایی بهره برداری کنیم.

- استاد به عنوان حرف آخر صحبتی دارید بیان کنید:

عاشورا تجلی گاه توحید خداوندی است و در روز عاشورا توحید در گودال قتلگاه تجلی یافت . پس ما باید عاشورا جدی بگیریم و قبول کنیم که هستی ما و کرامت جهانی ما از عاشورا است و این پدیده ی عظیم نیاز به تبلیغ و کار مضاعف دارد.

همایش تجلیل از این پیر غلام اهل بیت و نویسنده با عنوان "پرده عشاق" در روز پنج شنبه 14 آذر ماه از ساعت 17:30 با حضور مهمانان ویژه و عموم مردم شهرری در فرهنگسرای ولاء واقع در میدان نماز برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 33749134 تماس حاصل فرمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار