خودکفایی در تولید برنج گامی موثر برای استقلال اقتصادی

خبرگزاری پانا:رفع مشکلات صنعت برنج مستلزم توجه خاص و حمایت كارآمد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،خودکفایی در تولید برنج گامی موثر در راستای استقلال اقتصادی کشور است که مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند و مشکلات و موانع توسعه این بخش را با برنامه ریزی و تمهیدات عقلایی رفع کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از قبیل تولیدات زراعی و باغی می توان از دو مسیر همچون افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی یا افزایش واحدهای دامی و دیگر افزایش راندمان محصول در واحد سطح از طریق روش های بهزراعی و بهنژادی به اهداف نائل آمد.

تامین مواد غذایی برای جمعیت در حال گسترش كشور و همچنین ضرورت خوداتكایی هر چه بیشتر در تولید استراتژیك یکی از مولفه ‌های اصلی استقلال كشور به شمار می‌رود، در این میان برنج به عنوان دومین غذای اصلی مردم پس از گندم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان گیلان به دلیل شرایط مناسب اقلیمی به عنوان اصلی‌ترین قطب تولید برنج كشور در صورت مهیا شدن شرایط می‌تواند نقش عمده‌ای در روند خودكفایی برنج ایفا كند.

خودکفایی برنج نیازمند حرکتی همه‌ جانبه و پر شتاب است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: با حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی می توان گام های موثری در تامین امنیت غذایی کشور برداشت.

غلامعلی جعفرزاده افزود: با توسعه زیر ساخت ها، حمایت از تولید برنج پرمحصول و همچنین کشت های دوباره (راتون) می توان بخش زیادی از نیاز کشور به این محصول را تامین و از واردات نیز بی نیاز شد.

وی همچنین مکانیزاسیون، زیرسازی اراضی، تسطیح و یکپارچه سازی و نوسازی مزارع را مهم دانست و گفت: برای خودکفایی باید به الزمات این مهم نیز توجه کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با هدف توسعه بخش کشاورزی باید حرکتی همه‌ جانبه و پر شتاب صورت گیرد چرا که با توسعه این بخش علاوه بر خودکفایی و استقلال کشور، افزایش اشتغال پایدار در جامعه نیز محقق خواهد شد.

وی یادآورشد: به منظور دستیابی به این مهم مدیران و مسئولان باید با برنامه‌ ریزی دقیق و مدون برای رفع مشکلات کشاورزان و حمایت از آنان در شهرستان ها مختلف استان همه تلاش خود را به کار گیرند.

به هر ترتیب کارشناسان و صاحبنظران کشاورزی بر این باور هستند که برای خودكفایی در تولید برنج و كاهش واردات باید از ارقام پرمحصول استفاده كرد.

در حال حاضر بخشی از برنج مورد نیاز كشور وارد می شود كه در اكثر موارد دارای كیفیت پائین است بنابراین باید بتوان ارقام پرمحصول جایگزین را تامین و با برنج وارداتی رقابت تا به خودكفایی رسید.

خودکفایی در تولید برنج امری ضروری و با تکیه بر دانش های نو امکانپذیر است

به هر تقدیر با افزایش جمعیت و همچنین افزایش درآمد و رفاه عمومی اهمیت برنج در جیره غذایی بیشتر شد و امروزه در تمام نقاط کشور، برنج بخشی از وعده غذایی را به خود اختصاص می دهد.

برنج یکی از محصولاتی که به دلیل مصرف محلی به ندرت صادر می شود، سهم تبادل بین المللی برنج از کل تولید جهانی بین 4 تا 7 درصد متغیر است، این امر موجب آسیب پذیری بالای کشورهای وارد کننده این محصول در شرایط بحرانی در هر یک از کشورهای بزگ تولید کننده یا کشورهای بزرگ وارد کننده این محصول خواهد شد، به این دلائل خودکفایی در این محصول اساسی جزو آمال و آرزوهای هر ملتی است.

به طور طبیعی برای ملت ایران که مایل هستند مستقل بماند و سلطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیگانه را نپذیرد، خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

کشور ایران با داشتن منابع غنی و سرشار طبیعی و انسانی می تواند و باید در مورد مهمترین محصولات کشاورزی و غذایی خود همچون گندم، جو، برنج، ذرت، شکر و حبوبات که قوت اصلی توده ها را تشکیل می دهند، خودکفا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار