روز دوم؛ آخرین تحولات درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین

زلنسکی کی‎‌یف را ترک کرد/روسیه و اوکراین آماده مذاکره شدند/ روسیه کنترل نیروگاه چرنوبیل را در اختیار گرفت/۷۰ درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه تحریم شدند/۱۸ تانک و ۷ سیستم پرتاب راکت اوکراین منهدم شد/ رئیس‌جمهوری اوکراین: ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند و پشتمان را خالی کردند/ مقامات اوکراین از مردم درخواست کردند که در پناهگاه‌ها مستقر شوند/ تسلیم ۱۵۰ نظامی اوکراینی/ انهدام ۱۱۸ هدف زیرساختی نظامی اوکراین/پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد/زلنسکی: من در کی‌یف هستم

تهران (پانا) - بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین علیرغم هزینه‌های سیاسی و اقتصادی فرمان عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد؛ عملیاتی که به نظر می‌رسد آمریکا و اتحادیه اروپا برنامه مدونی برای مقابله با آن را ندارند و رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
روز دوم؛ آخرین تحولات درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فرمان عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد؛ در روز دوم حمله روسیه به اوکراین، رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که سحرگاه جمعه، ۲۵ فوریه، صدای چندین انفجار مهیب در کی‌یف، پایتخت این کشور شنیده شد.

از سویی آنتوان گراشیچنکو، دستیار وزیر کشور اوکراین صبح جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت که «حملات روسیه به کی‌یف با موشک‌های کروز و بالستیک از سر گرفته شده و حداقل دو صدای مهیب در پایتخت به گوش رسیده است.»

منابع وزارت کشور اوکراین تایید کردند، یک هواپیما پس از سقوط به ساختمانی مسکونی در کی‌یف اصابت کرد که بر اثر آن یک کودک کشته و شماری از ساکنان ساختمان نیز مجروح شدند.

اخبار لحظه به لحظه تحولات در اوکراین و واکنش‌های جهانی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

۴۵:٢٣/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در‌های ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.

وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «پویتن نظام جهانی را که بر مبانی استوار بوده تهدید می‌کندو مهمترین اصلف آزادی کشورها در تعیین سیاست‌های خودشان است.

ند پرایس تاکید کرد که درهای ناتو همچنان باز باقی خواهد ماند و تصمیم درباره عضویت کشورها، به تصمیم ائتلاف باز می‌گردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر پوتین به حملات خود ادامه دهد، تحریم‌ها را افزایش خواهیم داد».

٢٣:٣٧/ روسیه: کی یف از مذاکره عقب نشینی کرده

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: کی یف از مذاکره با روسیه عقب نشینی کرده و پیشنهاد کرد این موضوع به فردا موکول شود.

٢٣:٣۶/ پنج انفجار کی‌یف را لرزاند

شهردار کی‌یف جمعه شب از وقوع پنج انفجار در این شهر خبر داد. ویتالی کیچکو افزود که این انفجارها در نزدیکی یک نیروگاه در حومهشرقی کی‌یف روی داده است.

هنوز گزارشی از دلیل وقوع این انفجارها منتشر نشده است.

٢٣:٣۶/ بریتانیا اموال پوتین و لاوروف را توقیف کرد

دولت بریتانیا جمعه شب اعلام کرد که اموال ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه را توقیف کرده است. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا پیش از این از وضع «قریب‌الوقوع» تحریم علیه رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بود.

٢٣:٣۴/ طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحداخراج کند.

این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت آکسیوس رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد.

در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدیعلیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.

این طرح توسط «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

«نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما ازطریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد. او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است.

٢٢:٣٢/ درخواست زلنسکی از بِنِت برای میانجی‌گری

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده که برای مذاکره باروسیه میانجی‌گری کند.

٢٢:٠۵/ بورل: پوتین و لاوروف، از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه تحریم شدند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب به طور رسمی تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری ووزیر خارجه روسیه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه را اعلام کرد.

برخی منابع اروپایی پیش از این از توافق کشورهای عضو بر سر تحریم رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بودند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تنها رهبرانی که در سطح جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند بشار اسد،رئیس‌جمهوری سوریه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و حالا ولادیمیر پوتین هستند.»

۲۱:۵۱/ زلنسکی از گفتگو با بایدن درباره کمک نظامی خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید با جو بایدن، همتای آمریکایی خود درباره کمک نظامی به کشورش و وضع تحریم علیهروسیه گفتگو کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در کی‌یف به سر می‌برد و برای «دفاع از اوکراین» در پایتختخواهد ماند.

۲۱:۴٧/ دبیرکل ناتو: کشورهای عضو با اعزام نیروی ضربت به متحدانمان در نزدیکی روسیه و اوکراین موافقت کردند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اعزام نیروی واکنش سریع (ضربت) بهمتحدانی که در همسایگی روسیه و اوکراین هستند موافقت کرده‌اند.

سخنان دبیرکل ناتو تنها یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین بیان می‌شود. تنش بین روسیه و کشورهای غربی در ساعات گذشتهافزایش یافته است

روسیه روز جمعه هشدار داد که به الحاق احتمالی سوئد و فتلاند به ناتو واکنش «سیاسی و نظامی» نشان خواهد داد.

این در حالی است که نبرد در کی‌یف و حومه این شهر بین نظامیان روس و ارتش اوکراین در جریان است.

این برای اولین بار در طول تاریخ ناتو است که این سازمان نیروی واکنش سریع خود را فعال می‌کند.

٢١:٢٧/ وزارت خارجه آمریکا: تحریم نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند

مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا: تحریم های روسیه شامل بخش نفت نمی شود.

هدف قرار دادن نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند.

اگر نفت خام روسیه را تحریم کنیم، مسکو نیمی از تولید خود را دو برابر قیمت خواهد فروخت.

۲۰:۴۱/ زلنسکی: من در کی‌یف هستم

رییس جمهور اوکراین در واکنش به اخباری که درباره او منتشر شده ۱۰ دقیقه قبل ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اعلامکرد ما در کی‌یف هستیم و مشغول دفاع از اوکراینیم.

پیشتر برخی رسانه‌ها گفته بودند که او از اوکراین خارج شده است.

۲۰:۳۴/ روسیه دسترسی به شبکه اجتماعی فیسبوک را محدود کرد

مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی «فیسبوک» را به دلیل آنچه آنها «سانسور رسانه‌های روس» خواندند محدود می‌کنند.

۲۰:۱۷/ مسابقات "جایزه بزرگ" فرمول یک در روسیه لغو شد

روسیه به دلیل حمله به اوکراین امسال میزبان مسابقات رانندگی فرمول یک نخواهد بود. این مسابقات که "جایزه بزرگ" هم نامیده میشود، قرار بود در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در سوچی روسیه برگزار شود.

در بیانیه‌ای که روز جمعه ۶ اسفند توسط سرویس مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) منتشر شد، آمده است که "تحتشرایط کنونی" برگزاری این مسابقه در روسیه امکان‌پذیر نیست

۱۹:۵۹/ شورای اروپا عضویت روسیه را به تعلیق در آورد

شورای اروپا عضویت روسیه در این نهاد اروپایی را به حالت تعلیق در آورد.

در نشست روز جمعه این شورا، 42 عضور از 47 عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق عضویت روسیه در این نهاداروپایی موافقت کردند.

١٩:١۵/ امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با لاوروف: انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین فراهم شود

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران عصر امروز جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به صورت تلفنیگفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهارداشت، ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصلبحران از طریق سیاسی اظهار داشت، تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تاشرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به بحران یمن اشاره کرد و اظهار داشت، در مونیخ به دبیر کل سازمان ملل متحدتاکید کرده ایم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست درتروریستی نامیدن این جنبش، این اقدام را مخرب نامید و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود، یمن متعلق به همه یمنی هاست وراه حل آن در گفتگوهای یمنی- یمنی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، اظهار داشت، ماهمواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری راادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینانداد که روسیه به حفظ جان مردم و شهروندان کشورهای خارجی و از جمله ایران اهتمام جدی دارد.

وی مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.

١٩:٠۴/مذاکرات با اوکراین در مینسک / اوکراین پیشنهاد داده مذاکرات در ورشو برگزار شود

کرملین گفت: پوتین با همتای بلاروس خود برای هماهنگی‌های مذاکرات با اوکراین در مینسک تماس گرفت.

ما به اوکراینی ها پیشنهاد مذاکره در مینسک را اطلاع داده ایم.

اوکراین پیشنهاد داد مذاکرات به جای مینسک در ورشو برگزار شود.

١٩:٠٢/ ادعای روسیه: فرودگاه هاستومل در حومه کی‌یف در کنترل ماست

خبرگزاری اینترفکس نوشت: ارتش روسیه ادعا کرده است که فرودگاه استراتژیک هاستومل را در خارج از پایتخت به تصرف خود در آوردهاست.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز گفت که بیش از 200 نفر از یگان های ویژه اوکراین کشته شده اند.

ادعاهای روسیه به طور مستقل تأیید نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این فرودگاه دارای یک باند طولانی است که امکان فرود هواپیماهای ترابری سنگین را فراهم می کند و این بهاین معناست که روسیه می تواند نیروهای خود را مستقیماً به حومه کیف منتقل کند. هاستومل در 7 کیلومتری (4 مایل) شمال غربی کی‌یفواقع شده است.

١٨:٣٠/ پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه جمعه در سخنانی از ارتش اوکراین خواست تا قدرت را در این کشور در دست بگیرد.

وی که در جلسه شورای امنیت ملی روسیه صحبت می‌کرد، گفت: «من از ارتش اوکراین می‌خواهم که اجازه ندهد از غیرنظامیان به عنوانسپر انسانی استفاده شود.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که حکومت اوکراین به دستور بیگانگان شهرهای خود را با سلاح های سنگین بمباران می کند.

وی در ادامه خطاب به ارتش اوکراین گفت: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.

١٨:١٢/ روایت اکسیوس از تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با رهبران اتحادیه اروپا / زلنسکی: شاید این آخرین باری باشد که مرازنده می بینید

اکسیوس نوشت: زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دیروز در تماس تلفنی به رهبران اتحادیه اروپا گفته است: "شاید این آخرین باریباشد که مرا زنده می بینید."

١۷:۴٠/ جوخه چچن قصد "کشتن یا بازداشت" مقامات اوکراینی را دارد

گروهی از نیروهای ویژه ارتش روسیه تحت عنوان "جوخه چچن" برای بازداشت یا کشتن تعدادی از مقامات خاص اوکراینی در این کشور(اوکراین) فعالیت می‌کنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، یک کانال تلگرامی در مسکو گزارش داد که به این سربازان، کارت‌هایی ویژه داده شده که عکس‌ها وتوضیحاتی درخصوص مقامات اوکراینی روی آن‌ها نوشته شده است.

براساس این گزارش، این اطلاعات شامل مقامات و افسران امنیتی است که توسط کمیته تحقیقات روسیه، مظنون به "جنایت" هستند.

این گزارش هم زمان با اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد که خودش "هدف شماره یک روسیه" و خانواده‌اش"هدف شماره دو" این کشور (روسیه) هستند، منتشر شد.

تصور می‌شود که گروه "چچن" در جنگل‌های اوکراین حضور دارند و گفته شده است در صورتی که آن دسته از مقامات اوکراینی تحتتعقیب بازداشت نشوند، گروه چچن دستور قتل آن‌ها را دارد.

تلویزیون دولتی چچن گزارش داد که «رمضان قدیروف» ۴۵ ساله، رئیس دولت چچن و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئییس جمهوری روسیهاز نیروهای او در اوکراین بازدید کرده است.

گمان می‌رود که گروه چچن از "گردان جنوبی سرویس گارد فدرال" مستقر در چچن باشند.

۱۶:۴۵/کرملین: روسیه آماده اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین است

لوکاشنکو در تماس تلفنی به پوتین اعلام کرد مینسک برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین آمادگی دارد.

هیئت روسیه به مینسک شامل نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه و همچنین نماینده ریاست جمهوری روسیه خواهد بود.

۱۶:۴۱/رویترز: اتحادیه اروپا دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود می کند

فایننشال تایمزنوشت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای مسدود کردن دارایی های رییس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه است.

پوتین و لاوروف مشمول ممنوعیت سفر نخواهند شد و این امر آمادگی اتحادیه اروپا برای باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی را تایید میکند.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه رامسدود کند.

٠۵:١۶/گزارش‌ها از شلیک به یک نفتکش رومانیایی در آبهای اوکراین

وزارت دفاع اوکراین در حساب توئیتری خود اظهار به شلیک یک ناو روسی به یک نفتکش با نام «روح هزاره» با پرچم رومانی در آبهایاوکراین شده است.

هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

برخی منابع خبری می‌گویند که در 12 مایلی از خاک اوکراین در آبهای دریای سیاه، یک نفتکش با پرچم رومانی هدف یک موشک قرارگرفته است.

16:01/ ادعای شبکه تلویزیونی روسی: زلنسکی کی‎‌یف را ترک کرد

شبکه تلویزیونی «ان.ت.و» از شبکه های غیردولتی روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین کی یف را ترک کرد. شبکه تلویزیونی سراسری «ان.ت.و» روسیه روز جمعه در خبری فوری مدعی شد که زلنسکی کی یف را ترک کرده است و همینک در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه‌ای خارج از پایتخت بسر می‌برد. رسانه روسی گفت که رئیس جمهوری اوکراین از این پناهگاه زیرزمینی، فرامین را صادر می کند و سخنان وی درباره آمادگی کی یف برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین از این محل بیان شده است. شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ هم در گزارشی به نقل از ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفت که پاریس متعهد شده است که برای محافظت از رئیس جمهوری اوکراین اقدام کند. به ادعای این رسانه روسی، ناتو به دلیل پیشگیری از درگیر شدن با روسیه از اعزام نیروی نظامی به اوکراین خودداری کرده است.

15:30/ پوتین برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین اعلام آمادگی کرد

رئیس جمهور چین طی تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه خواستار مذاکره با اوکراین شد. تلویزیون چین پس از این تماس گفت که پوتین در تماس تلفنی که با رئیس جمهور چین داشت، اعلام کرد روسیه برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین آمادگی دارد.

15:10/ زلنسکی خواستار مذاکره با پوتین شد

رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد مذاکره با رئیس جمهور روسیه را مطرح کرد. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ارائه داد. رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت می‌خواهم یک بار دیگر از رئیس‌جمهور روسیه درخواست کنم... بیایید برای جلوگیری از خونریزی و کشته شدن مردم پای میز مذاکره بنشینیم.

14:48/ تکذیب حمله موشکی روسیه به کی‌یف

در حالی که برخی رسانه‌ها از ورود نیروهای روسیه به پایتخت اوکراین و حمله موشکی به کی‌یف خبر دادند، وزارت دفاع روسیه، حمله موشکی این کشور به کی‌یف پایتخت اوکراین را تکذیب کرد. خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از یک مقام وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین حمله موشکی نکرده‌اند.

13:59/ وزارت دفاع روسیه: 18 تانک و 7 سیستم پرتاب راکت اوکراین را منهدم کردیم/ کنترل نیروگاه چرنوبیل در اختیار گرفتیم

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که چتربازان ارتش روسیه روز گذشته کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را در اختیار گرفتند. روز پنج شنبه و در اولین روز عملیات ارتش روسیه در اوکراین، مقامات این کشور اعلام کردند که ارتش روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌ است. وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه خود درباره عملیات در اوکراین با بیان اینکه تا کنون 150 نظامی اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند گفت: ارتش روسیه تاکنون 18 تانک اوکراینی و 7 سیستم پرتاب راکت مختلف و 41 خودروی نظامی دیگر را منهدم کرده است.

13:34/ سوزاندن اسناد امنیتی در مقابل ساختمان سازمان اطلاعات اوکراین

گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان اطلاعات اوکراین در حال سوزاندن اسناد امنیتی در مقابل ساختمان خود هستند.

13:18/ محرومیت روسیه از میزبانی فینال لیگ قهرمانان

فدراسیون فوتبال اروپا تصمیم گرفت تا میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا را از سن پترزبورگ به پاریس انتقال دهد.

13:05/ انفجار در خارکیف

رویترز اعلام کرد صدای انفجار شدید در شهر خارکیف در شرق اوکراین شنیده شد.

13:04/ پیش‌روی نیروهای روسی به سمت کی‌یف

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین: نیروهای روسیه از شرق و شمال شرق در حال پیش روی به سمت کی‌یف هستند.

13:03/ آژیر خطر در کی‌یف برای چهارمین بار از صبح امروز شنیده شد

13:00/ 70 درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه تحریم شدند

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته تحریمی جدید، هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرد. بعد از جلسات طولانی نمایندگان کشورهای اروپایی در بروکسل، اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد بابت «حمله روسیه به اوکراین» بسته تحریمی عظیمی را علیه مسکو اعمال کرده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این تحریم‌ها، بخش‌های اقتصاد، انرژی و حمل‌ونقل روسیه را شامل شده و تدابیری برای محدودیت صدور ویزا و تشدید کنترل بر واردات کالاهای روسی را در بر می‌گیرند.

۱۲:۲۵/ بسته تحریمی جدید علیه روسیه

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته تحریمی جدید، هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرد.

۱۲:۲۰/ تلاش نیروهای روسیه برای تصرف شهر میلیتوپول

ارتش اوکراین گفت: نیروهای روسیه در تلاش هستند که شهر میلیتوپول ا‌وکراین را تصرف کنند.

۱۲:۱۹/ روسیه: تسلیم ۱۵۰ نظامی اوکراینی

وزرات دفاع روسیه از تسلیم بیش از ۱۵۰ نظامی اوکراینی در عملیات نظامی روسیه در اوکراین خبر داد.

۱۲:۱۸/ ثبت سطح تشعشعات در چرنوبیل

آژانس هسته‌ای اوکراین اعلام کرد: افزایش سطح تشعشعات در چرنوبیل را ثبت کرده‌‌ایم.

۱۲:۱۶/ اوکراین: دو موشک کروز و یک جنگنده را سرنگون کردیم

مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: دو موشک کروز و یک جنگنده را بر فراز اوکراین رهگیری و سرنگون کردیم.

۱۲:۰۰/ استقرار تانک‌های ارتش اوکراین در منطقه آپولون

ارتش اوکراین تانک‌های خود را در منطقه آپولون در کی‌یف مستقر کرده و درباره ورود نیروهای روسیه به این منطقه هشدار دادند.

جدایی طلبان در دونتسک از کنترل بر ۳ شهرک در محور جنوبی بعد از جنگ با ارتش اوکراین خبر دادند.

۱۱:۵۸/ قول نخست وزیر انگلیس برای حمایت از کی‌‌یف

نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین به وی قول داد لندن از کی یف حمایت می کند.

۱۱:۵۳/ واکنش وزیر خارجه فرانسه تحولات اوکراین

وزیر خارجه فرانسه گفت: پاریس نگران سلامت رئیس جمهور اوکراین است.

۱۱:۵۱/ انهدام ۱۱۸ هدف زیرساختی نظامی اوکراین

رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه مطرح کرد: ۱۱۸ هدف زیرساختی نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

۱۱:۰۴/ بیش از ۱۲۰ پناهنده وارد روسیه شدند

دبیر شورای عمومی حزب «روسیه واحد» گفت: بیش از ۱۲۰ پناهنده از دونباس وارد روسیه شده‌اند.

۱۱:۰۰/ ادامه جنگ در شمال کی‌یف

ارتش اوکراین اعلام کرد: جنگ در شمال کی‌یف در جریان است.

۱۰:۵۱/ انگلیس: هرکسی را که مرتکب جنابت جنگی شود، محاکمه خواهیم کرد

وزیر دفاع انگلیس گفت: روسیه نتوانسته است اهداف روز نخست جنگ را محقق کند و ما هر کسی را که مرتکب جنایت جنگی در اوکراین شود محاکمه خواهیم کرد.

وی افزود: روسیه بیش از ۴۵۰ نظامی خود را در روز اول جنگ از دست داد.

وزیر دفاع انگلیس تصریح کرد: تصور ما این است که روسیه به کل اوکراین حمله خواهد کرد.

۱۰:۴۹/ اوکراین: دو تانک و یک موشک‌انداز را منهدم کردیم

ارتش اوکراین اعلام کرد: دو تانک و یک موشک انداز جدایی طلبان را منهدم کردیم و حمله به منطقه نزئپدیک تروخیزبیکا در شمال غرب لوهانسک را ناکام گذاشتیم.

۱۰:۳۱/ در مقابل دشمن، پشتمان را خالی کردند

رئیس جمهور اوکراین گفت: در مقابل دشمن، پشتمان را خالی کردند در واقع هیچ کس نمی خواهد در کنار ما بجنگد.

وی افزود: همه می ترسند که به ما برای پیوستن به ناتو تضمین بدهند در واقع هیچ کس نمی خواهد ما به این پیمان ملحق شویم.

رئیس جمهور اوکراین افزود: از روسیه نمی ترسیم اما چه تضمینی برای امنیت کشور ما وجود دارد و کدام محافل بین المللی این تضمین ها را به ما می دهند.

۱۰:۱۷/ انهدام یک کاروان زرهی در شمال غرب کی‌یف

وزیر دفاع اوکراین گفت: یک کاروان زرهی روسیه را نزدیک منطقه هوستومیل در شمال غرب کی‌یف منهدم کردیم.

۱۰:۱۴/ از کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو تقاضای کمک کرده‌ایم

رئیس جمهور اوکراین گفت: باید روسیه را مجبور به نشستن پای میز مذاکره کرد

وی اعلام کرد: از کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو تقاضای کمک کرده ایم.

۱۰:۱۲/ به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی در کی‌یف

درخواست مقامات اوکراین از مردم بای حضور در پناهگاه‌ها

۰۹:۵۸/ حضور سفیر ایران در محل اسکان تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی یف در محل اسکان تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

در همین خصوص نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این سفارتخانه کماکان به ارائه خدمات به هموطنان و کمک در جهت تسهیل وضعیت آنها ادامه می‌دهد و آماده پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های آنها است.

۰۹:۵۰/ آمریکا هفت هزار نیروی نظامی دیگر به اروپا می‌فرستد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هفت هزار نیروی آمریکایی ظرف چند روز آینده به آلمان اعزام خواهند شد.

۰۹:۴۵/ احتمال رسیدن نیروهای روسیه به کی‌یف

معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: نیروهای روسیه احتمالا امروز به اطراف کی یف می رسند.

۰۹:۳۲/ امروز سخت‌ترین روز است

مشاور دولت اوکراین گفت: امروز سخت ترین روز است و روسیه قصد دارد برای حمله به کی‌یف از تانک استفاده کند، آماده دفاع هستیم ما موشک های ضد تانک داریم که از متحدانمان گرفته‌ایم.

۰۹:۲۳/ درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه بسفر و داردانل

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: اوکراین از آنکارا خواسته است حرکت کشتی های جنگی روس را در تنگه های بسفور و داردانل محدود کند.

۰۹:۲۰/ نیروی هوایی ارتش اوکراین مدعی دفع حمله دشمن شد

ارتش اوکراین اعلام کرد: نیروی هوایی ما در دو منطقه دیمر و ایوانکووا در کی یف حمله دشمن را دفع کردند.

۰۹:۱۲/ فراخواندن اهالی شهر برای پناه گرفتن در مقابل حملات هوایی

شهرداری کی‌یف اهالی این شهر را به پناه گرفتن در مقابل حملات هوایی روسیه فراخواند.

۰۹:۰۵/ زلینسکی: تحریم‌های وضع شده علیه روسیه کافی نیستند

رئیس جمهور اوکراین گفت: به نظر می‌رسد تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده‌اند کافی نیستند و ما این را در رفتارهای اخیر این کشور دیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای اوکراینی پیشروی نیروهای روسی را در چند محور متوقف کرده‌اند.

۰۹:۰۳/ ارتش اوکراین: نیاز به پشتیبانی هوایی از آسمان کی‌یف داریم

ارتش اوکراین کرد: جلوی پیشروی نیروهای دشمن را در حدود رود تیتیریف گرفته‌ایم و نیاز به پشتیبانی هوایی از آسمان کی‌یف داریم.

۰۸:۵۵/ سفیر روسیه در ژاپن: اوکراینی‌ها باید برای آینده خود تصمیم بگیرند

سفیر روسیه در ژاپن گفت: اوکراینی‌ها باید برای آینده این کشور تصمیم بگیرند. ما این کشور را اشغال نمی‌کنیم.

وی افزود: در برخورد با تأسیسات هسته ای در مناطق حضور نیروهایمان، مسئولانه و بادقت و امن عمل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: واکنش روسیه در قبال تحریم های ژاپن، جدی و شدید خواهد بود. تحریم کنندگان خودشان ضرر می کنند

سفیر روسیه در ژاپن یادآور شد: حذف روسیه از اقتصاد جهانی غیر ممکن است.

۰۸:۵۲/ وزیر دفاع لیتوانی: روسیه بیش از ۳۰ تانک و حدود ۱۳۰ زره پوش و ۷ بالگرد را ظرف یک شب در اوکراین از دست داده است

۰۸:۴۵/ حمله موشکی به ریووین

رویترز خبر داد که شهردار ریووین اوکراین از حمله موشکی به این شهر خبر داد .

این حمله خسارت سنگینی نداشته است

۰۸:۲۳/ آنتوان گراچشینکو، معاون وزیر خارجه اوکراین: حمله موشکی به کییف با موشک های کروز و بالستیک از سر گرفته شده است.

۰۸:۲۱/ زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در توییتر صبح جمعه: ۱۳۷ اوکراینی روز پنجه شنبه در نخستین روز حمله روسیه کشته و ۳۱۶ نفر مجروح شدند

۰۸:۱۲/ اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای روسی» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

۰۷:۰۱/ ادعای عجیب اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

۰۶:۵۱/ کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفت

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین طنین انداخت.

۰۴:۵۱/ توکیو: روسیه را در ۳ حوزه تحریم می‌کنیم

نخست‌وزیر ژاپن ضمن ابراز نگرانی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، گفت توکیو در سه حوزه، مسکو را تحریم می‌کند.

کیشیدا با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، اظهار داشت: «ما بلافاصله روسیه را در ۳ حوزه شامل بخش مالی، تجهیزات نظامی و صادرات تحریم خواهیم کرد».

۰۴:۴۰/ وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد/ خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود

وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: «من فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین نیز باید درک کند که ائتلاف ناتو هم یک اتحاد هسته‌ای است. این تنها چیزی است که در این مورد خواهم گفت».

بر این اساس، لودریان در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای عضو ناتو - که در دهه‌های گذشته در کشورهای غیر ناتو مانند افغانستان، لیبی و یوگسلاوی سابق مداخله نظامی کرده‌اند - از اعزام نیرو به اوکراین خودداری می‌کنند، توضیح داد: «این چیزی نیست که اوکراینی‌ها از ما می‌خواهند».

وی اضافه کرد: «اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد».

۰۴:۳۰/ دبیرکل سازمان ملل عملیات روسیه در اوکراین را مغایر منشور این سازمان دانست و بازگشت نیروهای روس به کشور خود را خواستار شد.

۰۴:۲۱/ پنتاگون: نیروهای روسیه به کی‌یف نزدیک شدند/ روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا مدعی شد تهاجم روسیه به اوکراین بزرگترین جنگ متعارف اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

یک مقام ارشد پنتاگون در این‌باره گفت: «نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد».

این مقام نظامی آمریکایی اظهار داشت: «روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیِف مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد. نیروهای روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌اند».

۰۳:۴۰/ خروج کارکنان سازمان امنیتی اروپا از اوکراین

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد به دلیل وخامت اوضاع در اوکراین تمام کارکنان مأموریت خود در این کشور را خارج می‌کند.

۰۳:۳۰/ زلنسکی: تنها ماندیم!

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه با انتقاد تلویحی از کشورهای غربی، گفت: ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند.

رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام فرمان بسیج عمومی در سراسر این کشور، از کمک نکردن کشورهای غربی به کی‌یف در مقابله با عملیات نظامی روسیه انتقاد کرد.

زلنسکی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوکراین در حفاظت از خود تنها ماند. غرب فقط از حمایت آن صحبت می کند و فاش می کند که او کیف را ترک نکرده است».

وی سپس طی سخنرانی تلویزیونی با ادعای اینکه گروه‌های خرابکار مرتبط با روسیه در کی‌یف مشغول عملیات هستند، گفت: «بر اساس اطلاعات می‌گویم که من هدف شماره ۱ روسیه و خانواده‌ام هدف شماره ۲ آنهاست».

۰۲:۰۱/ کاخ سفید: مدیران بانک‌های روسی را تحریم می‌کنیم

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل بامداد جمعه گفت آمریکا مؤسسه‌های مالی و مدیران بانک‌های روسیه را تحریم می‌کند.

۰۰:۲۵/ اخراج دومین دیپلمات باندپایه روسیه

وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه اعلام کرد دومین دیپلمات بلندپایه روسیه را اخراج کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار