مراسم بیل زنی خوسف سنتی دیرینه در فرهنگ عاشورایی

خبرگزاری پانا:سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان خوسف گفت : مراسم بیل زنی خوسف سنتی دیرینه در فرهنگ عاشورایی می باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا شناسایی سرپرست میراث فرهنگی شهرستان خوسف در مصاحبه با خبرنگار پانا در خصوص میراث معنوی گفت: معنی میراث معنوی تمام فرهنگ وآداب مردم جامعه است مانندموسیقی،آیین یا مراسمی خاص،بازی های محلی که این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت می رسد.

وی ادامه داد : استان خراسان جنوبی هم از لحاظ فرهنگی و میراث بسیار قوی بوده است و تاکنون 29 اثر از فرهنگ معنوی به ثبت رسیده است که 5 مورد آن مربوط به قبل از سال 91 و باقی آن مربوط به بعد از سال 91 می باشد.

شناسایی به میراث های فرهنگی استان اشاره کرد و افزود : فرهنگ رمضان خوانی،فرهنگ براتی،موسیقی استان،علم گردانی،بیل زنی خوسف و شب چله نیز از میراث های ماندگار می باشند.

وی وی در رابطه با مراسم بیل زنی گفت : مراسم بیل زنی خوسف که به شماره ی 508 به ثبت رسیده است سابقه ای طولانی داشتته که مردم خوسف اعتقاد دارند بیل زنی در ظهر عاشورا مایه برکت محصولات است و هدف از انجام دادن این کار یاد آوری ظهر عاشوراو دفن کردن شهدای کربلا پس از دو روز توسط طایفه بنی اسد است.

شناسایی خاطر نشان کرد:این مراسم در سال 1227 ممنوع شده بود اما در سال های بعد دوباره به مرحله ی اجرایی رسید،همچنین مردم خوسف اعتقاد دارند که اگر در سالی بیل ها را به هم نزنند آن سال برایشان سال خوبی نخواهد بودو محصولاتشان آسیب خواهد دید.

وی در خصوص کلاس های آموزشی گفت:کلاس های آموزش حوله بافی شهرستان هم در محل اداره میراث فرهنگی و هنرستان برگزار می گردد همچنین در ایام تابستان برای مسافران تابستانی برنامه ریزی هایی جهت آماده سازی اسکان،ارایه ی نقشه و راهنما و سوغات توسط اداره ی میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار