دولت پس از 8 سال نتوانست یک متر مونوریل راه اندازی کند
دولت با وجود تمام شوق و اشتیاق و به رغم همه تلاش و کوششی که در دوره های نهم و دهم به عمل آورد، پس از گذشت 8 سال در هیچ نقطه ای از کشور نتوانست حتی یک متر مونوریل نیز راه اندازی کند و افتتاح یک خط مونوریل به حسرتی 8 ساله تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد: پس از جمع آوری پایه های مونوریل پایتخت در میدان صادقیه به عنوان میراثی که از مدیریت شهری در دوره قبل برای مردم تهران به یادگار مانده بود، مسئولان سابق شهری که این بار مسئولیت دولت را بر عهده گرفته بودند، در صدد تکرار این تجربه ناموفق در دیگر شهرهای کشور بر آمدند.اختصاص ۴۰ میلیون دلار به اجرای مونوریل
بر اساس این گزارش در حالی که شهر قم این «شانس» و در واقع «بد شانسی» را داشت تا در میان طرح های نصفه و نیمه مونوریل در چند شهر کشور شاهد احداث چندین پایه مونوریل باشد، زمزمه جمع آوری این پایه ها در پایان تصدی دولت دهم بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد.
این گزارش می افزاید دولت با این امید که طرح شکست خورده مونوریل در پایتخت به طرحی موفق در سایر شهرهای کشور تبدیل شود، تمام قد به دفاع از این طرح برخاست و به این منظور از هیچ حمایت معنوی و کمک مادی فروگذار نکرد و حتی ۴۰ میلیون دلار از محل حساب صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه مذکور اختصاص داد.
تخصیص این ۴۰ میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی به پروژه مونوریل در شرایطی به راحتی اتفاق افتاد که درب این صندوق به منظور پرداخت اعتبار قانونی مصوب مجلس در خصوص پرداخت دو میلیارد دلار به پروژه مترو سال ها دو قفله بود و تا کنون هیچ کلیدی- حتی مصوبات مجلس که هر سال تکرار می شد _ نیز موفق به باز کردن قفل صندوق مذکور نشده است.
واقعیت مترو فدای رویای مونوریل شد
به نظر می رسد سرنوشت مونوریل قم نیز تا چند هفته یا حداکثر چند ماه دیگر به سرنوشت مونوریل پایتخت تبدیل خواهد شد و به هر حال عاقبت پایه های مونوریل میدان صادقیه تهران دیر یا زود در انتظار پایه های مونوریل قم باشد که عملیات اجرایی آن از همان ابتدا نیز به دلیل عبور از مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با چالش های جدی رو به رو بود.
بنا بر این گزارش مونوریل قم به عنوان پروژه ای که پس از سال ها اخیراً پایه های آن با صرف هزینه های هنگفت از پول بیت-المال جایگزین خط دو متروی این شهر که دارای مصوبه شورای عالی ترافیک است شد، در واقع باعث گردید تا واقعیتی به نام مترو پس از ۴ سال فدای رویایی به نام مونوریل شود.
انتقاد شدید نمایندگان کرمانشاه به اجرای مونوریل
در این میان مونوریل قم تنها نیست چرا که مونوریل کرمانشاه نیز پس از ۴ سال به سرنوشت مشابهی دچار شده و در حالی زمزمه تبدیل آن به مترو شنیده می شود که یک مسئول ارشد استان که در ابتدای مسئولیت خود به صورت جدی پیگیر اجرای مونوریل بود، این روزها بهترین طرح برای کرمانشاه را اجرای مترو دانسته و بر حمایت قاطع خویش از گزینه مترو تأکید می کند، البته اظهار نظر نمایندگان دوم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه مونوریل در نوع خود بسیار قابل توجه است.
در این ارتباط سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با انتقاد شدید از اجرای مونوریل در این شهر اعتقاد دارد: « اجرای مونوریل از همان ابتدا خیانت به مردم کرمانشاه بود».
دکتر فتح ا... حسینی نماینده مردم قصر شیرین، گیلان غرب و سر پل ذهاب در مجلس نیز اجرای مونوریل در کرمانشاه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و معتقد است: «مونوریل ظلم بزرگی بود که مردم کرمانشاه مستحق آن نبودند».
بهتر نبود به جای پایه های مونوریل شبکه های مترو از دولت به یادگار می ماند؟
ساخت مونوریل نمونه ای از طرح های شتاب زده و غیر کارشناسی است که در این چند سال به اجرا در آمده در صورتی که اگر اعتبارات ارزی و ریالی که صرف طراحی و ساخت این پروژه در چند شهر کشور شد، به منظور احداث مترو هزینه گردیده بود، امروز مردم سایر کلان شهرهای کشور نیز مانند مردم تهران از آثار مثبت آن برخوردار بودند.
پرسشی که در این میان وجود دارد این است که آیا بهتر نبود به جای تهیه چند جلد گزارش توجیهی بی پشتوانه و تعبیه چند عدد پایه ناموزون مونوریل به عنوان نمادهای علمی و اجرایی بر جای مانده از طرز تفکر حاکم بر دولت های نهم و دهم، شبکه هایی از خطوط مترو در کلان شهرهای کشور از دولت برای مردم این شهرها به یادگار می ماند؟
ارسال دیدگاه