یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد؛

شرایط روزه داری بیماران گوارشی/ رعایت رژیم غذایی و کاهش استرس

فوق‌ تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه سوءهاضمه جزو شایعترین مشکلات گوارشی است که درمان دارویی مؤثر دارد، درباره امکان روزه‌داری این بیماران گفت: چنانچه بیماران مبتلا به سوءهاضمه اصول روزه‌داری صحیح و رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند، نه تنها روزه گرفتن ممنوعیتی ندارد بلکه می‌تواند موجب بهبود سوءهاضمه آنها نیز بشود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،دکتر علی بهاری گفت: احساس ناراحتی، درد، سوزش و نفخ در قسمت بالای شکم که هنگام گرسنگی یا پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود، از علایم سوءهاضمه است و این بیماران با رعایت نکات روزه‌داری صحیح می‌توانند علایم بیماری خود را کاهش دهند.

وی درباره بهترین الگوی تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سوءهاضمه، خاطرنشان کرد: رژیم غذایی این افراد بیشتر به تجربه شخصی خودشان از مصرف مواد غذایی منوط می‌شود و بطور معمول توصیه می‌شود برحسب تجربه، لیستی از غذاها تهیه و بررسی کنند چه غذایی باید بخورند و چه غذایی نباید مصرف کنند تا علایم بیماری‌شان تشدید نشود.

بهاری با بیان اینکه در درمان بیماران سوءهاضمه‌ای که قصد روزه گرفتن دارند، وعده‌های دارویی را در دو نوبت سحر و افطار تنظیم می‌کنیم، عنوان کرد: ریفلاکس یا برگشت اسید به داخل مری بیماری شایع گوارشی دیگر است که گاه سوزش سر دل تا پشت قفسه سینه بیمار بالا می‌آید و در برخی موارد منجر به سردرد نیز می‌شود اما با درمان‌های دارویی بیماران بهبودی لازم را بدست می‌آورند و روزه‌داری برای این دسته نیز منعی ندارد.

این فوق‌تخصص گوارش، رعایت رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به ریفلاکس را حایزاهمیت دانست و اظهار کرد: این افراد یکسری غذاها مانند انواع ترشی‌جات، نوشابه‌های گازدار، رب‌گوجه‌فرنگی، ادویه‌های تند و تیز، قهوه، چای، نعنا، و در برخی شیرینی‌جات و مرکبات را نباید بخورند، چراکه موجب می‌شود اسید معده بیشتر ترشح و برگشت اسید تشدید شود و به همین دلیل در صورت روزه‌گرفتن باید به نوع و حجم غذا دقت داشته باشند.

وی خطاب به مبتلایان ریفلاکس تأکید کرد: در هنگام افطار و سحر از هرگونه پرخوری خودداری کنند و همراه یا وسط صرف غذا، مایعات زیاد نخورند، چراکه به این ترتیب شانس ریفلاکس و ترش‌کردن در آنها بیشتر می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد، روزه‌داری بیماران مبتلا به روده تحریک‌پذیر با علایمی همچون نفخ‌شکم، اجابت مزاج نامنظم گاه اسهال و گاه یبوست همراه با نفخ و دل درد را به نفع بیمار دانست و تصریح کرد: استرس عامل مهم در این بیماری است که با روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان کمتر و به کاهش علایم دیگر بیماری نیز منجر می‌شود.

بهاری درباره منع روزه‌داری مبتلایان به زخم‌معده و اثنی‌عشر گفت: بطور معمول گرسنگی‌های طولانی‌مدت علایم این بیماران را تشدید و موجب دردهای غیرقابل تحمل می‌شود و از این رو روزه گرفتن این دسته تا زمانی که زخمشان درمان نشده،صلاح نیست و توصیه نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار