نظارتپذیری دلیل استفاده از شبکه شاد
بیرجند(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت مهمترین دلایل استفاده نظام تعلیم و تربیت از شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) نظارتپذیری، قابلسنجش بودن و امکان مدیریت آن است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهمترین دلایل استفاده نظام تعلیم و تربیت از شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) نظارتپذیری، قابلسنجش بودن و امکان مدیریت آن است.
محمدعلی واقعی، اظهار کرد: عادلانه بودن آموزش و فراگیری حداکثری، مهیا بودن امکانات، رعایت پروتکلهای بهداشتی و انعطافپذیری، چهار اصل مهم در طراحی این برنامه به شمار می رود.
او، با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامهریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل و حتی پررنگتر تداوم دارد؛ این اقدام با ۱۲ برنامه شروع شد و اکنون ۲۸ برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهار پخش میشود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از طراحیهای گسترده آموزش و پرورش درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش خبر داد.
استفاده ۷۰ درصد دانش آموزان استان از برنامههای آموزشی تلویزیون
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: بیش از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشتهها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به پوشش بالای شبکه ها در استان، یادآور شد: طبق ارزیابیهایی برای ما اثبات شده که حدود ۷۰ درصد دانش آموزان پای تلویزیون نشستهاند و آموزشها را دنبال کردهاند.
نظارت ناپذیری، نقیصه آموزشهای تلویزیونی
او ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت به سمت سامانههای مشخص نظارتپذیر، همین نقیصه آموزشهای تلویزیونی بود که نمیتوانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزشهای تلویزیونی داشته باشیم و قابلسنجش و مدیریت نبود.
واقعی با تأکید بر استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی، خاطرنشان کرد: آزمون و ارزشیابی زمانی انجام می شود که آموزش برای معلم مسجل شده و دانشآموز در معرض یادگیری قرار گرفته است، ولی ما هنوز در حین آموزش هستیم.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی باید از موفقیت دروس ارائهشده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم، عنوان کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعاً حضوری خواهد بود.
مدل اجرای شبکه شاد، همانند مدرسه
او درباره استفاده و عضویت در شبکه شاد توسط معلمان و دانشآموزان تأکید کرد: پشت دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرارگرفته افراد زبدهای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم بهصورت رایگان ارائهشده و پلتفرم شبکه تعاملی را همراه اول تا ۱۵ سال تضمین کرده است که خدمات پشتیبانی و به روزسانی را انجام دهد، اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که پلتفرم شبکه شاد در ۱۵ روز عینیت یافته اضافه کرد: مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است.
او ابراز کرد: فعلا بچهها فقط تعامل متنی دارند و این، یک پیامرسان متناظر با ساختار مدرسه است که اطلاعاتش از سناد گرفته شده و موارد امنیتی هم در طراحی آن رعایت شده است.
در فضای مجازی امکان تعامل با معلم بیشتر است
این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: هر نوع رسانهای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود؛ اما ماهیت تعاملی ندارشت و امکان ادامه به روش قبلی نبود، اما در فضای مجازی امکان تعامل دانش آموز با معلم بیشتر برقرار است.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که ۵۰ درصد دانش آموزان و ۸۵ درصد معلمان استان عضو شبکه شاد هستند، افزود: معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را بار دیگر داشته باشیم یا خیر، اما ما در خراسان جنوبی در معرض انواع بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش در حال تهیه دستورالعملی جدید در فضای بحرانی و توسعه زیر ساخت ها است.
ارسال دیدگاه