مشاور پارلمانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

در جلسه مدیران شهری با مجلسی‌‌ها درباره اصلاح «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» چه گذشت

داریوش قنبری: باید چکش‌‌کاری‌های لازم برای حفظ حقوق شوراها و شهرداری‌ها صورت بگیرد

تهران (پانا) - مشاور پارلمانی شهرداری تهران از رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح موارد مد نظر شوراها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت قرار است این لایحه در کمیسیون مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاح شود تا حقوق شوراها و شهرداری‌ها تضییع نشود.

کد مطلب: ۹۱۴۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
در جلسه  مدیران شهری با مجلسی‌‌ها  درباره اصلاح «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» چه گذشت

داریوش قنبری در گفت‌وگو با پانا با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی درباره حفظ حقوق شوراهای شهر حسن نیت دارد، گفت: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه جلسه‌ای در محل کمیسیون اقتصادی برای لحاظ کردن دیدگاه‌های شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی استان‌ها تشکیل شد تا مواردی که مد نظر شوراهاست مطرح و بررسی شود.

مشاور پارلمانی شهرداری تهران افزود: در مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه مالیات بر ارزش افزوده را که یک شوری بود، به دو شوری تبدیل کردند تا چکش‌‌کاری‌های لازم برای حفظ حقوق شوراها و شهرداری‌ها صورت بگیرد و حقوق شوراها مورد تبعیض قرار نگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون اقتصادی موافق اصلاح موارد مد نظر شوراهای شهر است؟ گفت: کمیسیون اقتصادی موافق است و در جلسه‌ مشترکی هم که تشکیل شد این موضوع در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت، دیدگاه‌های شوراها مطرح و بررسی شود.

قنبری با اشاره به موارد اصلاحی مد نظر شوراها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: تفکیک عوارض از مالیات و اصلاح ماده 49 لایحه که به وظایف قانونی شوراها مربوط است موارد مد نظر شوراهاست که اصلاح این موارد معقول و منطقی است و شورا و شهرداری به دنبال محقق شدن آن هستند.

مشاور پارلمانی شهرداری تهران افزود: چند ایراد به این لایحه وارد است که یکی در بخش تعاریفی است که درباره عوارض صورت گرفته است. در واقع وقتی که عوارض به عنوان مالیات تعریف شود، تبعاتی را برای شهرداری‌ها به دنبال دارد. با توجه به اینکه مالیات، سهم دولت است و عوارض به شهرداری تعلق دارد؛ چنانچه عوارض به عنوان مالیات تلقی شود مشکلاتی برای منابع شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مشکل دیگر لایحه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به ماده 49 آن است که اختیار وضع عوارض را از شوراها شهر و روستا می‌گیرد و به وزارت کشور محول می‌‌کند در حالی که شوراها به عنوان مجالس محلی در قانون اساسی جایگاهی دارند که باید محفوظ باقی بماند.

قنبری درباره راهکارهای حل مشکلات لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز توضیح داد: باید در موضوع تبدیل عوارض به مالیات و سلب استقلال شوراها در شکل فعلی این لایحه بازنگری شود و پس از کار کارشناسی مجددا در صحن علنی بررسی و تصویب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار