کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز درمانی دولتی
تهران (پانا) - معاون وزیر بهداشت با اشاره بر ضرورت نظارتهای مستمر از مراکز درمانی از سوی دانشگاههای علوم پزشکی،گفت طبق آماری که از خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد برخی خدمات درمانی کاهش پیدا کرده است،
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت بهداشت، قاسم جانبابایی در اجلاس مدیران و روسای ادارههای نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از وجوه نظارت، حول محور تعرفهها و پیگیری مسائل و تخلفات مالی میچرخد، درحالیکه مبحث نظارت، موضوعی چند بعدی بوده و وجوه دیگری نیز دارد که توجه و اجراییسازی آنها نیز ضرورت دارد.
وی افزود: طبق آماری که از خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری اخذ شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد برخی خدمات درمانی کاهش پیدا کرده است، به جز خدماتی مانند اعمال جراحی پلاستیک در برخی مراکز، غالب اعمال جراحی مانند جراحی چشم، ارتوپدی و مغز و اعضاب در مراکز درمانی دولتی کاهش پیدا کرده است، این موضوع نیازمند پیگیری و نظارت است، تا علت کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز درمانی دولتی ریشهیابی شود.
جانبابایی با بیان اینکه سامانه ۱۹۰ فعال است و یکی از منابع مهم برای انجام امور نظارتی محسوب میشود، تصریح کرد: فعالسازی سامانه پیامکی نظرسنجی از مراجعان و بیماران در تمامی مراکز درمانی کشور در دستور کار معاونت درمان قرار دارد و بر مبنای این برنامه، از طریق شماره همراه ثبت شده از بیماران، در زمان ترخیص، پیامکی به آنها ارسال میشود و سوالاتی نظیر کیفیت خدمات بیمارستان، پزشک و پرستار پرسیده شده و سطح رضایتمندی و نظرات بیماران جمعآوری و سنجیده میشود، این موضوع نیز میتواند یکی از منابع مهم برای پیگیری موفقتر مبحث نظارت در حوزه درمان تلقی شود.
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه مدیران و روسای ادارههای نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور باید از طریق سامانه خدمات بر نحوه خدمترسانی و کیفیت و تعداد خدمات درمانی در شهر و استان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مبحث نوبتدهی در کلینیکها باید مورد نظارت مستمر قرار داشته باشد، برای راهاندازی نوبتدهی در بیمارستانها نیز نرم افزاری آمادهسازی شده تا در کنار استقرار نظام ارجاع، پزشک و سطحبندی خدمات، موضوع نوبتدهی الکترونیک در بیمارستانها نیز در قالب الکترونیک شدن خدمات پیگیری و اجرایی شود.
وی بیان کرد: وظیفه ما در ستاد، نظارت مستقیم بر ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستانها نیست، بلکه با ممیزی کردن دانشگاهها، این بخش از کار را به دانشگاهها واگذار کرده و کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمانی در هر استانی را به عملکرد آن دانشگاه مرتبط میدانیم.
جانبابایی با بیان اینکه یکی از معیارها و شاخصهای نظارتی ما، عملکرد دانشگاهها است، افزود: بازدید از مراکز درمانی و نحوه ارائه خدمات در سراسر کشور، به ماهانه ۸ هزار بازدید رسیده است و در این زمینه برخی دانشگاه عملکرد مطلوبی داشتهاند.
وی با تاکید بر مقوله نظارت در امور درمانی، گفت: در حوزه درمان، ۵۰ درصد کارها به ایجاد فرآیند و ۵۰ درصد مابقی نیز به مقوله نظارت در امور درمانی اختصاص دارد، بنابراین نیمی از کار در حوزه درمان به دست مدیران و روسای ادارههای نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام میشود و این نظارتها باید مستمر و دقیق باشد.
جانبابایی از آمادهسازی چک لیست نظارتی خبر داد و گفت: در حوزه اعتباربخشی اقدامات موثری انجام شده و تلاش شده این اعتباربخشیها هزینهای برای سیستم ایجاد نکند.
معاون درمان وزیر بهداشت خطاب به مدیران و روسای ادارههای نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، تاکید کرد: دستورالعمل ارائه خدمات درمانی در ایام تعطیل عید نوروز نیز تدوین شده و به زودی به تمامی دانشگاهها ابلاغ خواهد شد و شما نیز باید بر نحوه ارائه خدمات درمانی نظارتهای کافی داشته باشید تا مردم در دریافت خدمات درمانی کمبودی احساس نکرده و رضایتمندیشان خدشهدار نشود.
ارسال دیدگاه