واکنش شهردارتهران به نامه حق‌شناس

شهردار تهران : خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد

تهران (پانا) - پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در نخستین نشست خبری خود به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۹۶۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش شهردارتهران به نامه حق‌شناس

شهردار تهران در نشست خبری خود که ساعت ۹:۵۰ آغاز شد، با اعلام این خبر که «خط ۶ مترو تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد»، گفت: خط ۷ از میدان مهدیه تا میدان صنعت نیز آماده بهره‌برداری است و برای آماده‌سازی این خط، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رساندیم که آخرین رقم این اوراق، دی ماه وصول شد.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی که شهریور ۹۶ انجام شد، ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات شهر تهران بود، مدیریت گذشته و کنونی شهر تهران، مهمترین مشکلات خود را در حوزه حمل و نقل داشتند و خبر خوش ما به شهروندان این است که به زودی خط ۶ و ۷ مترو را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

حناچی با بیان اینکه در شهرداری تهران با چالش جدی درآمد مواجه هستیم، گفت: شهرداری جزو دستگاه‌های درآمد ـ هزینه‌ای است و عمده هزینه خود را از محل درآمدهای شرکت‌ها و سازمان‌ها، تهیه و هزینه می‌کند. از محل مالیات ارزش افزوده نیز کمک‌هایی از دولت دریافت می‌کند. همچنین کمک‌هایی در قالب دیون که در حال محاسبه است، به شهرداری تهران می‌شود.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند، باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم مترو در ترددهای روزانه، کمتر از دو میلیون نفر است گفت: این رقم باید به ۷ میلیون سفر در روز برسد.

شهردار تهران در ادامه بابیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط ۶ هزینه شده است، گفت: این خط به جهت مهندسی قابلیت‌هایی دارد به‌طور مثال می‌توان در این خط از قطارهایی استفاده کرد که راننده نداشته باشند.

وی همچنین بابیان اینکه ۷۰ دستگاه واگن در این مدت خریداری‌شده است، گفت: ۸۵ درصد ترخیص این واگن‌ها انجام‌شده و به دلیل بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده، بخشی از ترخیص آن باقی‌مانده و مونتاژ آن در شرکت واگن سازی در حال انجام است.

وی بابیان اینکه قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بسته‌شده است، گفت: سهم روزهای پاک در پاییز و زمستان امسال از سه روز به ۲۰ روز در سال رسیده و هیچ روز ناسالمی نداشتیم.

حناچی ابراز امیدواری کرد ۲۲ کیلومتر شامل ۸ ایستگاه از خط ۶ به بهره‌برداری برسد. همچنین توسعه مجتمع‌های ایستگاهی را یکی از محورهای مهمی دانست که امسال به آن توجه می‌شود. احداث پارکینگ خط متروی اکباتان یکی از دیگر از برنامه‌های ترافیکی شهر تهران بود.

به گفته حناچی، خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.

شهردار تهران در خصوص فعالیت‌هایی که در حوزه معماری و شهرسازی انجام‌شده، به بازنگری اسناد موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد و تصویب کلیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲، همچنین در حوزه عمرانی جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی، بهره‌برداری از پنج پروژه تا پایان سال، اتمام ۳۲ پروژه نیمه‌تمام و به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه فنی و عمرانی تا پایان سال ۹۸ را عنوان کرد.

شهردار تهران پس از ارائه گزارش در خصوص عملکرد سه‌ماهه خود به‌عنوان شهردار پایتخت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص نامه یک عضو شورای شهر تهران(نامه محمد جواد حق‌شناس که طی آن شهردار تهران را به دلیل تغییر و چرخش رویه فاحش نسبت به مواضع گذشته تهدید کرد)، گفت: سؤال، نظارت، اعتراض حق اعضای شورای شهر تهران است. نامه منتشرشده نامه جدیدی نیست و مربوط به یک ماه پیش است. در پاسخ به این نامه به ادبیات خود نامه رجوع می‌کنم و به قول حافظ وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم در طریقت ما کافری است رنجیدن، ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهرداریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: سخنانی که در ابتدای جلسه گفتم تأییدی بر این می‌دانم که حناچی به سخنان و وعده‌های خود وفادار بوده اما به آن دلیل آن زمان ادبیات تندتری داشتم که در جایگاه کنترل‌کننده بودم و الان در جایگاه اجرا طبیعتاً در جایگاه جدید برای ادامه روند اجرایی ملاحظاتی را در نظر می‌گیرم که کار خدمت به مردم و فعالیت اجرایی به‌خوبی انجام شود. اداره شهر و مسئولیتی که در این حوزه وجود دارد می‌طلبد به حواشی نپردازیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغ‌ها گفت: برج باغ‌ها اتفاق پسندیده‌ای نبود که اگر به سوابق آن رجوع کنیم می‌بینیم از سال ۸۲ نامه‌ای در این خصوص فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما بعضی از رویه‌ها به روال زندگی عده‌ای گره‌خورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت می‌کند در خصوص این پرونده‌ها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری گفت: در خصوص مبارزه با فساد تعارفی با موضوع فساد نداریم اما سروصدا هم نمی‌کنیم. این موضوعات از طریق همکاران ما پیگیری و صحت سنجی می‌شود و تاکنون با این موضوعات برخورد شده و می‌شود اما آن‌ها را خبری نکرده‌ایم زیرا معتقدیم این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است.

وی در خصوص اعتراض پیمانکاران طلبکار شهرداری گفت: تلاش کرده‌ایم مطالبات پیمانکاران خرد و کلان را در این مدت بپردازیم این‌گونه نیست که ما به آن‌ها بدهکار نیستم اما این واکنش‌ها عادی نیست، همکاران مالی ما در مناطق در حال رسیدگی به این موضوعات هستند و به هر شکل حتی پرداخت غیر نقدی این مطالبات درصدد پرداخت مطالبات هستند؛ اما برخی باانگیزه‌های متفاوت ازجمله زیاده‌خواهی می‌خواهند مدیران شهرداری را تحت‌فشار قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار