نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران تذکر داد: ضرورت برخورد با سد معبر ساختمانی
تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره برخورد با سد معبر ساختمانی تذکر داد.
زهرا نژادبهرام در تذکری که از سوی رئیس شورای شهر قرائت شد، گفت: بیشترین مطالبه شهروندان تهرانی از مدیریت شهری مساله رفع سد معبر چه از نوع صنفی و چه مصالح ساختمانی است اما اقدامات انجام شده از سوی مدیران مناطق و شرکت شهربان و حریمبان به عنوان نهاد متولی نشان میدهد که در بحث سد معبر، تمرکز بر روی سد معبر صنفی و بساط گستران است این در حالی است که با توجه به اینکه عرض پیادهروهای شهر تهران به ندرت از ۱.۵ متر تجاوز میکند مساله سد معبر ساختمانی به عامل نارضایتی مهم در مناطق ۲۲ گانه پایتخت علی الخصوص در پهنه های فرسوده و ناپایدار کلانشهر که با معابر باریک و حجم بالای تراکم سکونت تبدیل شده و مشاهده پدیدههایی چون تجاوز به عرض گذر حصار کارگاهی، تجاوز به عرض گذر داربست و مصالح ساختمانی، دپوی میلگرد و... به بخشی از سیمای روزانه در پیادهروهای شهر مبدل شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس این تذکر «ضوابط و مقررات مرتبط در این باره در برگیرنده بخشنامههای ۸۱۱/۷۳۰۱۳۱۷۷ مورخ ۷۳/۶/۳۱، شماره ۹۷۳۷۸۰ مورخ ۱۳۹۰/۹/۵ و شماره ۱۲۸۶۶/۸۰ مورخ ۱۳۹۱/۱/۱۴ و ضوابط مقررات ملی ساختمانی است که مقرر کرده، املاک واقع در محورهای اصلی و همچنین شمال کلیه معابر فرعی، بعد از اتمام سقف طبقه اول، نگهداری مواد و مصالح و نخالههای ساختمانی در پیاده رو مجاز نبوده و میبایست به داخل محدوده ملک انتقال یابد. در خصوص املاک واقع در جنوب محورهای فرعی می بایست بعد از اجرای سقف طبقه آخر(درصورتیکه تردد عابرین پیاده و وسائل نقلیه مختل نشود و رعایت کامل ضوابط پوشش موقت و حصار کارگاهی صورت گیرد) مواد و مصالح و نخالههای ساختمانی به داخل محدوده ملک انتقال یابد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: همچنین مالک مکلف شده است در صورتیکه ملک در مرحله گودبرداری یا اجرای سقف اول باشد، بایستی آهن آلات با گونی محصور شود تا از خطرات احتمالی گذر عابرین و رانندگان جلوگیری کنند. درباره عقب نشینی حصار کارگاهی، املاک جنوبی بعد از اتمام سقف آخر موظف به عقب نشینی و آزادسازی گذر عمومی میباشند، املاک شمالی نیز پس از اجرای سقف اول موظف به آزادسازی کامل سطح اشغال شده گذر عمومی هستند.
نژادبهرام خاطرنشان کرد: طبق بند ۱۲-۲-۲-۴ و ۱۲-۲-۲-۶ مقررات ملی ساختمان مکلف نموده، در صورتی که راه عبور عمومی محدود یا مسدود شده باشد، باید راه عبور موقت در محل مناسبی که به تایید مراجع ذیربط برسد ایجاد شود و بیرون زدگی هریک از اجزا سازه های موقت از قبیل حصار حفاظتی موقت کارگاه، سرپوش حفاظتی و داربست از محدوده بنای در دست ساخت ممنوع است مگر با رعایت فاصله عمودی بیرون زدگی.
وی ادامه داد: نهایتا بررسیها نشان میدهد با توجه به گستردگی سدمعابر ساختمانی، ضروریست نوع نگاه و اولویت برخورد در خصوص سد معبر در برگیرنده توامان سدمعبر صنفی و ساختمانی باشد. ساختار اداری-اجرایی مواجه با پدیده سدمعبر ساختمانی به منظور اجتناب از تداخل وظایف شرکت شهربان-حریم بان و ادارات شهرسازی ناحیه بازنگری صورت گیرد. نظارت دقیق تری بر نحوه اجرای مقررات و بخشنامه های مرتبط با سدمعبر ساختمانی صورت پذیرد و نهایتا برای تسهیل تردد شهروندان و در جهت گام برداشتن به سمت انسان مداری، در صورت ایجاد محدودیت بر روی معبر عمومی، راه عبور موقت در محل مناسبی که به تایید مراجع ذیربط در عرصههای عمومی شهر انجام پذیرد.
نژادبهرام در تذکر دیگری هم اعلام کرد: برپایی سازههای ناکارآمد، سست و بی کیفیت از سوی شهرداری تهران در مناطق ۶، ۱۱، ۳ در عرض پیادهروهای مقابل پارک ملت، پارک ساعی و جنوب میدان انقلاب به منظور ایجاد بازارهای محدود، چهره شهر را مخدوش و رویکرد انتظام بخشیدن به شورا را با چالش همراه کرده است.
وی افزود: شهرداری که با ایجاد سد معبر قانونی فضای دو گانهای را برای رسیدگی به مسائل مربوط به سد معبر که از حقوق شهروندان است، ایجاد کرده است. همچنین نازیبایی، بیکیفیتی و تعارض با قانون و مصوبات، نتیجه اقدام شهرداری در مناطق ذکر شده است.
ارسال دیدگاه