علیخانی ،عضو شورای شهر : جناب آقای هاشمی، شما هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمیآید
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با ابراز گلایه از حذف یادداشت خود در گزارش عملکرد یکساله شورا از سوی محمود میرلوحی گفت جناب آقای هاشمی شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمیآید اما انتظار دارم بهخاطر جلوگیری از تضییع حقوق دیگران با اینگونه موضوعات جدیتر برخورد کنید.
محمد علیخانی در هشتاد و ششمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود گفت: اول اینکه از احضار آقای میرلوحی به دلیل انجام مصاحبه و اظهار نظر در چارچوب انجام وظایف نظارتی و قانونی خویش ابراز تأسف میکنم. در ثانی گلایه شدید خودم را بخاطر کم لطفی او در سانسور یادداشت اینجانب در گزارش عملکرد کمیسیون عمران و حمل و نقل که در مجموعهای اخیراً چاپ شده است اعلام میکنم.
علیخانی افزود: تفکر همه ما مبتنی بر آزادی بیان و اندیشه شکل گرفته و مغایر با حذف و سانسور است ما که به دیگران بهخاطر حذف و سانسور انتقاد میکنیم نباید کاری انجام دهیم که بگویند اگر کار دست خود اینها باشد از همه بدتر عمل میکنند، البته از جناب آقای هاشمی هم گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع چرا اجازه چنین اقدامی را دادهاند.
وی در ادامه خطاب به محسن هاشمی گفت: جناب آقای هاشمی! شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمیآید اما انتظار دارم بهخاطر جلوگیری از تضییع حقوق دیگران با اینگونه موضوعات جدیتر برخورد کنید.
علیخانی سپس به قرائت یادداشت حذف شده خود در گزارش عملکرد شورا پرداخت و گفت: در اینجا متن کامل و بدون سانسور یادداشت مذکور را قرائت میکنم تا دوستان خودشان قضاوت کنند آیا سانسور این یادداشت درست بوده است یا خیر؟!
این عضو شورای شهر تهران افزود: دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش را میتوان شورایی از گونه دیگر دانست چرا که پس از گذشت چهار دوره شورای اسلامی لیست واحد امید شهر تهران با حضور حماسی مردم با اقبال عمومی روبرو شده و شورایی از گونه دیگر شکل گرفت. از همان آغاز؛ تفاهم و همدلی جهت ایجاد شهری برای زندگی در اندیشه اعضای آن متبلور بود.
وی خاطرنشان کرد: از وظایف اساسی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش میتوان به انتخاب شهردار، تصویب طرحها و لوایح و بودجه سالانه شهرداری و همچنین نظارت بر عملکرد مدیریت شهری اشاره کرد. هر یک از اعضای شوراهای اسلامی میتوانند در تمامی مسائل مرتبط، اظهار نظر، تذکر و یا ایراد سؤال کنند. از سوی دیگر با وجود کمیسیونهای تخصصی، تمرکز هر یک از اعضا در حوزه مربوطه بیشتر خواهد بود و در کمیسیونها مسائل و مشکلات با دید کارشناسانهتری مورد بررسی قرار میگیرد.
علیخانی با اشاره به حوزه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: این کمیسیون مستقیماً در دو حوزه تخصصی یعنی معاونتهای فنی و عمرانی و حمل و نقل نظارت و راهبری دارد. در حوزه فنی و عمرانی همواره با معاونین پیشین و فعلی در این حوزه آقایان؛ علیرضا جاوید، پیروز حناچی و همچنین آقای ایرج معزی، تعامل بسیار سازنده و مؤثری برقرار کرده است و امور مربوط به گونهای مناسب در حال انجام است و چشمانداز روشنی از تعاملات متقابل بین این معاونت و کمیسیون متصور است.
وی افزود: اما در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک؛ در این معاونت تاکنون آقایان مازیار حسینی و محسن پورسیدآقایی مشغول به فعالیت بودهاند. در زمان آقای حسینی به عنوان معاون، سطح تعامل با کمیسیون قابل قبول بود اما متأسفانه هماکنون و در زمان آقای پورسیدآقایی با توجه به نگاه و تفکر خاص او برخی موانع و مسایل عدیدهای صورت پذیرفته است. ترافیک و حمل و نقل کلان شهر تهران حوزهای تخصصی و تعاملی است ولی بیتوجهی به ایدههای کارشناسی مشکلات بسیاری فراهم آورده که به اختصار به برخی از این موارد میپردازیم.
علیخانی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد اجرای پارک حاشیهای برآورد شده است ولی تاکنون پس از گذشت حدود ۴ ماه از سال که باید رقمی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان محقق میشد، متأسفانه از این ناحیه خسارت این چنین متوجه کسب درآمدهای شهری شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: در موضوع طرح ترافیک به علت ارائه دادههای نادرست مبنی بر آماده بودن زیرساختهای لازم، درآمد پیشبینی شده تا پایان دوره بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ مصوب شده است. ولی متأسفانه تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان تا زمان تهیه این گزارش تحقق یافته است و در صورت ادامه این روند پیشبینی میشود تنها ۵۰ درصد بودجه مصوب از این محل محقق شود. این گونه خسارتها به درآمد شهری در حقیقت اتلاف منابع درآمدی کلان شهر تهران و شهروندان تهرانی است.
علیخانی در ادامه یادآور شد: تعامل نداشتن معاون محترم حمل و نقل شهرداری تهران تنها منحصر به کمیسیون تخصصی نمیشود و متأسفانه این تعامل نداشتن در همکاریهای میان بخشی نیز تأثیرات منفی بسیاری گذاشته است. همکاری نکردن با راهنمایی و رانندگی به طور مثال باعث شد تا سطح کنترل رفت و آمد در محدوده ترافیک کاهش یافته و در میزان اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف کاهش چشمگیری مشاهده شود.
وی خاطر نشان ساخت: راهکار رفع این مشکلات تنها در سایه عمل به مصوبات قانونی، پاسخگو بودن و تعامل با تمامی دستگاهها بهخصوص پذیرش نظارت شورا امکانپذیر خواهد بود.
علیخانی با اشاره به دستاوردهای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در یکسال گذشته گفت: در مجموع میتوان مهمترین دستاوردهای کمیسیون را شامل موارد ذیل دانست: پیگیری تحقق مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای اقتصاد جهت خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران و رسیدن آن به عقد قرارداد، تهیه و تدوین سیاستها و برنامههای کمیسیون عمران و حمل و نقل ( ۱۳۹۶ - ۱۴۰۰ )، پایش و اصلاح آمارهای مربوط به حمل و نقل عمومی شهر تهران، نظارت و پیگیری مستمر عملکرد شهرداری و رسیدگی به پیشنهادهای شهروندان، کارشناسی و ارائه پیشنهاد مربوط به ساماندهی پارک حاشیهای شهر تهران و پیشبینی درآمد حدود ۱۰۰۰ میلیارد آن به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری و تصویب آن در بودجه سال ۱۳۹۷، تصویب نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک سال ۹۷، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۷، تصویب، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه اتوبوس در سال ۹۷، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ بلیط مترو در سال ۹۷، پیگیری ایمنسازی خط هفت مترو به منظور رفع خطرات احتمالی، پیگیری بازآفرینی و رونق مجدد پیاده راه ۱۷ شهریور و میدان امام حسین (ع)، پیگیری طرح تعیین تکلیف گرههای ترافیکی، پیگیری تدوین پیوست ترافیکی برای پروژههای بزرگ تجاری، پیگیری درباره تدوین و ارائه لایحه ایمنی و حمل و نقل دانشآموزان از طرف شهرداری، پیگیری درباره تدوین و ارائه لایحه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح جامع حمل و نقل ریلی.
ارسال دیدگاه