رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد
آغاز بازنگری در طرح جامع حمل و نقل تهران
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از آغاز بازنگری در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، بررسی طرح جامع ریلی شهر تهران موضوع دستور جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون معماری و شهرسازی بود که شهرداری تهران و مشاور طرح به ارائه گزارش در خصوص آن پرداختند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: آخرین مطالعات شبکه خطوط مترو تهران در سال ۱۳۸۷ انجام شده است و بازنگری در سیستم حملونقل عمومی تهران با توجه به تقاضای مسافران و افزایش وسعت آن غیرقابل انکار است.
وی اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم به تقاضایسفر در تهران پاسخ دهیم و استراتژی به هنگامی در این رابطه داشته باشیم نیاز است توسعه خطوط ریلی را در اولویت قرار دهیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل اضافه کرد: به عنوان نمونه برای منطقه ۲۲ تهران هیچخط ریلی دیده نشده و همچنین مناطق جنوبی مانند مناطق ۱۸ و ۱۹ از مناطق کمبهره از شبکهریلی هستند. بنابراین بازنگری در شبکه ریلی تهران در قالب بخشی از مطالعات جامع ترافیک شهر تهران پیشبینی شده است.
وی گفت: در این جلسه، کمیسیون تخصصی، روند اقدامات انجام شده در طرح را مورد بررسی ونظارت قرار داده و نکاتی که نیازمند اصلاح در طرح بود را به معاونت مربوطه و مشاور طرح یادآوری کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل همچنین گفت: در گذشته موضوع حمل و نقل ریلی تنها از منظر کمیسیون عمران و حمل و نقل مورد نقد و نظر قرار میگرفت که در این دوره با توجه به اهمیت توجه به موضوع شهرسازی و تاثیر موضوعات حمل و نقل و شهرسازی بر هم سعی شد با دعوت از کمیسیون معماری و شهرسازی از این زاویه نیز به موضوع نگریسته شده و پیشنهاداتی که طرح تفصیلی ارائه میکند در این طرح آورده شود.
علیخانی همچنین از آغاز بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر تهران خبر داد و گفت: این دو طرح باید با هم همخوانی و همراهی داشته باشند، از این روی معاونت حملونقل ترافیک مشاوری تحت عنوان «گنو_سیسترا» را به خدمت گرفته است.
وی تصریح کرد: این مشاور مجموعه مطالعاتی را انجام داده و جلساتی با مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برگزار کرده است. در نتیجه این جلسات کمبودها و مدلها در حوزه پوششدهی خطوط مترو احصا شده و نهایتا به چهار گزینه پیشنهادی رسیدهاند.
علیخانی گفت: اکنون معاونت حملونقل و سازمان ترافیک باید نقاط ضعف و قدرت را در این چهار گزینه مورد بحث و بررسی قرار دهد تا نهایتا به یکی یا تلفیقی از این گزینهها برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تاکید کرد: با توجه به اینکه این معاونت هنوز موفق به انجام این کار نشده، در جلسه امروز اعلام کرد که مطالعه طرح جامع حمل و نقل شهر تهران در مهرماه به شورای شهر تهران ارائه می شود تا پس از تایید و تصویب در شورای شهر برای تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک ارائه شود.
وی در ادامه به میزان تحقق طرح پیشین اشاره کرد و گفت: طرح پیشین به طور کامل در شورای عالی ترافیک به تصویب نرسیده بود و البته اجرا هم نشده بود. در مصوبه شورای عالی ترافیک تنها به ساخت خطوط ۱ تا ۷ و ادامه خط یک تا فرودگاه حضرت امام (ره) اشاره شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ادامه داد: البته به دلیل کمبود تجهیزات از جمله واگن از زیرساختهای تامین شده نیز به اندازه توانایی بهره گرفته نمیشود به گونهای که امروز میتوان به شرط تامین تجهیزات از جمله واگن سرفاصله حرکت قطارها را به ۲.۵ تا ۳ دقیقه رساند و ظرفیت جابهجایی ۶ تا ۷ میلیون سفر در روز را ایجاد کرد که متاسفانه آمار امروز ما تنها جا بهجایی ۲.۵ میلیون نفر سفر یعنی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت است.
علیخانی در پایان از برگزاری جلسهای رضایتبخش برای تامین تجهیزات مورد نیاز مترو خبر داد و تصریح کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد خوشبختانه قرارداد تامین ۶۳۰ واگن برای متروی تهران نهایی شده است که پیگیریها برای افزایش این تعداد به حدود ۸۰۰ واگن در حال انجام است.
ارسال دیدگاه