پیری وکیل دادگستری در گفت‌وگو با پانا:

دانشجویان رشته حقوق را به دادگاه ببرید!

تهران (پانا) - یک وکیل دادگستری گفت درست است که یادگیری مباحث حقوقی در دانشگاه بسیار مهم است اما نکته قابل توجه این است که شخص توانایی پیاده‌‌سازی آن مطالب را نیز داشته باشد. مثلا ممکن یک دانشجو از نظر تئوری به طور کامل با خیارات آشنا باشد اما هنگام درگیر شدن با یک مطلب توانایی حل مسئله را نداشته باشد.

کد مطلب: ۱۵۳۹۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دانشجویان رشته حقوق را به دادگاه ببرید!

بسیاری از رشته ها در دانشگاه ها فقط به صورت تئوری تدریس میشند و هنگامی که افراد فارغ التحصیل شده سواد کافی برای ورود به بازار کار را ندارند. حقوقیکی از رشته هایی است که به علت سنگین مطالب و دشواری دروس، آموزش صرف تئوری برای دانشجویان چندان مطلوب نیست.

بهتر است دانشگاه هایی واحد هایی را به شکل اجبار در دادگاه، دادسرا و شعب مختلف دادگاه های حقوقی و کیفری برای دانشجویان قرار دهند بعضا پیش می آید یک فارغ التحصیل این رشته حتی یک بار هم دادگاه را ندیده است .

 جدای از آن به دلیل فرار بودن مطالب در این رشته بهتر است آموزش مطالب عملی صورت گیرد تا بهتر در حافظه بلندمدت ماندگار شود.

جواد پیری، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با پانا در این باره، اظهار کرد: «قرار دادن تعدادی واحدهای عملی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان حقوق بسیار کاربردی است. در سال‌های گذشته واحدهایی تحت عنوان رویه قضایی وجود داشت که با حضور قضات تجدیدنظر مباحث حقوقی مختلف بیان می‌شد.»

پیری افزود: «متاسفانه در حال حاضر به دلیل فقدان وجود واحدهای عملی در دانشکده‌های حقوق دانشجویان فقط با ظاهر مطالب آشنا شده و میزان یادگیری کاهش می‌یابد؛ زیرا با عمل درگیر نیستند.»

وی افزود: «مباحثی مانند نحوه تنظیم دادخواست در مراحل مختلف تجدیدنظر، فرجام و بدوی بیان می‌شد. قراردادن چنین واحدهای عملی باعث می‌شود دانشجویان آن مطالبی را که به صورت تئوری در دانشگاه آموزش دیده‌اند، به صورت عینی مشاهده کنند.»

 

وی گفت: «به طور مثال در خصوص نحوه تنظیم دادخواست دانشجویان به صورت تئوری با این روند آشنا می‌شوند اما اگر یک نمونه از تنظیم آن را از نزدیک و فرایند تدوین آن را در فضای حقوقی ببینند، ملکه ذهن آن‌ها شده و مطالب را با سرعت بیشتری یاد می‌گیرند.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «دانشجویان باید دوره‌هایی را تحت عنوان کارآموزی سپری کنند که اگر این دوره‌ها به نحو درست اجرا شود، بسیار آموزنده خواهد بود؛ زیرا دانشجو به نحو ملموس با دروسی که آموزش دیده است، درگیر می‌شود و این امر زمینه یادگیری را بسیار بالا می‌برد.»

پیری ادامه داد: «درست است که یادگیری مباحث حقوقی در دانشگاه بسیار مهم است اما نکته قابل توجه این است که شخص توانایی پیاده‌‌سازی آن مطالب را نیز داشته باشد. مثلا ممکن یک دانشجو از نظر تئوری به طور کامل با خیارات آشنا باشد اما هنگام درگیر شدن با یک مطلب توانایی حل مسئله را نداشته باشد.»

وی ادامه داد: «علم حقوق در یک تقسیم‌بندی کلان ماهیتا یک علم عملی است و تا وقتی وارد عمل نشوید، پیاده‌کردن مباحث تئوری بسیار دشوار خواهد بود. در حال حاضر حتی دانشجویان واحد‌های کارشناسی ارشد و دکتری را بدون واحد‌های عملی سپری می‌کنند.»

پیری افزود: «بسیاری از مباحث در رویه و عمل با ارائه تئوری آن‌ها متفاوت است زیرا اختلاف نظرها، شیوه ارائه مطالب حقوقی مختلف متفاوت است.»

وی تاکید کرد: «دانشجو باید بتواند دادخواست و شکواییه بنویسد و دعوی متقابل طرح کند. در حال حاضر وجود موت‌کورت‌های حقوقی به دلیل شبیه‌سازی به محاکم حقوقی، حائز اهمیت است. اساتید می‌توانند به دانشجویان موضوع بدهند و از آن‌ها بخواهند که یک بار از جانب خوانده و بار دیگر از جانب خواهان اظهار نظر کنند به این نحو دانشجو با درگیرشدن، مطالب را بهتر یاد می‌گیرد.»

وی افزود: «در کنار دانشکده حقوق وجود یک دانشکده وکالت یا قضاوت نیز مفید است و باعث می‌شود دانشجو صرفا با مطالب انتزاعی روبه‌رو نشود. دیده می‌شود دانشجو پس از پایان دوره کارشناسی با نحوه نوشتن دادنامه و دادخواست آشنایی ندارند. واحدهای عملی مثل رفتن دانشجو برای گذراندن واحدهایی به دادگاه‌ها و  برگزاری نشست‌های حقوقی باعث می‌شود مطالب تئوری بهتر نهادینه شود.»

پیری ادامه داد: «یک راه این است این است که واحدهای عملی در دروس دانشگاهی جای گرفته و برای هر مطلب تئوری یک مراجعه به دادگاه و پرونده خوانی صورت گیرد. لازم است دانشگاه‌ها با دادگاه‌ها هماهنگ شوند تا دانشجویان در جلسه‌های رسیدگی حضور داشته باشند.»

وی  خاطر نشان کرد: «شایان ذکر است که تا وقتی در کنار هر درس واحدهای عملی قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت دانشجو پس از پایان دوره کارشناسی یک حقوقدان واقعی باشد.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار