سخنگوی شهرداری تهران خبر داد:

افتتاح خانه روزنامه‌نگاران پایتخت تا یک ماه آینده

بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر تهران وجود دارد/ در پشت پرده گروه‌های ذی‌نفعی وجود دارند از ساماندهی دستفروشان ممانعت می‌کنند

تهران (پانا) - سخنگوی شهرداری تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران پایتخت طی یک ماه آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۲۰۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح خانه روزنامه‌نگاران پایتخت تا یک ماه آینده

عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در خانه اتحادیه برگزار شد با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در سه سال اخیر اظهار کرد: به یک نصاب جدید در خدمت‌رسانی نزدیک‌ شده‌ایم و اعلام می‌کنیم که در ماه‌های آینده افتتاحیه‌ها و امکانات جدیدی در پایتخت ارائه خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با اعلام این خبر که خانه روزنامه‌نگاران شهر به زودی افتتاح خواهد شد، گفت: عملیات عمرانی این بنا به پایان رسیده و کارهای اجرایی آن نیز در مراحل پایانی است. انتظار می‌رود که این خانه در ظرف دو تا سه هفته آینده یا حداکثر یک ماه آینده در اختیار اهالی رسانه و مطبوعات قرار گیرد.

وی افزود: امیدواریم که این اتفاق برای خانواده رسانه‌ای پایتخت مثبت و ارزشمند باشد و این مکان به محلی برای گردهمایی‌های اهالی مطبوعات تبدیل شود.

محمدخانی درخصوص واردات وسایل حمل و نقل عمومی به پایتخت هم گفت: در پرونده برقی‌سازی و بسته حمل و نقلی طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم، پیگیری‌های مدیریت شهری با دولت سیزدهم و دولت فعلی در حال انجام است. شهرداری در این زمینه به طور ویژه امور را پیگیری کرده است. ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی به زودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد. دستگاه‌های دولتی و نظارتی همکاری خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم این مسیر به سرعت ادامه داشته باشد. البته در تلاشیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده تعداد اتوبوس‌ها را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.

محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درخصوص انتصابات مدیران در شهرداری و نقدهایی که به این انتصابات می‌شود، عنوان کرد: درباره عبارتی که یکی از اعضای شورا درباره انتصابات شهرداری به کار بردند، تاکید شهردار تهران و مدیران این است که در عین رعایت‌شان نظارتی نهاد شورا، برای پرهیز از اختلاف افکنی، پاسخ به عبارت‌های توهین‌آمیز را ندهیم و دلیلی برای پاسخ به این عبارت توهین‌آمیز وجود ندارد.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با پروژه‌های در دست افتتاح بیان کرد: در حوزه پروژه‌های بزرگ مقیاس، مجوزها و اقدامات ساخت مسکن به منظور حل مشکلات مسکن در تمامی شهرهای کشور در حال انجام است. این پروژه‌ها توسط بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی مدیریت می‌شوند و به شخصی‌سازی مسکن نیز توجه می‌شود. در هفته‌های اخیر، پروژه‌های بزرگی در آستانه افتتاح قرار دارند، از جمله پروژه روددره فرحزاد که مساحت آن به ۵۴ هکتار می‌رسد. این پروژه به عنوان یک محیط طبیعی و جذاب در تهران توصیف می‌شود و تلاش‌هایی برای ساماندهی وضعیت نامناسب قبلی آن انجام شده است.

وی افزود: در این راستا، مشکلاتی مانند حضور معتادان حل شده و اکنون اثری از کلونی‌های بزرگ وجود ندارد. همچنین، پروژه‌های دیگری مانند ترمینال شرق و باغ‌راه حضرت زهرا (س) که بازآفرینی شهری در مناطق محروم است، در حال انجام است و به افزایش ظرفیت‌های ورزشی، فرهنگی و محیط زیستی این مناطق کمک خواهد کرد. 

وی افزود: در ماه‌های آینده، بهره‌برداری موقت ترموا در یکی از خطوط اصلی اتوبوسرانی انجام خواهد شد، همچنین بهره‌برداری از ادامه پروژه یادگار امام نیز پیش‌بینی شده است. این پروژه‌ها به بزرگراه‌های سراسری متصل خواهند شد و به بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل در تهران کمک خواهند کرد.

محمدخانی در ادامه در رابطه با پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در تهران، گفت: بازدیدها و نظارت‌ها ادامه دارد و اولویت اصلی بهره‌برداری از پروژه‌های کوچک و بزرگ است، از جمله پروژه ترمینال قطارهای شهری که سال‌ها در حال خاک خوردن بود و یا بحث پروژه ترمینال شرق؛ این پروژه‌ سال‌ها در حالت بلاتکلیفی قرار داشتند و اکنون در حال پیشرفت هستند.

وی ادامه داد: البته پروژه‌های بزرگ مانند خط ۱۰ مترو به دلیل هزینه بالا و ابعاد بزرگ آن، انتظار نمی‌رود در مدت زمان کوتاهی به پایان برسد. همچنین، خطوط ۸ و ۹ مترو نیز در این دوره آغاز شده‌اند و شهردار تهران به مردم قول داده است به بهترین نحو به اتمام برسد، هم اکنون نیز که دستگاه‌های حفاری بزرگ مشغول کار هستند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو نیز به صورت جدی در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود که تا بهار سال آینده، تمام ایستگاه‌های این خطوط به بهره‌برداری برسند. در این دوره، مدیریت شهری به نقاط قابل توجهی در توسعه خطوط مترو دست یافته است و مشکلات گذشته در این زمینه برطرف شده است.

محمدخانی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به طور کامل تابع دستگاه‌های نظارتی است، افزود: همکاری مثبت و سازنده‌ای با سازمان بازرسی در پروژه‌های حمل و نقل عمومی داریم، این همکاری به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی کمک می‌کند و مدیران سازمان بازرسی نیز به این موضوع اهمیت می‌دهند.

وی ادامه داد: با این حال مشکلات نظارتی نمی‌تواند تنها دلیل تمام مسائل موجود درخصوص ترخیص اتوبوس‌های چینی باشد. شرایط ویژه کشور در تجارت بین‌الملل و چالش‌های واردات نیز نقش دارند. البته رد پای مافیای خودرو در داخل کاملا مشهود است و تفاوت قیمت‌های قابل توجهی در خرید اتوبوس‌ها نسبت به نمومه مشابه وجود دارد که اگر می‌خواستیم نمونه داخلی را بخریم، به ضرر بیت المال و اموال عمومی تمام می‌شد. این تفاوت قیمت تا حدود ۸۰ هزار یورو برآورد شده و مافیا می‌تواند انگیزه‌هایی برای سنگ‌اندازی ایجاد کند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک راه حل سریع و موثر برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود که نسبت استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی از ۳۵ درصد کنونی به میزان بیشتری افزایش یابد و این حمل و نقل عمومی با سوخت‌های پاک انجام شود. این دو اقدام می‌تواند به عنوان یک میانبر برای کاهش آلایندگی‌ها عمل کند و تجربیات موفقی از کشورهای مختلف در این زمینه وجود دارد. همچنین، توسعه مراکز معاینه فنی و کاهش آلایندگی‌های ناشی از کارخانه‌ها باید رخ دهد.

محمدخانی در رابطه با بحث انتخاب شهردار توسط مردم نیز گفت: موضوع مورد بحث در این خصوص مرتبط با مجلس شورای اسلامی و تصویب قانون آن است. هر قانونی که در مجلس تصویب شود، برای تمامی شهروندان و نهادهای دولتی و عمومی الزامی است که این موضوع در رابطه با تصویب قانون انتخاب شهردار توسط مجلس هم صدق می‌کند.

وی در ادامه به پویش "من شهردارم" اشاره کرد و گفت: در این دوره، تجربه‌ای به نام "پویش بزرگ من شهردارم" وجود داشته که به معنای مشارکت مستقیم شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری است. از سال دوم، بودجه شهرداری تهران برای این پویش به طور قابل توجهی افزایش یافته و امسال به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این بودجه برای پروژه‌های محلی و منطقه‌ای اختصاص داده می‌شود و تصمیم‌گیری در این زمینه به شهروندان سپرده شده است. در سطح جهانی، این مدل‌ها به عنوان "مدل‌های مشارکتی" شناخته می‌شوند و شهرداری باید پروژه‌هایی را که مصوبات قانونی دارند، اجرا کند و بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره لاین ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودروهای شخصی از لاین بی. آر.تی در خطوط مختلف بیان کرد: نظارت در مورد لاین‌های فعلی اتوبوس‌های تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر خودشان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربین‌های بیشتر در سال‌های آتی بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بی‌آر.تی برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بی‌آرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودروهای پرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود تا هزینه استفاده از خودروهای تک سرنشین را بالا ببرند. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتی‌هایی مواجه شود. در مجموع نیاز به فرهنگ‌سازی در مورد آن وجود دارد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نباید با اتوبان‌سازی و بدون هیچگونه قانون گذاری در اتوبان‌ها افراد را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق کنیم زیرا اگر ترافیک در بزرگراه‌ها کاهش پیدا کند به نفع همه شهروندان است.

محمدخانی به پرسش خبرنگار صدا و سیما در خصوص نحوه مدیریت پسماند در سطح شهر نیز پاسخ داد و گفت: گزارشات ما در سامانه ۱۳۷ از افزایش نارضایتی‌ها خبر نمی‌دهد بلکه میزان رضایتمندی در مورد جمع آوری پسماند افزایش یافته است. بعد از طرح تحولی شهرداری تهران رضایت از اقدامات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در شهرهای شمالی برای پسماند‌تر بحران زیست محیطی بسیار بزرگی داریم، یادآور شد: با تدبیر دولت سیزدهم قرار شد زباله سوز در ساری نصب شود. برای مراحل پایانی نصب این زباله سوز، در یک بازه زمانی یک هفته‌ای، شهر ساری از برخی شهرهای بزرگ اطراف برای انتقال زباله کمک خواست.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه درست است انتقال این پسماند مشکل بزرگی از ساری حل می‌کرد اما تأثیر خاصی در میزان پسماند پایتخت نداشت، تصریح کرد: این برداشت پیش آمد که تهران در مدیریت پسماند مشکل دارد و پسماند دیگر شهرها را نیز پذیرفته است. این خبر به غلط منتشر شد و اعلام کردند که شهر تهران جمع آوری پسماند ساری را نیز پذیرفته که اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر دیگر هم بودند، دوماً بخشی از پسماند به دلیل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است که انتقال پسماند کاملاً به پایان رسیده است. بهتر بود فعالان محیط زیستی از شهرهایی که همراهی کردند، حمایت می‌کردند.

محمدخانی در ادامه یادآور شد: بخشی از وعده‌های سازمان مدیریت پسماند کاملاً محقق شده که از جمله می‌توان به طرح نوماند اشاره کرد و پسماند خشک در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمع آوری می‌شود که نوعی تحول محسوب می‌شود و میزان پسماند خشک جمع اوری شده عدد قابل توجهی است.

بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن نو جایگزین مخازن قبلی شده است. داده‌های ما در سامانه ۱۳۷ نیز نشان می‌دهد که وضعیت رو به بهبودی است؛ با این وجود ادعا نمی‌کنیم که در برخی محلات و در برخی ساعات شبانه روز، مشکل وجود ندارد. در هر فرایندی نیم درصد خطای کار قابل قبول است اما در ماه‌های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمع آوری پسماند موضوع پیچیده‌ای است، یادآور شد: مهاجرت‌های قانونی و بسیار گسترده در سالهای اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است. جرائم سنگینی برای پیمانکاران جهت استفاده از اتباع پیش‌بینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفته‌اند. تعداد قابل توجهی نیز از مسیر گزارشات مردمی شناسایی و رد مرز شده‌اند. در هر صورت وقتی مرزها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمی‌توانیم به راحتی جلوی فعالیت اتباع را بگیریم.

وجود گروه‌های ذی‌نفع پشت پرده ممانعت از ساماندهی دستفروشان

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد ساماندهی دست فروشان در قالب فعالیت وانت بارها در سطح معابر، اظهار کرد: موضوع دست فروشان و خرده فروشان کاملاً اختلافی است و موضوع به سادگی قابل حل نیست.

وی ادامه داد: گروه‌های ذی‌نفع نیز پشت پرده این اتفاق هستند و همکاران ما در شهرداری بیشترین آسیب را از دست فروشان دیده‌اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد و تنها راه آن ساماندهی از مسیر یک بستر الکترونیکی است که ماجرا را مدیریت کند. در مجموعه شهرداری مراحل آزمایشی این موضوع را انجام داده و در مرحله نهایی قرار دارد. در مواردی نیز موضوع حل شده و در چهارراه ولیعصر، سد معبر سنگینی که به دلیل این مسئله ایجاد شده بود، رفع شد. نمی‌توان تنها از شهرداری انتظار داشت که در نقطه آخر با دست فروشی برخورد کند اما با این وجود سعی دارد که در قالب یک نرم‌افزار کاربردی ساماندهی دست فروشان را انجام دهد.

محمدخانی در ادامه این نشست به پرسش خبرنگاری در رابطه با رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن هم پاسخ داد و گفت: در ادوار قبلی معمولاً شهرداری تهران یا مجموعه مدیریت شهری تکلیف خود را صرفاً این می‌دانست که دائماً لیستی از این ساختمان‌ها اعلام کند و خطرات آن را یادآور شود و تنها اثر آن تلخکامی و ترس مردم بود. به طوری که یک وحشت عمومی در این مورد شکل گرفت. شهرداری در این دوره بی‌سر و صدا و بدون هیاهو به سمت همکاری با دستگاه قضایی رفت.

وی ادامه داد: تعداد ساختمان‌های ناایمن از ۱۲۹ ساختمان به کمتر از ۸۰ ساختمان رسیده و همکاران ما در تلاش هستند که تعداد این ساختمان‌ها بیش از پیش کاهش یابد.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه نبض توسعه درخصوص برنامه شهرداری برای مدیریت فضای پارک در معابر، یادآور شد: همین هفته پارکینگ مینابی در محل اتابک در منطقه ۱۵ افتتاح خواهد شد که ظرفیت بزرگی برای شرق تهران است. پارکینگ نیایش نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. پیش از این نیز چند پارکینگ را افتتاح کردیم.

محمدخانی با بیان اینکه با تغییر نسبت حمل و نقل عمومی به شخصی بخشی از مشکل پارکینگ رفع خواهد شد، گفت: مادامی که تعداد خودروهای شخصی بالاست، باید کل شهر را به پارکینگ تبدیل کنیم. در کنار ساخت پارکینگ‌ها که ضرورت دارد و در حال انجام است، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه برای مدیریت فضای پارک و مدیریت تردد خودروهای شخصی از جمله روش‌های مدیریت این فضاست.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض جامعه در رابطه با الحاق سکونتگاه‌ها به شهر تهران، اظهار کرد: هر تصمیمی که شورا بگیرد، تکلیف قانونی شهرداری است و باید انجام دهد. شهرداری درخصوص گسترش فعالیت‌ها نگرانی ندارد؛ کمااینکه سکونتگاه‌های اطراف کاملاً در هم تنیده با مناطق مرزی پایتخت هستند و الحاق یا عدم الحاق آن تفاوتی برای شهرداری ندارد.

رکوردزنی خرید اتوبوس داخلی در بازه زمانی ۴ ساله در تاریخ بلدیه

سخنگوی شهرداری پایتخت درباره مافیای خودرو و نقش خودروهای داخلی در آلودگی هوا گفت: در زمینه مافیای پرسرو صدای خودرو درخواست بنده نیز از اهالی رسانه این است که پیگیری کنند که چرا این مافیا مورد سوال قرار نمی‌گیرد. البته این به معنی عدم توجه مدیریت شهری به تولید‌کننده داخلی نیست و به همان میزانی که از چین اتوبوس وارد کردیم از تولیدکننده داخلی خوش قول و با کیفیت اتوبوس دیزلی خریدیم و تا پایان سال عدد اتوبوس‌های تولید داخل از ۱۲۰۰ به ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دستگاه می‌رسد و هیچ گاه در یک بازه ۴ ساله این تعداد اتوبوس تولید داخل خریداری نشده است و شهروندان با برچسب‌هایی که روی انها زده می‌شود می‌توانند اتوبوس‌ها را شناسایی کنند زیرا روی این اتوبوس‌ها نوشته می‌شود که "این اتوبوس از محل عوارض شما خریداری شده است."

محمدخانی بیان کرد: بنابراین ما به وظایف خود عمل کردیم و رکورد غیر مقابل مقایسه با ادوار قبلی را زدیم اما برای اتوبوس برقی و ارزان سراغ واردات رفتیم. اما اینکه چقدر اتوبوس‌های داخلی در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند وظیفه سایر نهادهاست.

وی با پرداختن به مافیای خودرو گفت: از یکی از شرکت‌های داخلی که اتوبوس خریداری کردیم -که اتفاقا این شرکت سازنده خیلی هم به قراردادهای شهرداری با چین شهرداری خرده گرفت- شاهد بودیم که تعدادی از اتوبوس‌های این شرکت که در پارکینگ وجود داشت حتی روشن نمی‌شد. بر همین اساس شهرداری برای اعاده بیت المال و حق مردم اقدام کرده و پیگیری می‌کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره ساخت و ساز در بوستان‌ها توضیح داد: اگر منظور ساخت سازه برای سرانه‌ها و فضاهای عمومی از جمله مسجد و فضاهای بهداشتی است باید اعلام کنم که بخشی از آنها تکلیف است. به طوری که ساخت مسجد در تهران قدمت سه دهه‌ای دارد و از ابتدای دهه ۷۰ این کار انجام می‌شده است.

در پروژه ساخت مسجد در بوستان قیطریه هیچ درختی قطع نشده و نخواهد شد

وی عنوان کرد: یک تحریفی در بخش ساخت مسجد در پارک، صورت گرفت. به طوری که با تدبیر شهردار تهران در پارک قیطریه قرار شد که این کار به گونه‌ای صورت بگیرد که هیچ درختی در آنجا قطع نشود. تصاویر هوایی از همان نقطه داریم که نشان می‌دهد هیچ تغییری در بحث تعداد درخت در این پارک ایجاد نشده است.

محمدخانی اظهار کرد: فضایی که در بحث مساله قطع درختان ایجاد شد در واقع "هیاهو برای هیچ " بود و هیچ اتفاقی به معنای قطع درختان برای ساخت وساز در بوستان‌ها نداریم. درباره پارک‌های جنگلی از جمله سرخه حصار نیز بحث تنش‌های آبی و افزایش دما و هجوم آفت‌ها بود که بخشی از آنها با درخواست منابع طبیعی برای عدم گسترش آفت‌ها با همکاری منابع طبیعی قطع شدند. در کل نباید این موضوعات‌ با هم خلط شود.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: از ابتدا با تاکید و تایید شهردار تهران قرار نبود درختی در پارک قیطریه قطع شود و در پیشنهاد اولیه که مورد تایید قرار نگرفته بود پیشنهاد قطع درخت وجود داشت اما پس از تاکید شهردار تهران نقشه آن تغییر پیدا کرد و هیچ درختی در این پروژه قطع نشده و نخواهد شد.

وی گفت: حتی در متروی بهار شیراز برای اینکه درخت قطع نشود تغییر در سازه معماری ایستگاه مترو داده شد تا درخت کهنسال در این پروژه حفظ شود. اساسا این دوگانه که ساخت مسجد با پیش زمینه قطع درخت اتفاق می‌افتد، دوگانه غلط است. هم باید سرانه‌ها اضافه شود و هم درختان حفظ شوند. در دوسال اخیر در داخل شهر حدود ۳.۵ میلیون درخت کاشتیم. فاز اصلی کمربند سبز شهر تهران هم امسال بعد از سه دهه به پایان می‌رسد اما متاسفانه این فضاسازی رسانه‌ای بر علیه شهرداری ایجاد شد.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره ساخت مسکن و شهرک‌های الگو توسط شهرداری در شهر بیان کرد: درباره موضوع مسکن و قرارگاه مسکن و اتفاقی که در صدور پروانه شکل گرفته باید اعلام کنم که آمار صعودی ساخت و ساز مسکن در شهر تهران قابل مشاهده است و این نتیجه قرارگاه جهادی مسکن و تغییر رویکرد شهرداری و طرح‌های موضعی و موضوعی کمیسون ماده پنج است. در واقع در این دوره شهر تهران را با کمک بخش‌های مختلف از یک خطر نگران‌کننده که رفتن در یک رکود عمیق در حوزه ساخت وساز بود نجات دادیم و مسیری که نزدیک بود ساخت وساز و صدور پروانه را به صفر نزدیک کند به مسیر صعودی تغییر دادیم.

اگر مسیر مدیریت پنجم شهری طی می‌شد نوسازی تهران ۱۵۰سال طول می‌کشید

وی با بیان اینکه ظاهرا برخی‌ها با رونق صنعت ساختمان و افزایش ساخت و ساز در تهران کاملا مخالف هستند، افزود: با نسخه این افراد دو اتفاق بیشتر نمی‌افتد نخست اینکه شهر تهران هر روز گران‌تر می‌شود و دوم اینکه بافت فرسوده شهر هر روز گسترش پیدا می‌کند. با آن شرایطی که صدور پروانه به ۵۹۰۰ مورد در سال رسیده بود، نوسازی شهر تهران بیش از ۱۵۰ سال طول می‌کشید زیرا بخش‌های زیادی از بافت شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. در واقع از افتخارات این دوره این است که با راهبردهای اندیشیده شده و با طرح‌های موضوعی و موضعی در کمیسیون ماده پنج، مسیر نوسازی بافت فرسوده شهر تهران کاملا اصلاح شد. درمورد شهرک‌های الگو، برخی از این شهرک‌ها در حد طرح است که باید در کمیسیون ماده پنج مطرح شود و برخی از آنها نیز در منطقه ۱۹ به مرحله شروع کار هم رسیده است.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با انتشار پوسترهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در موسسه همشهری، گفت: طرح ابهامی در یکی از جلسات شورا صورت گرفت که بر اساس آن موسسه همشهری نسبت به انتشار تبلیغات شهردار تهران اقدام کرده است. این اتفاق مختص به آقای زاکانی نبوده و ستاد انتخاباتی سایر کاندیداها نیز به چاپخانه همشهری سفارش تبلیغات داده‌اند. در مورد ستاد آقای زاکانی نیز همین موضوع صدق می‌کند.

وی افزود: سطح کار اینگونه بوده که پیش فاکتور برای سفارشات به چاپخانه همشهری صادر شده و در قالب چک، مبالغ پرداخت شده اما به رغم پاسخگویی‌ها در این زمینه، مجدداً یکی از اعضای شورا اعلام کرد که انتشار پوسترها انجام شده و گویا جرمی صورت گرفته است و مجدداً این موضوع را در قالب سوال مطرح کرد و به نظر می‌رسید در ابتدا باید سوال پرسیده می‌شود و بعد از پاسخگویی، خبر داده می‌شد نه اینکه برعکس آن انجام شود.

 

تخلف انتخاباتی حزب نسل نو با اصرار یکی از اعضای شورا درخصوص تبلیغات ریاست جمهوری 

محمدخانی با اشاره به تخلف انتخاباتی توسط حزب نسل نو با اصرار بر نصب تبلیغات در سطح شهر و تأکید همین عضو شورا، گفت: این موضوع با تذکر کمیسیون تبلیغات همراه بود که خلاف رویه مساوی همه کاندیداها بود و حزب نسل نو نسبت به تبلیغات خارج از چارچوب در فضای شهری اقدام کرد که تصاویر این تبلیغات نیز منتشر شد و اخطارهای تبلیغاتی آن نیز موجود است. چطور بر اساس ظن و گمان، یک موسسه را به سادگی زیر سوال می‌برید؟ به نظر بنده این مسیر به نفع مردم و مصالح شهر نیست و امیدواریم مسیر اصلاح شود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رکنا، در رابطه با هوشمندسازی در پایتخت، اظهار کرد: شهرداری در سال قبل موفق شد از وزارت علوم مجوز اولین پارک علم و فناوری شهری را کسب کند که اتفاقی بزرگ و بی‌نظیر است که در بوستان ولایت راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامات مربوط به هوشمندسازی در سوپر اپلیکیشن شهرزاد در حال انجام است و می‌توان به توزیع کالاهای اساسی از این مسیر اشاره کرد. شاهد هستیم که صف‌های طولانی شهروندان کاهش یافته و توزیع در درب منزل صورت می‌گیرد. یکی دیگر از نمونه‌ها طرح نوماند است. اگر بسته کامل این موضوعات محقق شود، صدها مصداق هوشمندسازی خواهد بود.

محمدخانی با تأکید بر اینکه تمام نرم افزارها دائما امکانات جدید ایجاد می‌کنند، گفت: این پرسش را که سامانه شهرزاد چه زمانی تکمیل می‌شود، باید اینگونه پاسخ داد که دائماً سامانه به روز رسانی خواهد شد. خدمات سامانه تهران من به تدریج به نرم‌افزار شهرزاد منتقل خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران درباره بحث مسکن استطاعت‌پذیر در شهر تهران هم عنوان کرد:در ذیل نهضت مسکن و قرارگاه مسکن اقدامات متعددی با همکاری نهادهای مختلف اتفاق افتاده است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره بحث انتقال پایتخت و جلسه‌ای که شهردار تهران در آن شرکت کرد نیز توضیح داد: در بحث انتقال پایتخت خبری که منتشر شده بود یک کژتابی داشت و اصل جلسه درباره انتقال پایتخت نبود بلکه درباره مسائل شهر تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور بود که یکی از موضوعات آن بحث انتقال پایتخت بود و صرفا یک طرح موضوع و طرح ایده بود. طبیعی‌ است که مجموعه مدیریت شهری در این زمینه تابع قوانین بالا دستی است و تهران چه پایتخت باشد چه یک کلانشهر، شهرداری وظیفه دارد که به شهروندان تهرانی خدمت رسانی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار