یک وکیل دادگستری مطرح کرد؛

دانشجویان حقوق باید واحد‌هایی را در دادگاه‌ها بگذرانند

نشست‌های حقوقی باعث می‌شود مطالب تئوری بهتر نهادینه شود

تهران (پانا) - یک وکیل دادگستری تاکید کرد که واحدهای عملی در دروس دانشگاهی جای گیرد و برای هر مطلب تئوری یک مراجعه به دادگاه و پرونده خوانی صورت گیرد. لازم است دانشگاه‌ها با دادگاه‌ها هماهنگ شوند تا دانشجویان در جلسه‌های رسیدکی حضور داشته باشند.

کد مطلب: ۱۵۱۴۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
دانشجویان حقوق باید واحد‌هایی را در دادگاه‌ها بگذرانند

جواد پیری، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با پانا درباره لزوم وجود واحد‌های عملی در دانشکده‌های حقوق، اظهار کرد: «قرار دادن واحدهای عملی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان حقوق بسیار کاربردی است. در سال‌های گذشته واحدهایی تحت عنوان رویه قضایی وجود داشت که با حضور قضات تجدیدنظر مباحث حقوقی مختلف بیان می‌شد.»

وی افزود: «مباحثی مانند نحوه تنظیم دادخواست در مراحل مختلف تجدیدنظر، فرجام و بدوی بیان می‌شد. قراردادن چنین واحدهای عملی باعث می‌شود دانشجویان آن مطالبی را که به صورت تئوری در دانشگاه آموزش دیده‌اند، به صورت عینی مشاهده کنند.»

پیری ادامه داد: «متاسفانه در حال حاضر به دلیل فقدان وجود واحدهای عملی در دانشکده‌های حقوق دانشجویان فقط با ظاهر مطالب آشنا شده و میزان یادگیری کاهش می‌یابد؛ زیرا با عمل درگیر نیستند.»

وی گفت: «مثلا در خصوص نحوه تنظیم دادخواست دانشجویان به صورت تئوری با این روند آشنا می‌شوند اما اگر یک نمونه از تنظیم آن را از نزدیک و فرایند تدوین آن را در فضای حقوقی ببینند، ملکه ذهن آن‌ها شده و مطالب را با سرعت بیشتری یاد می‌گیرند.»

دانشجویان باید دوره‌هایی را تحت عنوان کارآموزی سپری کنند

این وکیل دادگستری ادامه داد: «دانشجویان باید دوره‌هایی را تحت عنوان کارآموزی سپری کنند که اگر این دوره‌ها به نحو درست اجرا شود، بسیار آموزنده خواهد بود؛ زیرا دانشجو به نحو ملموس با دروسی که آموزش دیده است، درگیر می‌شود و این امر زمینه یادگیری را بسیار بالا می‌برد.»

پیری افزود: «بسیاری از مباحث در رویه و عمل با ارائه تئوری آن‌ها متفاوت است زیرا اختلاف نظرها، شیوه ارائه مطالب حقوقی مختلف متفاوت است.»

پیری ادامه داد: «درست است که یادگیری مباحث حقوقی در دانشگاه بسیار مهم است اما نکته قابل توجه این است که شخص توانایی پیاده‌‌سازی آن مطالب را نیز داشته باشد. مثلا ممکن یک دانشجو از نظر تئوری به طور کامل با خیارات آشنا باشد اما هنگام درگیر شدن با یک مطلب توانایی حل مسئله را نداشته باشد.»

وی ادامه داد: «علم حقوق در یک تقسیم‌بندی کلان ماهیتا یک علم عملی است و تا وقتی وارد عمل نشوید، پیاده‌کردن مباحث تئوری بسیار دشوار خواهد بود. در حال حاضر حتی دانشجویان واحد‌های کارشناسی ارشد و دکتری را بدون واحد‌های عملی سپری می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «دانشجو باید بتواند دادخواست و شکواییه بنویسد و دعوی متقابل طرح کند. در حال حاضر وجود موت‌کورت‌های حقوقی به دلیل شبیه‌سازی به محاکم حقوقی، حائز اهمیت است. اساتید می‌توانند به دانشجویان موضوع بدهند و از آن‌ها بخواهند که یک بار از جانب خوانده و بار دیگر از جانب خواهان اظهار نظر کنند به این نحو دانشجو با درگیرشدن، مطالب را بهتر یاد می‌گیرد.»

ضرورت وجود دانشکده وکالت و قضاوت در کنار دانشکده حقوق

وی افزود: «در کنار دانشکده حقوق وجود یک دانشکده وکالت یا قضاوت نیز مفید است و باعث می‌شود دانشجو صرفا با مطالب انتزاعی روبه‌رو نشود. دیده می‌شود دانشجو پس از پایان دوره کارشناسی با نحوه نوشتن دادنامه و دادخواست آشنایی ندارند. واحدهای عملی مثل رفتن دانشجو برای گذراندن واحدهایی به دادگاه‌ها و  برگزاری نشست‌های حقوقی باعث می‌شود مطالب تئوری بهتر نهادینه شود.»

پیری ادامه داد: «یک راهکار ساده  این است که واحدهای عملی در دروس دانشگاهی جای گیرد و برای هر مطلب تئوری یک مراجعه به دادگاه و پرونده خوانی صورت گیرد. لازم است دانشگاه‌ها با دادگاه‌ها هماهنگ شوند تا دانشجویان در جلسه‌های رسیدگی حضور داشته باشند.»

این حقوقدان گفت: «در دوران دانشجویی بنده در درس حقوق جزا با حضور در دادگاه انقلاب و شرکت در جلسه رسیدگی به دعوی سرقت با نحوه رسیدگی قضات و استماع آن‌ها آشنا شدیم که مفیدترین یادگیری در دوران کارشناسی بود.»

وی در آخر خاطر نشان کرد: «در آخر شایان ذکر است که تا وقتی در کنار هر درس واحدهای عملی قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت دانشجو پس از پایان دوره کارشناسی یک حقوقدان واقعی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار