یک آسیب‌شناس اجتماعی مطرح کرد؛

بیش از هفتاد درصد از کودکان خیابان از اتباع بیگانه هستند

تهران (پانا) - یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت بیش از هفتاد درصد از کودکان کار و خیابان فرزندان اتباع بیگانه بوده و ارتباطی به جامعه ایران ندارند.

کد مطلب: ۱۵۱۲۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بیش از هفتاد درصد از کودکان خیابان از اتباع بیگانه هستند

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتار شناس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «کودکان کار به دو گروه بزهکار و خیابانی تقسیم می‌شوند. کودکان بزهکار در باندها و گروه‌های خلافکار مثل سارقان لوازم خودرو، جیب‌بر و خرده‌فروشان مواد مخدرهستند.»

درآمد کودکان کار توسط سرگروه‌ها گرفته می‌شود

وی افزود: «در مورد کودکان متکدی باید گفت که اغلب آن‌ها در تیم‌ها و گروه‌های مختلف در  شهرهای بزرگ مشغول کار می‌شوند و هر چند نفر از آن‌ها تحت حفاظت گروهی خاص قرار دارند که درآمد‌های این گروه از کودکان توسط سرگروه‌ها گرفته شده و مقدار کمی به همراه یک وعده غذا به آن‌ها داده می‌شود.»

ابهری ادامه داد: «کودکان کار به فعالیت‌هایی مثل شیشه‌ پاک‌کردن، فروختن فال و دعا و فروش این گونه اقلام در چهارراه‌ها و خیابان‌ها همراه با فروش گل می‌پردازند که ممکن است در این مسیر به توزیع مواد مخدر  و تکدی نیز مشغول ‌می‌شوند.»

این آسیب‌شناس گفت: «دولت باید با نظرخواهی و گرفتن راهنمایی از آسیب‌شناسان اجتماعی، جامعه‌شناسان و مددکاران اجتماعی با برنامه‌ریزی مدون و اساسی برای این گونه کودکان راهکاری ارائه دهد و از گسترش و افزایش آن‌ها جلوگیری کند.»

وی بیان کرد: «البته بیش از هفتاد درصد این کودکان فرزندان اتباع بیگانه بوده و ارتباطی به جامعه ایران ندارند. به محض جمع‌آوری این گونه کودکان، والدین واقعی یا دروغین آن‌ها به مراکز جمع‌آوری مراجعه کرده و اغلب با فریادزدن یا حتی گریه تلاش کرده تا این فرزندان را از چنگال قانون در بیاورند.»

 ۵۰ الی ۶۰ درصد کودکان خیابانی دارای والدین معتاد یا بیکار هستند 

ابهری افزود: «باید ضمن غربالگری این کودکان آن‌ها را به گروه‌های ایرانی و بیگانه، با والد و بی والد و بزه‌‌کار و غیر بزهکار  تقسیم کرده و برای هر یک برنامه‌ریزی خاصی در نظر گرفت. ۵۰ الی ۶۰ درصد این‌ کودکان دارای والدین معتاد یا بیکار هستند که باید درآمد‌های خود را به آن‌ها بدهند. چه برای کودکان خیابانی و چه کودکان بزه‌کار باید مطالعه صورت گیرد تا برنامه‌ریزی دقیق و اساسی برای آینده آن‌ها انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار