یک روانشناس مطرح کرد؛
ضرورت آشنایی والدین و معلمان با تعاریف سلامت روان در جهت تربیت کودکان
تهران (پانا) - یک روانشناس گفت باید برای پدران و مادران و معلمان و تمامی کسانی که به نحوی با بچهها در ارتباط هستند، سلامت روان تعریف شود و آنها را با مفهوم اصلی سلامت روان آشنا کرد. در مرحله بعد باید به آنها آموزش داده شود که چگونه این بخش از سلامت کودکان را ارتقا دهند.
فاطمه قاسمزاده، روانشناس حوزه کودک در گفتو گو با پانا اظهار کرد: «سلامت روان در کودک متفاوت است بعضی از آنها سلامت کامل داشته و بعضی دیگر سلامت روان آسیب دیده دارند. آموزشوپرورش میتواند با برگزاری تستهای مختلف علمی، میزان سلامت روان کودکان را مشخص کند.»
وی افزود: «معلمان و والدین با آگاه بودن از ارتباط بین سلامت روان و جسم کودک، میتوانند کودکانی سالم تربیت کنند. این روش بیشتر به افرادی که با کودکان سروکار دارند، برمیگردد. معمولا اینگونه فعالیتها را آموزشوپرورش میتواند به خوبی انجام دهد زیرا تعداد زیادی دانشآموز در اختیار دارد. مورد بعد خانوادهها هستند که میتوانند با پژوهشهای گوناگون میزان سلامت روان فرزند خود را به دست آورند.»
قاسمزاده ادامه داد: «در ابتدا باید برای پدران و مادران و معلمان و تمامی کسانی که به نحوی با بچهها در ارتباط هستند، سلامت روان تعریف شود و آنها را با مفهوم اصلی سلامت روان آشنا کرد. در مرحله بعد باید به آنها آموزش داده شود که چگونه این بخش از سلامت کودکان را ارتقاد دهند. در مرحله بعد نیز باید به آنها آموزش دهیم که چه فعالیتهایی به سلامت روان بچهها آسیب میزند و در آینده باعث مشکلاتی در زندگی آنها خواهد شد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «کودک دو نوع ویژگی دارد. نوع اول ویژگیهایی است که به جسم کودک برمیگردد، مثل قد و وزن و... . نوع دوم ویژگیهای روانی کودک است، مانند رفتارهایی که کودک با والدین و یا اطرافیان خود دارد. ما نمیتوانیم روان را از جسم جدا کنیم زیرا بسیاری از مسائل جسمی کودک بر روان او تاثیرگذار است و این دو مقوله همواره در ارتباط با یکدیگر هستند، در نتیجه برای عدم آسیب به سلامت روان کودک، باید به سلامت جسمی او هم توجه ویژه شود.»
ارسال دیدگاه