یک استاد دانشگاه علوم قضایی مطرح کرد؛

اصلی‌ترین رکن در یک دادرسی، رویکرد منصفانه قاضی است

تهران (پانا) - استاد دانشگاه علوم‌قضایی کشور گفت نقش قاضی در روند قضایی کشور را در دو حالت می‌توان مورد بررسی قرار داد. قاضی چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح داخلی نقش مهم و اساسی در احقاق عدالت داشته و اصلی‌ترین رکن یک دادرسی، رویکرد منصفانه قاضی است.

کد مطلب: ۱۵۰۶۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اصلی‌ترین رکن در یک دادرسی، رویکرد منصفانه قاضی است

امیر بی‌پروا، استاد دانشگاه علوم قضایی کشور در گفت‌وگو با پانا درباره میزان تاثیرگذاری قاضی در روند قضایی کشور، گفت: «نقش قاضی در روند قضایی کشور را در دو حالت می‌توان مورد بررسی قرار داد. چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح داخلی قاضی نقش مهم و اساسی در احقاق عدالت داشته و اصلی‌ترین رکن یک دادرسی منصفانه قاضی است.»

وی افزود: «قاضی با داشتن علم و دانش و همچنین تخصص لازم و رعایت اصل انصاف به روند پرونده رسیدگی می‌کند. علاوه بر این در نظر گرفتن وضعیت پرونده و همچنین طرفین دعوی و جزئیات پرونده نسبت به اخذ تصمیم اقدام می‌کند.»

بی‌پروا گفت:‌ «روند رسیدگی در یک دادرسی صرفا اطلاع و آگاهی به قوانین نیست؛ بلکه مبتنی بر انصاف، علم و اطلاعات لازم و توجه به شرایط است و در تمام سیستم‌های قضایی، قاضی نقش اساسی در روند دادرسی عادلانه دارد.»

استاد دانشکاه علوم قضایی کشور افزود: «یک دادرسی عادلانه مبتنی بر علم قاضی، در نظر گرفتن اصل انصاف و توجه به اوضاع و احوال و وضعیت طرفین است که در تمامی این مراحل رکن اساسی شخص قاضی است.»

وی در پاسخ به سوال که آیا دادستان در جایگاه دفاع از حقوق جامعه می‌‌تواند در مواردی که این اعتقاد به بی‌گناهی متهم دارد از حقوق وی دفاع کند؟ گفت: «دادستان مدعی‌العموم بوده و باید ببیند جرمی اتفاق افتاده یا خیر که در مقام تحقیق یا تعقیب معمولا تعقیب را بر عهده دارد و وقتی در مقام تعقیب متوجه شود که متهم بی‌گناه است، بحث تحقیق منتفی می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار