همکاری کشورهای اکو نقطه عطفی در اثر بخش کردن حوزه مدیریت بحران است

تهران (پانا)- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: معتقدم همکاری‌های کشورهای عضو اکو در زمینه پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی، پاسخ، بازسازی و بازتوانی می‌تواند نقطه عطفی در اثربخش کردن حوزه مدیریت بحران باشد.

کد مطلب: ۱۵۰۲۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
همکاری کشورهای اکو نقطه عطفی در اثر بخش کردن حوزه مدیریت بحران است

محمدحسن نامی روز چهارشنبه در نشست وزرای مسئول کاهش خطر بلایای طبیعی کشورهای عضو اکو در تاجیکستان گفت: با توجه به پیوستگی‌های جغرافیایی، تاریخی و پیوندهای فرهنگی و مذهبی میان کشورهای منطقه اکو، اطمینان دارم که این نشست مهم، فرصت ارزشمندی را برای مسئولان، مدیران و وزرای مدیریت بحران و شرایط اضطراری کشورهای عضو اکو فراهم می‌کند تا دیدگاه‌ها و نظریات خود را جهت پیشگیری و کاهش خطرپذیری کشور خود به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: امروزه جهان در قرن جاری با بیش از ۳۴ چالش جدی روبرو است که مهمترین آنها شامل تغییر اقلیم، کمبود آب (بویژه آب شیرین و سالم)، کمبود فضای سبز و بیان‌زایی است. از حدود یک قرن پیش تاکنون حدود ۲میلیارد گیگا تن گازهای گلخانه‌ای که بیشترین آن توسط کشورهای صنعتی جهان مانند آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، کرهجنوبی، انگلیس، استرالیا و ... وارد جو زمین شده که این امر موجب تغییرات آب و هوایی و جهان را با چالش جدی روبرو و پیامدهای آن روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: جهان راهی ندارد جز اینکه دولت های مذکور ضمن کنترل و کاهش سالیانه گازهای گلخانه ای باید از درآمدهای حاصله در جهت نگهداری و توسعه فضای سبز هزینه کنند. در این راستا به دستور رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته میلادی، طرح کاشت یک میلیارد درخت مثمر در طول ۴ سال و با لحاظ سازگاری با آب و هوای هر منطقه در دستور کار قرار داده است.

نامی گفت: از آنجا که دسترسی به اطلاعات صحیح و موثق از ریسک ها، زیربنای تصمیم گیری‌ سریع، دقیق، موثر و به موقع در مدیریت شرایط اضطراری و کاهش خسارات مالی و جانی است و بخش قابل توجهی از مخاطرات، محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. بر این مبنا جمهوری اسلامی ایران معتقد است با وجود فناوری های ارزنده در حوزه مدیریت بحران، نیاز است شرایط استفاده صحیح از سامانه های هوشمند به منظور تحلیل درست داده ها در پیشبرد اهداف کشورها و دولت ها در دستور کار قرار گیرد و ضروری است سازمان ها و وزارتخانه های اضطراری کشورهای عضو اکو در قالب سیستم های اطلاعاتی منسجم و سامانه های هوشمند نسبت به تحلیل و ارزیابی به موقع و صدور هشدار به سازمان های مسئول اقدام کنند.

دبیر شورای عالی مدیریت بحران افزود: در این راستا جمهوری اسلامی ایران در قالب اجرای طرح SDI[۱]به صورت متمرکز و یکپارچه اقدام به شناسایی اطلاعات ریسک بصورت ملی و به اشتراک گذاری بین دستگاه‌های اجرایی کشور نموده است و به تجارب موفقی در مدیریت کاهش ریسک زلزله، کنترل سیلاب، فرو نشست، زمین لغزش، رانش زمین، تنش آبی، خشکسالی و سرمازدگی، آتش سوزی، ریزگرد، موج سرما و گرما و... دست یافته است.

نامی گفت: با عنایت به اینکه پهنه هایی از کشورهای عضو اکو در جغرافیای خشک و بیابانی قرار دارند نیاز است گام های مؤثری بصورت مشترک در خصوص موارد ذیل برداشته شود:

تهیه نقشه های ریسک زمین شناختی بصورت منطقه ای؛

مدیریت منابع آبی مشترک در جهت پیشگیری از بهم ریختن اکوسیستم منطقه ای؛

آموزش و برگزاری مانور و تمرین های مشترک دولتی و جامعه محور؛

راه اندازی کارگروه تخصصی مشترک به منظور کارسازی اقدامات فی مابین؛

توسعه بخشیدن به همکاری‌های مشترک در زمینه پیش بینی شرایط جوی و صدور هشدار و پاسخ سریع؛

به اشتراک گذاری فناوری های نوین در حوزه مدیریت بحران؛

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: منطقه تحت پوشش کشورهای عضو اکو در زمره آسیب پذیرترین بخش های قاره آسیاست و خسارات زیادی را متحمل شده است. بسیار بیشتر از دیگران در اروپا و بیشتر از افرادی که در آفریقا زندگی ‌می‌‌کنند، در معرض آسیب و خسارات مخاطرات طبیعی هستیم. بنابراین، به طور طبیعی انتظار می‌‌رود که این منطقه در تاسیس صندوق اعتباری به منظور استفاده برای اقدامات در مراحل چرخه مدیریت بحران برای کشورهای عضو به گونه ای که «هماهنگ»، «فرامرزی» و «فراگیر» باشد را در دستور کار خود قرار دهند. با توجه به اهداف و ماموریت اکو از جمله ارتقا تاب آوری اقتصادی کشورهای عضو، جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری دوره های آموزشی منطقه ای به منظور ظرفیت سازی و ارتقا همکاری برای پاسخ به ریسک های فرامرزی از جمله گرد و غبار، مدیریت منابع آبی، آتش سوزی و غیره آمادگی خود را اعلام می‌کند.

نامی افزود: در پایان لازم است که به وضعیت وخیم مردم غزه که به مثابه یک حادثه عظیم و دلخراش انسانی و نسل کشی با بیش از ۴۰ هزار شهید و ۹۰ هزار نفر مجروح و جمعیت کثیری بی خانمان و آواره که مانند یک مخاطره مخرب قابل گسترش در منطقه ماست، اشاره نمایم و هر یک از کشورهای عضو باید نسبت به شرایط غزه و این کودک کشی بی سابقه توسط رژیم منحوس صهیونیستی حساس بوده و نقش سازنده خود را جهت توقف کشتار زنان و کودکان بی دفاع در این منطقه ایفا کند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار