پدر علم ژنتیک ایران:

ایران پیشتاز علم شخصی‌سازی درمان بیماری‌ها در منطقه است

تهران (پانا) - رئیس نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران با بیان اینکه، فارماکوژنتیک به‌معنای شخصی‌سازی درمان همه بیماری ها با کیفیت و اثرگذاری بیشتر است، گفت هم اکنون ایران در منطقه در این علم پیش‌تاز است و شماری از ایرانیان مقیم خارج به این روش درمان شده‌اند.

کد مطلب: ۱۵۰۰۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران پیشتاز علم شخصی‌سازی درمان بیماری‌ها در منطقه است

پروفسور داریوش فرهود در آستانه برگزاری نخستین کنگره فارماکوژنتیک ایران با بیان اینکه، این کنگره از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ به‌صورت حضوری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود افزود: در واقع به کمک علم فارماکوژنتیک می‌توان داروی مناسب و اختصاصی هر بیماری را تولید کرد.

وی افزود: به‌عبارتی درمان برای افراد شخصی‌سازی می‌شود، به عنوان مثال هم‌اکنون در ایران برای زنان مبتلا به سرطان سینه به کمک نمونه بافتی و خون با دستگاه MGS ژن سرطان شناسایی و به تناسب آن داروی مناسب به بیمار داده می‌شود.

پرفسورفرهود، در تعریف واژه فارماکوژنتیک گفت: فارما به‌معنای دارو و ژنتیک به معنی علم ژنتیک است که به کمک این علم می‌توان ژن عامل بیماری شناسایی و داروی موثر در درمان آن تولید شود.

ایران پیش‌تاز علم فارماکوژنتیک در منطقه

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران، همچنین با بیان اینکه، فارماکوژنتیک برای درمان بیماری های ژنتیکی کاربرد دارد، گفت: در حال‌حاضر در منطقه ایران در این علم پیش‌تاز است و شماری از ایرانیان مقیم خارج به این روش درمان شده‌اند.

پروفسور فرهود، در توضیح بیشتر علم فارماکوژنتیک اظهارکرد: هم‌چنان که برای تشخیص آنتی‌بیوتیک موثر در درمان عفونت‌ها آنتی‌بیوگرام انجام و آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌شود به کمک این علم هم داروی موثر متناسب با ژن بیماری به فرد داده می‌شود یا به‌عبارتی درمان شخصی‌سازی می‌شود.

وی، با بیان اینکه، کنگره فارماکوژنتیک برای نخستین بار در ایران و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، اضافه کرد: این کنگره به تناسب رشته‌های اصلی تخصصی ۱۰ پانل از جمله کودکان، غدد و متابولیسم، زنان برگزار می‌شود ضمن اینکه در این کنگره به موضوعات دیگری همچون سیاستگذاری، مدیریت، برنامه‌ریزی و بیمه‌ها توجه شده است.

پدر علم ژنتیک ایران، از حضور حدود ۶۰ استاد به‌نام کشور از رشته‌های مختلف در این کنگره به‌عنوان روسای پانل خبر داد و تاکیدکرد: در گسترش این علم شرکت‌های داروسازی و آزمایشگاه‌ها هم نقش مهمی دارند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون چهار گروه بیماری قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های متابولیک نظیر چاقی و دیابت و بیماری‌های روان ۸۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده‌اند، در ادامه خاطرنشان کرد: استرس و خشونت موتوری است که ژن این بیماری‌ها را فعال می‌کند که به کمک علم فارماکوژنتیک می‌توان درمان موثر، ارزان و با کارآیی بالا را برای مبتلایان داشت.

بیمارستان های متقاضی استفاده از علم فارماکوژنتیک برای درمان برخی از بیماری‌ها

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران همچنین با اشاره به اینکه، هم‌اکنون تعدادی از بیمارستان‌های کشور برای چند رشته خاص متقاضی استفاده از علم فارماکوژنتیک برای درمان بیماری‌ها هستند، افزود: من چشم‌انداز این رشته از علم را امیدبخش می‌بینم و مخاطب این کنگره متخصصان حتی دانشجویان علوم پایه و زیست‌شناسی هستند تا از هم‌اکنون با این علم آشنا شوند.

پرفسور فرهود، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک چند واحد درسی در این‌باره در دانشگاه‌های کشور تدریس شود.

وی همچنین، اخلاق را سرمنشأ همه مسایل و موضوع همه ادیان و بقیه را مناسک و مراسم دینی دانست و افزود: هم‌اکنون در سازمان بهداشت جهانی کمیته اخلاق در ژنتیک وجود دارد که در آن ۴ اصل اتونومی یا خودمختاری، سودمندی، نازیان‌مندی و عدالت مطرح است.

پدر علم ژنتیک ایران، در توضیح اصل نخست اظهارکرد: براساس آن هر بیماری حق دارد پزشک خود و درمان خود را بپذیرد و مشاوره‌های پزشکی نباید جهت‌دار باشد باید همه گزینه‌های درمانی به بیمار گفته شود و بیمار با اختیار خود آن‌را انتخاب کند.

وی، درباره اصل دوم نیز گفت: براساس این اصل هر اقدام و یا دارویی به بیمار داده می‌شود باید در جهت مصالح و منافع مادی و اجتماعی حال‌حاضر و طولانی‌مدت باشد. براساس اصل سوم هم هر دارویی سود و زیانی دارد که در درمان سود دارو باید بیش از زیانش باشد.

پروفسور فرهود، درباره اصل چهارم بر رعایت عدالت توسط فرد درمان‌گر برای بیماران تأکید کرد و افزود: البته این اصل در مطب قابل اجراست اما در شرایط کلی افراد غنی از سرویس‌های درمانی بهتری برخوردار هستند.

بر اساس اعلام روابط عمومی نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران، این کنگره از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ به‌صورت حضوری و با حضور متخصصان مجرب و به‌نام کشور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار