مدیرعامل شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور مطرح کرد؛

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جامعه معلولان در صورت نبود اطلاعات دقیق

تهران (پانا) - مدیرعامل شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور گفت هیچ مدیری نمی‌تواند بدون داشتن اطلاعات و داده‌های اولیه از تعداد افراد دارای معلولیت در کشور، برای آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب انجام دهد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جامعه معلولان در صورت نبود اطلاعات دقیق

اکبر حسینی، مدیرعامل شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور در گفت‌وگو با پانا در خصوص مشکلات افراد دارای معلولیت در جامعه، بیان کرد: «اکنون مشکلاتی از جمله بیکاری، آموزش، فراهم‌کردن تجهیزات توان‌بخشی و فرهنگی برای معلولان وجود دارد. اکنون یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه توان‌یابی، 2000 متقاضی برای شغل دارد و می‌خواهد این عزیزان را با واحدهای صنفی و کارفرمایان مرتبط کند، اما متاسفانه زمینه اشتغال وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «براساس برخی گزاراش‌ها در یک مجموعه توان‌یابی تا کنون 800 نفر به کار معرفی شده و بیمه شده‌اند، اما نکته قابل توجه این است که اکثر افراد دارای معلولیت کار یدی انجام می‌دهند و دیده نمی‌شود که کار تخصصی انجام دهند. عملکرد بهزیستی باید به‌گونه‌ای باشد که این افراد بیشتر کار تخصصی و فکری انجام دهند.»

حسینی بیان کرد: «مشکل اصلی اینجا است که هنگامی یک کودک معلول به دنیا می‌آید یا بعدا معلول می‌شود، مورد رصد قرار نمی‌گیرد. باید با والدین کودکان معلول صحبت شود و به آن‌ها آموزش داده شود تا دوره‌های مشاوره در این زمینه را سپری کنند و با پذیرفتن این وضعیت و به دست آوردن آگاهی، مسیر توانمندی و رشد را برای کودک معلول خود هم بشناسند و هم آن را فراهم سازند.»

وی افزود: «سازمان بهزیستی تنها نقش پرداخت مستمری به افراد را ندارد، بلکه شناسایی دقیق تعداد معلولان از مهم‌ترین وظایف سازمان است. باید آمار درستی از تعداد معلولان داشته باشیم و به نحوی فرهنگ‌سازی کنیم تا خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، او را به سازمان معرفی کرده و امداد بطلبند.»

مدیرعامل شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی کشور گفت: «این فرهنگ‌سازی وظیفه سازمان بهزیستی است. هیچ مدیری نمی‌تواند بدون داشتن اطلاعات و داده‌های اولیه از تعداد افراد دارای معلولیت در کشور، برای آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب انجام دهد. تعداد، سن، تحصیلات و خانواده‌های معلولان باید شناسایی شوند تا بتوانیم برای ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها برنامه داشته باشیم.»

وی درباره اهمیت مشکلات معیشتی معلولان بیان کرد: «مشکلات معیشتی نیز بسیار حائز اهمیت است، اما تقویت زیرساخت‌ها برای بدست آوردن تعداد دقیق آن‌ها در مرحله اول اهمیت بیشتری دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار