یک فعال حقوق معلولان مطرح کرد؛

رئیس سازمان بهزیستی باید خلاقیت و نوآوری داشته باشد

تهران (پانا) - یک فعال حقوق معلولان گفت رئیس سازمان بهزیستی باید توانایی‌های جذب منابع، خلاقیت و نوآوری در به روزرسانی خدمات و نگاه تخصصی به سازمان و آگاهی از فناوری‌های نوین را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان بهزیستی باید خلاقیت و نوآوری داشته باشد

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان بیان کرد: «رئیس سازمان بهزیستی به عنوان فردی که قرار است هدایت و مدیریت این سازمان را عهده‌دار شود، باید دارای مجموعه‌ای از شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص باشد.»

وی افزود:‌ «این شاخصه‌ها اگر در تعیین ریاست این سازمان رعایت شود، می‌تواند هم مشکلات جامعه هدف را حل کرده و هم عملکرد سازمان را بهبود ببخشد و در آخر کیفیت زندگی افراد تحت پوشش را ارتقا یابد.»

مروتی بیان کرد: «در ابتدا رئیس این سازمان باید دارای تخصص و دانش به صورت نظری و عملی باشد و همچنین آشنایی عمیقی با مباحث معلولیت، آسیب‌های اجتماعی، خانواده، کودک و سالمندی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «در مرحله بعد باید از قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی آگاه باشد. منظور از این قوانین، فقط قوانین ملی نیست بلکه باید به تمامی قوانین بین‌المللی مسلط باشد.»

این فعال حقوق معلولان گفت: «شاخص بعدی توانایی برقراری ارتباط با مخاطبین جامعه است یعنی رئیس سازمان باید بتواند با افراد تحت پوشش خود ارتباط برقرار کند. همچنین با کارکنان سازمان و نهادهای مردم نهاد دیگر در تعامل باشد.»

رئیس سازمان باید بتواند ارائه گزارش‌های درست و رسمی داشته باشد

مروتی افزود: «مورد دیگر مهارت سخنرانی و ارائه گزارش است. رئیس سازمان باید بتواند گزارش‌های درست و رسمی ارائه دهد. توانایی رهبری و مدیریت تیم و همچنین ایجاد انگیره برای افراد و کارمندان سازمان از دیگر وظایف رئیس سازمان است.»

وی با تاکید بر اینکه رئیس سازمان بهزیستی باید توانایی تصمیم‌گیری در شرایط حساس را داشته باشد، گفت: «مورد دیگر که از وظایف رئیس سازمان‌بهزیستی است، مهارت تصمیم‌گیری و استخراج تصمیمات درست در شرایط سخت و تحت فشار است تا بتواند از حقوق افراد تحت پوشش خود دفاع کند و حقوقی از افراد تحت حمایت تضییع نشود.»

مروتی ادامه داد: «علاقه‌مند به حوزه اجتماعی باشد نه اینکه صرفا به دلیل منافع و کسب سمت ریاست را قبول کند. همچنین مهارت حل‌مسئله و توانایی شناسایی چالش‌های موجود در سازمان را داشته باشد.»

رئیس سازمان باید فردی تحول‌گرا باشد

فعال حقوق معلولان بیان کرد: «رئیس سازمان باید فردی صبور و با شکیبایی زیاد باشد یعنی توانایی تحمل فشار کاری و ارتباط با اقشار مختلف ذی‌نفعان همچون معتادان، سالمندان، زنان بی‌سرپرست و کودکان‌کار را داشته باشد. ارتباط با تمامی این افراد نیازمند صبر و شکیبایی است. همچنین وی باید فردی تحول‌گرا باشد. سازمان بهزیستی نباید صرفا مکانی برای توزیع یارانه باشد و بلکه باید در حوزه توان‌بخشی  تقویت شود.»

وی گفت: «توانایی درک بین اجزای مختلف سازمان و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر را داشته باشد. به طور کلی هماهنگی بین‌بخشی در سازمان وجود داشته باشد. از دیگر ویژگی‌هایی که باید این سمت دارا باشد، اخلاق‌مداری و نداشتن نگاه امنیتی به حوزه اجتماعی است.»

این فعال حقوق معلولان درباره اینکه رئیس سازمان از بدنه خود سازمان باشد،  گفت: «این مورد معایب و مزایا خاص خود را دارد. اینکه رئیس از بدنه خود سازمان باشد از این جهت که با سازمان آشنایی دارد، مفید است اما ممکن است یک نگاه ملاحظه‌گری داشته باشد که برای سازمان و عملکرد سازمان مفید نباشد.»

وی گفت: «رئیس سازمان باید توانایی جذب منابع، خلاقیت و نوع‌آوری در به روزرسانی خدمات، نگاه تخصصی به سازمان و آگاهی از فناوری‌های نوین داشته باشد. در نهایت ترکیبی از این شاخصه‌ها کمک می‌کند مدیری کارآمد و موثر روی کار آید که به کیفیت زندگی اقشار تحت پوشش سازمان کمک می‌کند.»

مروتی بیان کرد: «این مشکلات فقط مربوط به بهزیستی نیست رئیس سازمان باید بتواند بین وزارت‌خانه‌ها با دستگاه‌های اجرایی و قوه‌قضاییه ارتباط موثر برقرار کند. و همچنین ارتباط فرابخشی ایجاد کرده و با ایجاد لینک و شبکه‌ای از افراد توانمند در این حوزه، برای بهبود زندگی جامعه هدف تلاش کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار