فراجا در اربعین ۱۴۰۳ چه کرد؟

تهران (پانا) - سخنگوی پلیس در ارائه عملکرد مجموعه انتظامی در حوزه اربعین حسینی با تاکید بر اینکه فراجا با ۵ هدف اصلی تأمینِ امنیت، سهولت، سلامت، معنویت و عزت، تمهیدات لازم برای سفر زائران اربعین در سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی و اجرا کرد، گفت: پلیس برای تحقق تمامی ابعاد آرامشِ رهنوردی اربعین، نسبت به طراحی و راه اندازی ۱۲ سامانه و زیرساخت تخصصی اقدام کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۸۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
فراجا در اربعین ۱۴۰۳ چه کرد؟

سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به اینکه سه سامانه اربعین، سجاد و زیرساخت شبکه‌ای چندلایه، با هدف تسهیل تردد زائران و حذف ایستایی، نه تنها در مرزهای داخلی بلکه فراتر از آن در ایستگاه های عراقی نیز  پیش بینی و اجرا شد، گفت: این قابلیت با تامین زیرساخت ارتباطی پهن باندهای فیبر نوری، برای خروج در هر گذر مرزی از مرزهای چهارگانه عملیاتی شد و برای تضمین تبادل  داده‌ای برخط و بدون تاخیر، با معماری خاصی طراحی و اجرا شد. در کنار این اقدام ویژه، شبکه‌های ارتباطی دورسخن (وبیناری) و مراکز پایش تصویری با ۲۵۴ دستگاه دوربین نظارتی  و۴۷۳ دوربین البسه، مدیریت میدانی و هدایت و نظارت برخط و پویای ماموریت اربعین را به نحو شایسته فراهم کردند.

سخنگوی پلیس با اعلام این که ثبت غیرحضوری درخواست گذرنامه متقاضیان از طریق برنامه پلیس من منجر به ثبت یک میلیون و ۱۹۳ هزارجلد گذرنامه زیارتی و صدور مجدد حدود ۳ هزار و ۷۵۰ گذرنامه عادی، به صورت کاملا غیرحضوری شد، گفت: البته در مجموع بیش از دو میلیون و ۲۶۰ هزار جلدگذرنامه عادی و زیارتی از ابتدای محرم تا پایان اربعین صادر شده است.

به گفته وی با توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت چاپ و صدورگذرنامه عادی به دو برابر افزایش یافته و صدور گذر زیارتی به ۶۰ هزار جلد در روز رسید و این گونه متقاضیان در کمتر از ۷۲ ساعت گذرنامه‌هایشان را وصول کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطرنشان کرد: اتباع غیرایرانی نیز از فرآیند چاپ غیرمتمرکز بهره‌مند شده و تنها در حمیدیه خوزستان روزانه بیش از ۱۷هزار دفترچه خادم برای خروج اتباع صادرشد. از ابتدای ماه صفر تا کنون نیز برای بیش از ۲۰۸ هزار نفر از اتباع دفترچه مسافرتی خادم صادر شده است.

وی با اشاره به این که  پلیس از کنترل افراد تحت تعقیب، سارقین سابقه دار و قاچاقچیان مواد مخدر نیز غافل نشد، افزود: دو سامانه تشخیص چهره و کنترل، به مرزهای خروجی اشرافیت کامل داشتند و در همین ایام نسبت یه دستگیری ۹۷ سارق  و ۱۳ نفر از افراد تحت تعقیب اقدام شد که البته با افزایش توان ماموریتی و هوشمندی کارکنان، میزان وقوع سرقت‌ها در مرز نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش  و میزان کشفیات ۳۳ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی فراجا گفت: بیش از ۱۸هزارنفر از کارکنان انتظامی با فعال نمودن ۴۷ ایستگاه ثابت و ۹۷ ایستگاه موقت و بیش از ۱۰۰۰ واحدِ گشتِ آشکار و پنهان، بیست و چهارساعته تامین امنیت شهرهای هدف، پایانه ها، توقفگاه‌ها، محورهای مواصلاتی مسیرهای تردد و تجمع زائران از عمق کشور تا مرز را برعهده داشتند.

منتظرالمهدی افزود:‌به کارگیری شش هزار مرزبان و برگزاری ۱۵۴ نشست و ملاقات مرزی مرزبانان کشور با عراق در راستای تسهیل تردد زائران، افزایش گیت‌های ورود و خروج، استقرار گیت دائمی وظیفه عمومی در مرزهای شش‌گانه زمینی و فرودگاه امام خمینی(ره) و صدور بیش از ۱۰۰ هزار مجوز خروج از کشور برای مشمولان بدون غیبت، بدون پرداخت وثیقه از ابتدای ماه صفر تاکنون توسط سازمان نظام وظیفه، حضور ۶۶ تیم امدادی و ارائه هشت هزار خدمت درمانی، پایش هوایی با استفاده از ۱۷ فروند پهپاد و ۱۳ بالگرد و هواپیما با ۳۷۴ ساعت پرواز در روز و شب و پایش زمینی با به کارگیری حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروی راهور برای کنترل ترافیک و شدآمدی در جاده‌ها، از دیگر اقدامات پلیس های تخصصی در جهت امنیت آفرینی و آسایش زائران در اربعین ۱۴۰۳ است.

سخنگوی فراجا اضافه کرد: بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرزهای کشور خارج شده که بیشترین خروج - ورود به ترتیب با سهم ۴۴ و ۴۶ درصدی مربوط به مرز مهران و پرترددترین زمان خروج - ورود را نیز در ۲۶ مرداد و دوم شهریورماه شاهد بودیم. جای قدردانی از هموطنانی وجود دارد که به توصیه‌های پلیس گوش فرا داده و بازگشت خود را به روز اربعین موکول نکردند.

وی بیشترین گروه سنی زائران را افراد ۳۵ تا ۴۵ساله اعلام کرد و گفت: ۱۵درصد زائران را نیز نوجوان و جوانان ۱۵ الی ۲۵ سال تشکیل دادند؛ از تعداد کل زائران حدود ۳۸۱ هزار و ۱۴۰ نفر برای بار اول گذرنامه دریافت کرده و سفر اولی زیارتی بودند که با شور و اشتیاق خود فضای متفاوتی به اربعین امسال بخشیدند. همچنین فراجا با راه اندازی استودیوی خبرگزاری پلیس در نقطه صفر مرزی و چهار تیم خبرنگاری به تولید ۴۴ برنامه رادیویی، ۹۰۰ دقیقه مستند و ۲۰ کلیپ آموزشی و ۶۳ مورد پوشش خبری مراسم اقدام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار