یک پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت تناسب بین نظارت بر کودکان با رده سنی آن‌ها در استفاده از فضای مجازی

تهران (پانا) - یک محقق و کارشناس فضای مجازی بیان کرد اقدامی که والدین در خصوص نظارت بر استفاده فرزند از فضای مجازی انجام می‌دهند، بسته به اینکه بچه‌ها در کدام رده سنی وجود دارند، باید متفاوت باشد.

کد مطلب: ۱۴۹۷۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تناسب بین نظارت بر کودکان با رده سنی آن‌ها در استفاده از فضای مجازی

حمید ضیایی‌پرور در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «دستورالعمل‌هایی درباره اعمال محدودیت‌های والدین برای استفاده کودکان از فضای مجازی و وسایل الکترونیکی و حتی فیلم و تلویزیون در تمام دنیا وجود دارد. همچنین یک نظام رده‌بندی سنی وجود دارد که هر محتوا مناسب کدام گروه سنی است.»

ضیایی‌پرور گفت: «در ایران هم نظام ارزیابی محتوایی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای آن را ابلاغ کرده است. همچنین در بعضی از فیلم‌ها نیز علامت مثبت که رده‌بندی سنی افراد را نشان می‌دهد، وجود دارد. افراد زیر 18سال کودک و نوجوان تلقی می‌شوند و نوع استفاده در هر رده سنی متفاوت است.»

وی ادامه داد: «بنابراین اقدامی که والدین درخصوص نظارت انجام می‌دهند، بسته به اینکه فرزندشان در کدام رده سنی وجود دارد، باید متفاوت باشد. نظارت حتی در خود تلویزیون هم وجود دارد. مثلا اینکه بر روی تلویزیون‌ یا موبایل قفل داریم.»

ضیایی‌پرور درخصوص نقش دولت در این زمینه، بیان کرد:‌ «در ایران به دلیل شکاف بین‌نسلی که وجود دارد، نوجوانان بیشتر والدین را کنترل می‌کنند و سواد رسانه‌ای آن‌ها از والدینشان بیشتر است، البته دولت نیز در حوزه استفاده کودکان و نوجوانان از ابزار‌های دیجیتالی چندین مصوبه دارد و طرحی مانند سیمکارت کودک و نوجوان را اجرا کرد که موفقیت چشمگیری نداشت.»

این کارشناس افزود: «در این رابطه نیاز است از ظرفیت ارگان‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما و وزارت ارشاد برای آگاه‌سازی مردم استفاده شود. البته مساله فیلترینگ گسترده که اعمال می‌شود، دسترسی به فیلترشکن برای کاربران را اجباری کرده و عملا محدودیت‌های نظارتی برای کودکان و نوجوانان را از بین برده است.»

وی گفت: «براساس آمارهای غیررسمی بیش از هفتاد میلیون فیلترشکن بر روی گوشی کاربرهای فضای مجازی نصب شده است که این موضوع نشان‌دهنده آسیب است زیرا وقتی فیلرشکن در دسترس باشد، کودکان یا نوجوانان می‌توانند به هر سایتی ورود کنند و تقریبا کنترل والدین صفر می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار