جانمایی ۱۲۰۰ موکب در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حدود ۱۴ کیلومتر از مسیرهای شهر تهران برای برنامه جاماندگان اربعین پیش‌بینی شده است، گفت بالغ بر هزار و ۲۰۰ موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۶۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
جانمایی ۱۲۰۰ موکب در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

به گزارش سایت شهر، حمیدرضا خونوئی مطرح کرد: آیین جاماندگان اربعین شهر تهران حدود ۱۴ سال قبل توسط جمعی از جوانان مسجدی تهران در مسیری که هرسال اجرا می‌شود، راه افتاد. با وسیع شدن این اتفاق و تبدیل شدن آن به یک آیین شهری، دستگاه‌هایی از جمله شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران توفیق این امر را داشتند که خدمت‌گزار زائران و مواکبی که در این مسیر می‌خواهند خدمت کنند، باشند.

وی با بیان اینکه چهاردهمین سال است که این مراسم اجرا می‌شود، گفت: آئین راهپیمایی جاماندگان اربعین در روز اربعین پس از نماز صبح از میدان آئینی امام حسین با قرائت زیارت اربعین و اقامه نماز صبح شروع می‌شود و اولین گروه‌ها از آن‌جا به سمت حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری حرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حدود ۱۴ کیلومتر از مسیرهای شهر تهران برای این برنامه پیش‌بینی شده است، گفت: بالغ بر هزار و ۲۰۰ موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شده است؛ مواکبی که در آن‌ها خدماتی اعم از پذیرایی از زائران و عزاداران و برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده است. ۲۰۰ موکب داریم که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و بیش از ۱۲۰ موکب را خانواده معظم شهدا مدیریت می کنند.

خونوئی افزود: بیش از ۱۰۰ موکب را نوجوان ها اداره می کنند و سایر مواکب، مواکبی هستند که هیئات مذهبی شهر تهران در آن ها حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این مراسم در ۳ مسیر کلی حضور دارد، اظهار کرد: خدماتی اعم از آماده کردن سازه، فضا و ملزومات اجرای برنامه با همکارای دستگاه‌های دیگر از جمله انتظامی، راهور و موضوعات خدماتی که باید به موکب‌داران ارائه شود، پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه گفت: خدماتی نیز به عزادارن سیدالشهداء در روز اربعین داده می‌شود که خود شامل یک بخش فرهنگی و بخش کلیتی که فضا را برای عزاداران آماده ‌کنیم، است. به عنوان مثال مواکبی به نام موکب ام‌البنین(س) در مسیر تعبیه شده که خدمات مادر و کودک ارائه می‌دهد و بانوان می‌توانند با فرزند خود در مسیر حضور یابند.

وی افزود: خدمات رفاهی نیز مثل هماهنگی اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی ویژه برای این مسیر تدارک دیده شده که زائران و عزادارن به راحتی بتوانند به نقاط ابتدایی که حرکت کردند باز گردند.

خونوئی با بیان اینکه نزدیک به سه سال است که تمرکز مخاطب در شهرداری تهران در حوزه های فرهنگی بر روی مخاطب‌ نوجوان است، اظهار کرد: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به در اختیار داشتن فضاهایی مثل فرهنگسراها و ... تلاش کردیم به موضوع هویت بخشی به نوجوان ها ورود و در این مسیر حرکت کنیم؛ به این صورت که نوجوانان در مسیر ورود به فضای کنشگری فرهنگی قرار گیرند و هویت اجتماعی و فرهنگی خود را در مراکز فرهنگی با مواجه با اقدامات فرهنگی بتوانند به ساخت هویت خود برسانند.

وی ادامه داد: یک دسته از اقداماتی که نوجوانان در این دو تا سه سال همراه ما بودند و خوش درخشیدند شامل اقدامات میدانی اعم از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، عزاداری اربعین و اتفاقاتی از این قبیل بوده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و هنری در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ موکب در مسیر داریم که توسط نوجوانان دارد اداره می شود و به این نقطه رسیدیم که همکاران کمترین دخالت را در مسیر اتفاقات و کنش فرهنگی نوجوانان داشته باشند و امر را به صورت کامل به آن‌ها واگذار کردیم تا بتوانند این تمرین را انجام دهند.

وی با تاکید به اینکه در شهرداری تهران توفیق بوده که در فضای اربعین جمع زیادی از همکاران در عراق و مرزها و مواکب حضور داشته باشند، بیان کرد: در تهران نیز یک فضای یکپارچه موجود است و فضای رسانه ای و حضور چهره های فرهنگی و هنری هماهنگ شده است‌.

خونوئی با تاکید بر اینکه شعار مراسم امسال "لشکر حسین لشکر قدس" است، تصریح کرد: در چند روز گذشته با حضور شهردار تهران و هیئات و گروه‌های مردمی نشستی داشتیم. قطعا انعکاس را به صورت مردمی خواهیم داشت.

وی در رابطه با فلسطین و مردم غزه خاطرنشان کرد: خود مردم در این خصوص تدارک دیدند و شهرداری تهران نیز تدارک ویژه ای در حوزه کودک و نوجوان در این موضوع دیده است و جلوه ای از مظلومیت مردم غزه و پرچم فلسطین خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار