رئیس پژوهشگاه رویان:

پژوهشگاه رویان سالانه میزبان بیش از هزار زوج نابارور خارجی برای درمان است

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به آغاز بیست و پنجمین کنگره بین اللملی رویان از هفتم شهریورماه به تشریح برنامه‌های این کنگره پرداخت و گفت پژوهشگاه رویان در قالب توریسم درمانی سالانه میزبان بیش از هزار زوج نابارور خارجی برای درمان است.

کد مطلب: ۱۴۹۵۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پژوهشگاه رویان سالانه میزبان بیش از هزار زوج نابارور خارجی برای درمان است

عبدالحسین شاهوردی در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی با اشاره به برگزاری این کنگره از هفتم تا نهم شهریور ماه و اهدا جایزه دکتر کاظمی در روز نخست کنگره یعنی هفتم شهریورماه، اظهار کرد: از طریق این برنامه توانستیم قدم‌های خوبی را برای معرفی توانمندی علمی پژوهشگاه رویان و جامعه علمی کشور به سطح بین المللی و جامعه بین المللی برداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های علمی رویان و مراکز تحقیقاتی دیگر توانسته است در قالب ایجاد یک شبکه، تعامل بین المللی بین محققین داخل و خارج ایجاد کند، ادامه داد: این امر اعتمادی را بین محققین داخلی و خارجی ایجاد کرده است. این یکی از یادگاری های دکتر کاظمی آشتیانی است. سعی و تلاش دوستان ما این بوده است که این قدم خیر روز به روز با برنامه‌تر و دقیق تر برداشته شود و با انرژی کار را جلو ببرند تا آن حس "ما می‌توانیم" و حس امید در جامعه علمی کشور ایجاد شود و این حس امید به ویژه به قشر جوان منتقل شود.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه جامعه علمی موفق است که بتواند با تعامل بین رشته‌های مختلف قدم جدیدی را بردارد، ادامه داد: برخی بیماری‌هایی که قبلا در لیست بیماریهای صعب العلاج قرار می‌گرفت امروز امید درمان آن با بحث های سلول‌های بنیادین ایجاد شده است تا بیماری‌های سخت درمان شود. بیماری‌هایی که ریشه ژنتیک داشتند و از لیست بیماران قابل درمان حذف می‌شدند امروز با ژن درمانی اقدامات خوبی برایشان انجام می‌شود. یکی از موضوعاتی که در کنگره و جشنواره مد نظر دوستان بوده است این است که به موضوعات بین رشته‌های و موضوعاتی که بتواند زنجیره درمان را کامل کند توجه شود.

رئیس کنگره رویان، با بیان اینکه ما در پژوهشگاه رویان بخش درمان ناباروری داریم و همکاران در پژوهشکده سلول‌های بنیادین به کمک این عزیزان آمده اند و بیمارانی که ذخیره تخمدانی پایینی دارند می‌توانند با تزریق این سلول‌ها امیدی در بین بیماران احیا کنند، افزود: یکی از رویکردهای مد نظر این برنامه علمی بحث هوش مصنوعی است. امروز اطلاعات زیادی از بیماران و گروه‌هایی که مورد درمان قرار می‌گیرند داریم. هوش مصنوعی با اطلاعات می‌تواند تصمیمات را روان تر کند و پروتکل درمانی مناسب آن بیمار را با دیتاهای به دست آمده تجویز کند و پیشگویی بر آینده بیماران برای وضعیت درمان و بیماری ارائه دهد. یکی از موضوعاتی که در کنگره امسال مد نظر قرار گرفته است بحث هوش مصنوعی و از دیگر موضوعات مورد توجه بحث مهندسی سلول و بافت است که به این رویکرد نیز توجه کرده ایم، کما اینکه آینده را در سال ۲۰۵۰ ایام تولید قطعات یدکی انسان می‌دانند.

شاهوردی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: مهندسی بافت یکی از رویکردهایی است که می‌تواند در خیلی از نواقص و مشکلات بیماران نظیر بازسازی بافت و ارگان دچار مشکل شده را به کمک بیمار آیند. به جد در این زمینه محققین در کشورهای مختلف کار می‌کنند و احساس ما این است در این نشست های علمی سرعت رشد دانش ها را در کشور منطقی تر و قابل قبول جلو ببریم و بتوانیم در خدمت بیماران عزیز باشیم. به جای اینکه بیماران برای درمان به خارج از کشکر روند ما میزبان بیماران خارجی باشیم چراکه پزشکی کشور ما خوشنام است و اگر همراه با علوم نوین شود می‌تواند ظرفیت ایجاد کند و حتی پذیرای بیماران خارج از کشور باشد.

وی با یادآوری خروج بیماران از کشور در دهه شصت برای درمان ناباوری ادامه داد: با فعالیتی که محققین در کشور انجام دادند، در حال حاضر ما میزبان بیماران خارجی به خصوص در حوزه بیماری های جدید و بیماری های ناباروری هستیم که مسائلی دینی و شرعی سایه خاصی روی آن می‌اندازد. بیمار دوست دارد در مرکزی که این مسائل شرعی را رعایت می‌کند درمان شود و از این رو حتی بیماران در کشورهای صاحب این دانش احساس می‌کنند مرکزی برای آنها مناسب است که این مسائل را رعایت کند تا آرامش بیشتری داشته باشند. این ظرفیت برای کشور ما ایجاد شده است. به طوری که پژوهشگاه رویان سالانه میزبان بیش از هزار زوج خارجی است و در قالب توریسم درمانی درمان انجام می‌دهد.

در بخش دیگر این نشست مریم حافظی، دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان و متخصص زنان و نازایی، اظهار کرد: حوزه دانش دیگر محدود به رشته خاصی نیست و با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی دیگر تخصص داشتن در یک رشته کفایت نمی‌کند. باید علوم نوین را هم به علوم قدیمی اضافه کرد؛ از این رو ما از یک سری علوم جدید مثل مهندسی بافت و توسعه و تغییر در رشد مولکولی و سلولی در آزمایشگاه برای کمک به زوجین نابارور بهره می‌گیریم. استفاده از پی آر پی در زمینه باروری زوجین و ژنتیک زوجین، عفونت‌ها و تاثیر آنها بر تولید نسل بشر و تاثیر آن در نوزاد سالم و شکست لانه گزینی و فاکتورهای موثر بر روش‌های کمک باروری نیز از دیگر نمونه‌های این امر هست که همگی این موارد از جمله محورهایی است که در کنگره با آن می‌پردازیم.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی در حیطه ناباوری به صورت مقاله بحث می‌شود و نهایتا هدف ما در پژوهشگاه این است که تولد نوزاد سالم داشته باشیم و از این رو برای رسیدن به این هدف برنامه‌های جانبی طراحی کردیم تا به صورت کارگاهی بحث شود. در همین راستا سمینار ایمونولوژی در باروری و وبینارهایی درباره غربالگری جنین طراحی شده است. در این کنگره بین الملی ۱۸۶ مقاله پذیرفته شده به صورت چکیده و ۱۴ مقاله به صورت اورال پذیرفته شده است. یک بخش به عنوان ارائه شفاعی و ارائه پوستر داریم. از ۳۳ سخنران بین المللی دعوت شده است تا در این کنگره حضور داشته باشند و تبادل دانش داشته باشیم.

در بخش دیگر این نشست، لیلا تقی یار، دبیر علمی بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر پژوهشگاه رویان در بخش پزشکی بازساختی موفق علمی کرده و ما مشابه کشورهای پیشرفته در جهان محصولاتی را دولوپ کردیم که مجوزهای لازم را از سازمان‌های غذا و دارو دریافت کرده است. این حاصل تلاشی است که سالهای قبل در رویان انجام شده است و ما الان به این علوم نزدیک هستیم و دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این کنگره از دانشمندان برجسته حوزه پزشکی بازساختی داخل و خارج  کشور دعوت شده‌اند تا در کنگره حاضر شوند، توضیح داد: هوش مصنوعی بحث جدیدی است که در همه علوم به سرعت رشد می‌کند و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. در حوزه بایولوژی هم این امر رخ داده و از این رو ما پنل اختصاصی برای هوش مصنوعی در کنگره امسال در نظر گرفتیم. سعی کردیم امسال بخش بین الملل برنامه را پررنگ کنیم و از دانشمندان و متخصصینی که در حوزه علوم زیستی و پزشکی بازساختی در کشورهای آمریکا، هند، قطر، سوئیس و سوئد، اتریش و آلمان فعال هستند دعوت کنیم تا در کنگره حاضر شوند. دانشمندان برجسته در حوزه سلول‌های بنیادین و علوم بنیادین را دعوت کردیم تا به صورت حضوری و یا ویرچوآل در خدمت آنها باشیم.

در بخش دیگر این نشست زهرا عزآبادی، مسئول قسمت پرستاری پژوهشگاه رویان، با بیان اینکه همکاران پرستار، ماما و پیراپزشکان باید درگیر ارتقای علمی باشند، تصریح کرد: به دنبال فراخوان داده شده ۴۶ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این بین ۴۴ مقاله به عنوان پوستر و دو مقاله به صورت اورال برگزیده شد.

وی با بیان اینکه هفتم و هشتم شهریور در سالن همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی ابوریحان در خدمت دوستان هستیم، ادامه داد: برنامه های ما شامل تازه های ناباوری و پرداختن به مباحثی مثل پی آر پی برای درمان ناباروری و تشریح اپلیکیشنی خاص برای بیماران نابارور به منظور مدیریت درمان ناباوری و... می‌شود. بخش بعدی برنامه ما معطوف به پروتکل های انتقال جنین در درمان ناباوری می‌شود که ۲ مقاله در این حوزه ارائه خواهد شد، یکی از آنها توسط داوران کادر پژوهشی در مرکز فاطمیه همدان انجام شده است و به مقایسه بین خانم‌های باور و ناباور می‌پردازد، نتایج نشان می‌دهد زنان ناباور تحت فشارها و استرس‌های اجتماعی و اضطراب و افسردگی هستند و این امر نشان می‌دهد که برنامه ریزان بهداشت باید روی این مساله کار بیشتری کنند.

عزآبادی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی باروری، آلاینده های محیطی و شیمیایی است، توضیح داد: در برنامه ما بحث های کاملی در این رابطه انجام می‌شود و مباحثی در خصوص لایف استایل و اندومتریوز مطرح خواهد شد. یکی از مشکلات ما در جامعه ناباور این است که برخی خانم‌ها در زمانی که بارور می‌شوند دچار یائسگی زودرس می‌شوند. ما علل و عوامل درمان این امر را توضیح می‌دهیم و درباره مسائلی از جمله حفظ باروری بحث می‌کنیم.

در بخش دیگر این نشست روح الله فتحی، معاون آموزش پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی کنگره اظهار کرد: کنگره بین المللی رویان هرساله سه برنامه در دل خود جای می‌دهد. امسال حدود ۷۵ مرکز علمی با این کنگره همکاری دارند که ۴۲ مرکز داخلی و ۳۳ مرکز خارجی با دبیرخانه علمی و اجرایی کنگره رویان همکاری داشتند.

وی با بیان اینکه کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، اتریش، ایتالیا، بلزیک، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوئد و سوئیس، قطر و هند در این کنگره با ما همکاری کردند، توضیح داد: تعداد خلاصه مقالات رسیده نزدیک به بیش از ۴۲۰ مقاله بود که ۱۸۶ خلاصه مقاله در حوزه تولید مثل، ۱۶۹ سلول بنیادین و ۴۶ مقاله در حوبه پرستاری و مامایی بود.

وی با اشاره به امتیازات بازآموزی در نظر گرفته شده برای این کنگره خاطرنشان کرد: برای دو کارگاه جنبی کنگره هم امتیازات بازآموزی دیگر دریافت شده است. ۹ کارگاه جنب کنگره داریم که شرکت کنندگان قابل توجهی در آن ثبت نام کردند و برخی از آنها از پنجشنبه هفته گذشته شروع شده است. از حدود بیش از ۳۷۰ طرحی که در کنگره پذیرش شده‌ است، ۷ طرح در سه محور علوم تولید مثل، سلول بنیادین و زیست فناوری برگزیده شده اند. این هفت طرح از سقف امتیاز ۳۰ حائز کسب بالاترین امتیاز شدند که از آنها تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کنگره مذکور هفتم تا نهم شهریور در محل سالن همایش‌های ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۸ صبح چهارشنبه هفتم شهریور مراسم افتتاح کنگره برگزار می‌شود. علاوه بر ثبت نام در سایت، ثبت نام در محل هم خواهیم داشت و در محل هم پذیرای محققین و اساتید و دانشجویان علاقه مند به حضور در کنگره هستیم. نمایشگاه تخصصی جنب کنگره برگزار خواهیم کرد، امسال بیش از ۳۰ شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی جنب کنگره رویان غرفه دارند که اکثرا شرکت‌های داخلی هستند و چند شرکت خارجی که در ایران نمایندگی دارند نیز در میان آنها هست و پنج شرکت برگزیده ارائه سخنرانی خواهند داشت.

افشاریان، معاون پژوهش و فناوری و دبیر اجرایی ششمین جایزه دکتر کاظمی نیز در این نشست اظهار کرد: جشنواره بین المللی رویان از سال ۲۰۰۰ با پیشنهاد دکتر کاظمی و همکارانش شروع شد و پس از درگذشت دکتر سعید کاظمی اشتیانی در سال ۸۴ به پیشنهاد رهبر انقلاب و به پاس تکریم دکتر کاظمی، قرار بر این شد جایزه دکتر کاظمی به افرادی که در زمینه زیستی کار ارزشمندی انجام داده و تحولی ایجاد کرده‌اند داده شود. بر اساس پیشنهاد ایشان یک درخواستی از طرف جهاد دانشگاهی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

وی با بیان اینکه امسال میزبان ششمین دوره از این جایزه هستیم و با همکاری داوران بین اللملی خود غربالگری در خصوص افراد موثر و تحول آفرین در حوزه‌های زیستی داشتیم، توضیح داد: افرادی که ضریب شاخص edge آنها مربوط به سابقه علمی بالای ۵۰ بود و بیش از ۲۵ هزار بار استناد علمی به مقالات آنها شده بود و در عین حال تاثیر گذاری چشم گیری داشتند و آکادمیک بودند، غربالگری شدند. ۲۴ مرداد سال قبل آن مصوبه سال ۸۴ به جریان افتاد و نهایتا اساسنامه جایزه دکتر کاظمی مصوب و توسط ریاست جمهوری وقت یعنی شهید رئیسی امضا و توشیح و ابلاغ شد.

افشاریان با بیان اینکه در این اساسنامه کمیته علمی و اجرایی مستقر در رویان برای این جایزه تعریف شد که شامل رییس کمیته و رئیس پژوهشگاه رویان، دبیر کمیته و معاون پژوهش و فناوری رویان و سه نفر از اعضای هیات علمی مرتبط با موضوع می‌شود، خاطرنشان کرد: این کمیته کار خود را از آذر ۱۴۰۲ شروع و افرادی را بررسی و غربالگری کرد. ۱۲ خرداد ماه، ۱۱ نفر را به شورای علمی پژوهشگاه رویان معرفی کرد و آنجا ۸ نفر مورد تایید قرار گرفتند. با این افراد تماس گرفتیم که آیا می‌پذیرند جزو نامزدهای این جایزه باشند و امکان حضور در ایران را دارند یا خیر. چراکه شرط اهدا جایزه حضور این افراد است. هفت نفر پاسخ دادند. اسامی این هفت نفر به شورای سیاست گذاری ارسال شد.

وی درباره تفاوت جایزه امسال با سال‌های قبل. تصریح کرد: امسال دو نفر به جای یک نفر انتخاب شده و جایزه را به صورت مشترک می‌گیرند. پروفسور توماس براون از کشور آلمان که دانشمند برجسته در حوزه سلول‌های بنیادین هستند از جمله منتخبان است که در افتتاحیه کنگره سخنران کلیدی ما هستند و بعد از ظهر روز افتتاحیه در بخش تخصصی دیگری نیز سخنرانی دارند، دیگری نیز دانشمند نیکولاس ریورون از کشور اتریش است که در زمینه تولید جنین های آزمایشگاهی فعال است. او سخنران کلیدی ما در روز افتتاحیه است و جمعه صبح هم سخنرانی دوم خود را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار