تشکیل ستادهای ویژه پلیس فتا در مرزهای اربعین

تهران (پانا) - رئیس پلیس فتای فراجا از تشکیل ستاد ویژه اربعین در مرزهای مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و سایر پایانه‌های مرزی بین‌المللی برای آگاه‌سازی از جرائم و تهدیدهای سایبری و ارائه مشاوره‌های فنی به زائران اربعین خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل ستادهای ویژه پلیس فتا در مرزهای اربعین

سردار وحید مجید در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ پلیس فتای فراجا در راستای ارتقاء تعامل و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در ماموریت تامین نظم و امنیت مراسم اربعین حسینی اقدام به تشکیل ستاد ویژه اربعین در مرزهای مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و سایر پایانه‌های مرزی بین‌المللی اربعین، به صورت شبانه روزی کرده است.

وی هدف از حضور کارشناسان این پلیس در بین زائران اباعبدالله الحسین (ع) را ارائه مشاوره‌های فنی به زائران، شناسایی و دستگیری مجرمان سایبری که در پوشش زائر یا دستفروش فعالیت می‌کنند و آگاه‌سازی زائران در مورد تهدیدات سایبری عنوان کرد و افزود: در واقع پلیس فتا با اجرای گشت‌های سایبری و اسکیمر، تولید و انتشار محتوای پیشگیرانه در رسانه ملی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، توزیع بروشور و برپایی میزهای خدمات‌رسانی به صورت شبانه‌روزی، تلاش می‌کند تا زائران را از خطرات احتمالی در فضای مجازی آگاه کرده و از وقوع جرایم سایبری جلوگیری کند.

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: زائران اربعین حسینی مراقب کلاهبرداری با ترفندهایی نظیر صدور سریع ویزا باشند، به دلیل اینکه برخی از کلاهبرداران با طراحی صفحات جعلی اینترنتی "فیشینگ" در قالب صدور سریع گذرنامه اربعین با سرقت اطلاعات بانکی اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها می‌ کنند. متقاضیان این سفر معنوی حتما برای ثبت‌نام به سایت اصلی سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir مراجعه و از لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی برای ثبت نام ارائه می‌شود، خودداری کنند و به ایمیل‌های ناخواسته و یا پیام‌هایی که تحت عنوان ثبت‌نام اربعین‌ حسینی در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات اغوا کننده و واهی اعتماد نکرده و به آنها، پاسخ ندهند.

مجید تاکید کرد: زائران عزیز ضمن فعال‌سازی PIN سیم‌کارت و رمز گوشی، در طول سفر از تحویل گوشی همراه به افراد غیرخودداری کنند و از اتصال به اینترنت‌هایی ناشناس و باز کردن فایل‌ها و پیام‌های ناشناس خودداری کنند.

وی با بیان اینکه زائران باید سیستم عامل گوشی خود را به‌روزرسانی کنند، اظهارکرد: حتی الامکان بلوتوث و هرگونه نرم افزار ‌تبادل داده را خاموش و غیرفعال کرده و از دریافت فایل از این طریق خودداری کنید چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد. زائران اربعین حسینی بهتر است برای تماس و ارتباطات از پیام رسان و سیم کارت‌های داخلی  استفاده و شماره‌ تلفن‌های آشنایان و دوستانی را که درطول سفر به آن نیاز ندارند از گوشی خود پاک کنند، چرا که در صورت به سرقت رفتن گوشی، سارقان می‌توانند از این شماره ‌ها سوء استفاده کنند.

رئیس پلیس فتای فراجا تصریح کرد: کاربران قبل از سفر حتماً حافظه گوشی را خالی کنند، عکس و کلیپ شخصی و خصوصی خود را از گوشی‌ها بر روی حافظه‌های جانبی منتقل کرده و حتی الامکان گوشی خود را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانند.

رئیس پلیس سایبری کشور ضمن اشاره به اینکه مجرمان سایبری با تبلیغ کاروان‌های غیررسمی با هزینه‌های پایین تر از طریق پیامک و یا شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند، لذا به زائران توصیه کرد: با حفظ هوشیاری، اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین را صرفا از مبادی رسمی دنبال کرده و برای شرکت در این مراسم دینی، فقط از طریق کاروان‌ها و موسسات مجاز و مورد تایید سازمان حج و زیارت، اقدام کنند.

به گفته مجید برخی افراد به بهانه اربعین حسینی در فضای مجازی با عنوان «نذری اینترنتی» از مردم کلاهبرداری می‌کنند، در این راستا کاربران چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند به سایت ها و موسسات معتبر مراجعه کنند تا گرفتار کلاهبرداران سایبری نشوند. این افراد با انگیزه کلاهبرداری از کاربران با ایجاد سایت و صفحه جعلی اقدام به دریافت کمک های مردمی تحت عنوان نذورات می کنند؛ مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند که کاربران باید به نشانی سایت اصلی دقت داشته باشند چرا که تمام درگاه های بانکی زیر دامنه shaparak.ir قراردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار